BasBQ
Beef en Steak

hoe te starten met spare ribs

 

Bart1972

Vuurmaker
Berichten
53
Zou zo graag een keer spare ribs willen maken echter heb dit nog nooit gedaan
Mijn voorkeur gaat uit naar http://www.bbqgenootschap.nl/forum/varken/easterwood-spare-ribs-10/
Wat moet ik doen m.b.t. de briketten om dit op temperatuur te houden en zo lang
Ga ik eerst een paar briketten aan steken en dan een "kleine snake" maken of gooi ik de brikketen houders vol en redt ik het daarmee
i.c.m. de ventilatie gaten
Misschien is er iemand die foto's heeft bij de start of een duidelijke uitleg.
Zelf uit vinden kan ook maar als het vlees meerdere malen verbrand is dit uiteraard zonde.

Ter info
Voor een sessie MOINK balls gebruik ik 18stuks Flamys waarmee ik perfect uitkom zowel in tijd als temp
De bbq is een weber 57cm

Ik hoop dat iemand mij ermee kan & wil helpen
Alvast bedankt

Gr Bart






 
Even een berg aluminium folie pakken en je 57 "inpakken". Dan moet het helemaal goed komen:

xkzst5.jpg


Dan met minion aansteken (een kool of 12 tussen koude kolen) en op tijd schuiven gebruiken om te controleren. Ik moest de schuif nagenoeg dichtdoen en bovenop open houden.

Inpakken door onderrooster waar geen kolen liggen (net iets meer dan de helft) met folie te bedekken. Dan zo'n verticaal rekje erin klikken en daar een plaat folie tegenaan en dan een baksteen (inpakken in folie) tegenaan voor stabiliteit. Koude kolen erin, rolhout ertussen en gaan!
 
ik heb onlangs een 321 gedaan met een weber one touch premium...

je hebt normaal bij je weber 2 metalen steuntjes gekregen om je kolen of briketten op zen plaats te houden.
En normaal doe je dan kolen/steuntje/alubakje/steuntje/kolen voor gewoon huis&tuin BBQ.
Nu heb ik het stuk voor het alu bakje ook benut voor briketten en zo een S vorm gemaakt met men briketten met om de 5 cm een stukje hickory.
De steuntje laat ik staan want daar zet ik een oude inox plateau op die ingepakt is in de alufolie en zo kan ik de rooster 90% benutten.
Het was de eerste keer dat ik een low and slow op deze manier gedaan had en ik was geschrokken hoe stabiel de temperatuur bleef!

 
Ik werk altijd met een baksteen in de Q. Altijd handig.

Ik denk dat je het beste gewoon een keer kan spelen met de diverse methodes en schuiven. Als je het eenmaal door hebt gaan het redelijk makkelijk.

Ik heb laatst ook de minon methode gebruikt voor een L&S sessie maar mijn dometemp bleef strak 120 graden. Als je naar de 175 graden moet zal ik toch meer gebruik maken van een zooitje koude briketten en daar 10 tot 20 hete opgooien.
 
check hier de spare-ribs recepten: http://www.bbq-nl.com/recepten/varkensvlees

verder loopt deze site over van tips, technieken, uitleg, enzovoort.
ga eens een avondje er voor zitten om deze site te lezen.
het heeft mij in ieder geval enorm geholpen om bbq-verslaafd te worden  :D
(waarvoor ik Noskos dankbaar ben  ;)  )
 
Bart, de Easterwood methode is vrij simpel.

Neem een bijna volle weberstarter met briketten, start deze met drie aanmaak blokjes.

Na 20 minuten, verdeel de briketten aan twee zijdes van de Bbq met in het midden een bak met vocht.

Zet de onderste schuif op een klein kiertje

Gooi het rookhout op de briketten

Leg het rooster op de Bbq
Leg de ribs op het rooster boven de bak met vocht
Doe de deksel dicht en zet het ventilatie gat helemaal open
Nu niet kijken voor anderhalf uur
Dan insmeren met glaze en weer terug op de Bbq voor 15 minuten
En dan, eet smakelijk
 
Laatste keer heb ik 1 houtskool bakje helemaal vol gedaan met ongeveer 20 koude briketten.
Daarboven op ongeveer 10 gloeiend hete briketten uit de starter.
Dit was ruim voldoende voor sessie van 5 uur, zonder briketten toevoegen.

Onderste schuif op een klein kiertje.
Bovenste schuif op 20-40%
Temperatuur bleef mooi stabiel rond de 120 graden.
Wel af en toe kijken hoe de temperatuur is en eventueel een klein beetje draaien aan de bovenste schuif.
 
Maar bij de Easterwood methode, waar het in deze post om ging, moet de temperatuur hoger ;).
Temp op grill hoogte ongeveer 160 C en in de dome 175 C.
Daardoor ben je eerder klaar.
 
Frits zei:
Bart, de Easterwood methode is vrij simpel.

Neem een bijna volle weberstarter met briketten, start deze met drie aanmaak blokjes.

Na 20 minuten, verdeel de briketten aan twee zijdes van de Bbq met in het midden een bak met vocht.

Zet de onderste schuif op een klein kiertje

Gooi het rookhout op de briketten

Leg het rooster op de Bbq
Leg de ribs op het rooster boven de bak met vocht
Doe de deksel dicht en zet het ventilatie gat helemaal open
Nu niet kijken voor anderhalf uur
Dan insmeren met glaze en weer terug op de Bbq voor 15 minuten
En dan, eet smakelijk

Hallo Frits

Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Mag ik deze methode ook zien als een goed alternatief voor de andere methodes [Minion Methode , 3.2.1] die er zijn
alleen dan korter

Ook alle andere welke advies, tips en de foto's  hebben gestuurd hartelijk dank

Wil namelijk voor de 1e keer als ik dit ga proberen niet vijf uur plus bezig zijn dat zou te hoog
gegrepen zijn denk ik zelf.

Mocht het ervan komen in de vakantie zal ik foto's maken [ alleen als het gelukt ;)]

Gr Bart.
 
Bart1972 zei:
Wil namelijk voor de 1e keer als ik dit ga proberen niet vijf uur plus bezig zijn dat zou te hoog
gegrepen zijn denk ik zelf.

Dat het te hoog gegrepen zou zijn is niet zo , want als mij het lukt dan kan iedereen het!
Maar verder is het natuurlijk eigen keuze...
 
Minion is een manier om je vuur te laten branden, warme kolen op koude.

Verder is dit een andere manier, het resultaat is ook anders. De structuur van je vlees is anders dan bij low & slow, ook heel erg lekker, maar anders ;)

En verder hoeven we niet met een raket naar de maan. Kwestie van koude brandstof in de BBQ, hete kooltjes erop en dan een beetje spelen met de onderste schuif om de boel op temperatuur te houden.
Niet te veel rommelen in korte tijd. Het gaat allemaal niet zo snel. En kleine aanpassingen maken telkens.
Verder vaak doen zodat je er feeling voor krijgt.
 
Frits zei:
Maar bij de Easterwood methode, waar het in deze post om ging, moet de temperatuur hoger ;).
Temp op grill hoogte ongeveer 160 C en in de dome 175 C.
Daardoor ben je eerder klaar.

Je hebt helemaal gelijk. Zat nog in de low en slow modus :)
 
noskos zei:
Minion is een manier om je vuur te laten branden, warme kolen op koude.

Verder is dit een andere manier, het resultaat is ook anders. De structuur van je vlees is anders dan bij low & slow, ook heel erg lekker, maar anders ;)

En verder hoeven we niet met een raket naar de maan. Kwestie van koude brandstof in de BBQ, hete kooltjes erop en dan een beetje spelen met de onderste schuif om de boel op temperatuur te houden.
Niet te veel rommelen in korte tijd. Het gaat allemaal niet zo snel. En kleine aanpassingen maken telkens.
Verder vaak doen zodat je er feeling voor krijgt.

Ook die methode ga ik zeker een keer proberen
Maak je met deze methode ook twee vuren of ??n waar de hete briketten op gaan ?
Uit de reacties merk ik op niet te veel aanpassen en de tijd ervoor nemen m.b.t. de temperatuur
 
Zo uit mijn hoofd verdeel je gewoon een starter kolen over twee kanten en gaan de ribs er tussen in. Bovenste schuif open en onder knijpen om de juiste temperatuur te krijgen. Echt het is niet zo moeilijk. gewoon gecontroleerd fikkie stoken. Je moet het niet ingewikkelder maken dan het is ;)
 
noskos zei:
Bovenste schuif open en onder knijpen om de juiste temperatuur te krijgen.

Bovenste schuif geheel open?
Ik zet de bovenste schuif ook vaak een eindje dicht omdat ik het idee heb dat ik daarmee nog net iets meer kan regelen, soort fijnafstelling zeg maar.
Is dat niet goed, en/of kan dit beter?
 
Ik heb bij de ijzerboer een smokenator laten maken met een paar collega's. We hebben  allen een Weber 57cm.

Werkt echt perfect! Super simpel om op temperatuur te houden.

Perfect voor ribbekes
 
Hoi Dennis.

Die ervaring heb ik ook.
Onderste schuif bijna dicht en boven de fijn regeling ,werkt bij mij ook prima. ;) !
 
Boven vol open dan kunnen de rookgassen er goed uit en heb je een betere verbranding. Alles is met de onderste schuifjes te regelen.
Pas als je een BBQ Guru of andere regeling erop zet kun je boven tot ? open zetten. Die perst de lucht er wel uit.
 
Hallo Bart
Ik heb een poosje terug voor get eerst ook de easterwood spareribs gemaakt en ook precies op de manier die Frits uitlegt ze waren heerlijk! !
 
noskos zei:
Boven vol open dan kunnen de rookgassen er goed uit en heb je een betere verbranding. Alles is met de onderste schuifjes te regelen.
Pas als je een BBQ Guru of andere regeling erop zet kun je boven tot ? open zetten. Die perst de lucht er wel uit.

Met mijn OTO47 met smokenator moet ik nog wel wat knijpen met de bovenste schuif (deze zet ik tot max 1/4 dicht) om rond de 120c uit te komen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan