BasBQ
Beef en Steak

Hoelang kun je verschillende soorten vlees bewaren in de vriezer?

 

Knoopje413

Sprokkelaar
Berichten
37
Stukje vragen om tips: hoelang kunnen verschillende soorten vlees bewaard worden? Voornamelijk ingevroren ben ik benieuwd naar.
 
  • Vis – 3-6 maanden​

    Magere vis zoals kabeljauw, koolvis, tonijn en schol is 6 maanden houdbaar in de vriezer. Vette vis zoals zalm en makreel is ingevroren 3 maanden houdbaar.
  • Gevogelte – 3 maanden​

    Kip en kalkoen is 3 maanden houdbaar in de vriezer.
  • Vlees – 2-9 maanden​

    Bij vlees kan de houdbaarheid in de vriezer verschillen:
    Varkensvlees - 2 maanden
    Gehakt - 3 maanden
    Lamsvlees - 3 maanden
    Rundvlees - 9 maanden


Bron: https://www.voedingscentrum.nl/nl/s...hoelang-is-eten-houdbaar-in-de-diepvries.aspx
 
Topper, dankjewel! Had ik wellicht zelf ook kunnen vinden, ik dacht ik vraag het de deskundigen gewoon 😅
 
Als je het vacuum verpakt kan je het veel en veel langer bewaren is mijn ervaring. Heb dan wel mijn vriezer op -26 graden staan, maar vond laatst nog iets van 2 jaar oud en dat was nog heerlijk.
 
Dit komt van een bevriende chef kok

"Als je iets invriest is de temperatuur van belang, hoe kouder je vriezer, hoe langer je kan bewaren en volgens hem zet je dit dus altijd op het maximum".

De onze staat hier gewoon op -22 graden. En als het bbq seizoen begint en voor de gewone "saté/worstjes" bbq sla ik een heel deel in als er eind april/begin mei een actie is 1+1 etc. En daar heb ik een week of 2 geleden het laatste van opgegeten. Hier was niks slecht aan, en dit waren 2 rundssatés, 2 kalkoensatés, 4 spekfakkels, paar mini worstjes, paar mini balletjes. Ik vries dit altijd in pakketjes in voor ons 4.

Mijn ouders hadden vroeger ook een diepvriezer waar alleen hert/ree/fazant/eend in stak. En elke week was er wel een etmaal met vlees uit die vriezer. Eenmaal jachtseizoen geopend, werd er veel van bevriende jagers gekocht (aan prijzen lager dan kip bijvoorbeeld) en ingevrozen. En daar aten we dikwijls 6-7 maand later nog van. Maar deze stond ook altijd op -22 dacht ik. Vandaar dat ik dat aangehouden heb

Maar veel hangt ook af denk ik van hoe "vers" vries je je vlees in. Neem nu bijvoorbeeld kip, je neemt dit mee van de winkel en daar staat op "te gebruiken tot morgen" of "te gebruiken tot binnen 2 weken". Maar hangt ook af van het product uiteraard. Maar bij veel dingen is dit wel een paar dagen tot een week (of meer). Als je dit invriest als ze "vers i"n de winkel liggen (als je van de supermarkt meeneemt) is dat wel een groot verschil als je dit op "de laatste dag" gaat invriezen. Als ik iets meebreng om in te vriezen gaat dat dezelfde dag nog de vriezer in. Maarja af en toe vergeet je wel een keer iets, en heb ook al "op de laatste dag" ingevrozen. Nog nooit problemen mee gehad


Als het ontdooit is en er zit een geur aan -> weg ermee. En anders smuller maar, dat is hier de regel. Maar ik weet altijd wel wat er in de vriezer ligt, en hier zal ook bijna nooit iets langer dan een jaar inliggen ofzo.
 
Zoals ook hierboven geschreven zal de versheid van de producten veel rol spelen.
Ik heb zelf ook al ondervonden dat wanneer je veel vers vlees in één keer in uw vriezer plaatst dat de kwaliteit wel minder is na ontdooien.
Dan duur het te lang het bevriezen, en kunnen reeds bevroren producten in uw vriezer deels ontdooien .

Gisteren nog 2 forellen gerookt die 1 jaar in mijn vriezer zaten, geen probleem, ze waren lekker net zoals anders.
Ze waren wel vacuüm verpakt, en gevangen in de winter, dus na de vangst al direct koud bewaard.

Deze ergens onderin geraakte forel heeft me er wel toe aangezet mijn vriezers nog eens zuiver te maken, alles te sorteren en een lijst te maken met datums van wat erin zat. Ik weet wat ik nu wat de komende dagen moet klaarmaken.
 
Inderdaad, het invriezen zelf heeft ook invloed.
Als het te langzaam ingevroren wordt, kristalliseert het product (bij - 4 volgens mij, dus daar moet je zo snel mogelijk voorbij)
Veel vlees in 1 keer veel invriezen is idd niet goed zoals hierboven al aangegeven.

Vriezer nacht van te voren op invriezen zetten is daarom belangrijk zodat het in te vriezen product zsm koud wordt.


Succes
 
Zoals ook hierboven geschreven zal de versheid van de producten veel rol spelen.
Ik heb zelf ook al ondervonden dat wanneer je veel vers vlees in één keer in uw vriezer plaatst dat de kwaliteit wel minder is na ontdooien.
Dan duur het te lang het bevriezen, en kunnen reeds bevroren producten in uw vriezer deels ontdooien .

Gisteren nog 2 forellen gerookt die 1 jaar in mijn vriezer zaten, geen probleem, ze waren lekker net zoals anders.
Ze waren wel vacuüm verpakt, en gevangen in de winter, dus na de vangst al direct koud bewaard.

Deze ergens onderin geraakte forel heeft me er wel toe aangezet mijn vriezers nog eens zuiver te maken, alles te sorteren en een lijst te maken met datums van wat erin zat. Ik weet wat ik nu wat de komende dagen moet klaarmaken.

Ik vergat altijd datums erop te zetten, maar doe ik ik sinds een paar weken nu wel. Eerst ging ik altijd terug kijken naar mijn bankafschriften om te zien wanneer ik waar gekocht had :ROFLMAO: Tot nu toe nog niet zo heel veel moeten weggooien. Een keertje kippenboutjes en eens een sparerib die er al te lang in lagen. Ik ben er wel wat veilig in, maar mijn vrouw is er als de dood van.

Forellen liggen er ook nog in bij mij, maar die zijn pas 3 weken oud.
 
Temperatuur laag genoeg, meteen en snel invriezen en vacuüm verpakken. Dan kan je het jaren goed houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan