BasBQ
Beef en Steak

Hoe het beste zalm koud roken op een ei.

Weet niet hoe het mogelijk is maar er is nog behoorlijk wat over. Hoe lang kan ik het eigenlijk bewaren in de koelkast (verpakt in alufolie)?
 
Malt007 zei:
Weet niet hoe het mogelijk is maar er is nog behoorlijk wat over. Hoe lang kan ik het eigenlijk bewaren in de koelkast (verpakt in alufolie)?
Je kunt het beter vacumeren en invriezen, dan kun je het maanden bewaren. Maar als je geen vacumeerder hebt, kun je het ook zo strak mogelijk in huishoudfolie inpakken en dan invriezen. Belangrijk is dat je geen lucht tussen folie en zalm hebt, want dan krijg je daar redelijk snel een droog plekje.
Ik denk dat je het eventueel in folie ook wel een week of twee in de koelkast kunt bewaren, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
 
Malt007 zei:
Weet niet hoe het mogelijk is maar er is nog behoorlijk wat over. Hoe lang kan ik het eigenlijk bewaren in de koelkast (verpakt in alufolie)?

Hoe laat en waar? Whisky meenemen geen probleem.
 
Damn das wel weer uit de richting.

Drink je alleen whisky of ook whiskey?
 
Hier met kerst ook zo'n heerlijk bordje met plakjes zalm Mac, prachtig!
 
Ben blij dat dit topic er is! Vieren bij ons op kantoor volgende week Sinterkerst, dus wil ook de koudgerookte zalm gaan maken op de Weber OTP 57!

Nu zit ik alleen een beetje met het weer, ik wil de zalm overnachts roken maar de afgelopen nachten gaat de temperatuur onder t vriespunt. Kan dit kwaad mbt tot de temperatuur onder de deksel of zorgt de CSG voor net genoeg warmte dat de temperatuur in de deksel boven 0 blijft? Koud roken zal t sowieso wel worden haha
 
Rolaanndd zei:
Ben blij dat dit topic er is! Vieren bij ons op kantoor volgende week Sinterkerst, dus wil ook de koudgerookte zalm gaan maken op de Weber OTP 57!

Nu zit ik alleen een beetje met het weer, ik wil de zalm overnachts roken maar de afgelopen nachten gaat de temperatuur onder t vriespunt. Kan dit kwaad mbt tot de temperatuur onder de deksel of zorgt de CSG voor net genoeg warmte dat de temperatuur in de deksel boven 0 blijft? Koud roken zal t sowieso wel worden haha
Vorig weekend was het zo'n 4 graden 's nachts en mijn zalm was puik gelukt, al zeg ik het zelf. Zolang het maar niet bevriest, zou ik zeggen.
Maar met een 'snake' van een paar briketten hou je het misschien net even wat warmer, maar pas op dat je niet boven de 25 graden komt.
 
El Fumarole zei:
Rolaanndd zei:
Ben blij dat dit topic er is! Vieren bij ons op kantoor volgende week Sinterkerst, dus wil ook de koudgerookte zalm gaan maken op de Weber OTP 57!

Nu zit ik alleen een beetje met het weer, ik wil de zalm overnachts roken maar de afgelopen nachten gaat de temperatuur onder t vriespunt. Kan dit kwaad mbt tot de temperatuur onder de deksel of zorgt de CSG voor net genoeg warmte dat de temperatuur in de deksel boven 0 blijft? Koud roken zal t sowieso wel worden haha
Vorig weekend was het zo'n 4 graden 's nachts en mijn zalm was puik gelukt, al zeg ik het zelf. Zolang het maar niet bevriest, zou ik zeggen.
Maar met een 'snake' van een paar briketten hou je het misschien net even wat warmer, maar pas op dat je niet boven de 25 graden komt.

Thanks voor je berichtje! Een snake van 1 briket tegen 1 briket moet voldoende zijn? Vind het een beetje riskant... Wil inderdaad niet boven de 25 graden uitkomen.

Maar gemiddeld 1,5 briket die aan is zal er niet voor zorgen dat de dome-temperatuur boven de 25 graden uitkomt denk ik he?
 
Ik zou het zonder briketten proberen. De zalm is gepekeld en bevriest niet zomaar, zeker niet met een beetje vorst aan de grond.
Anders gewoon overdag proberen met de snake, heb je iig 'smorgens geen warm gerookte zalm  ;)
 
El Fumarole & Ceriel! Thanks voor de vlugge reactie, vind dat zo tof hier. Ga het gewoon proberen zonder snake. En nu je het zegt, hij is gepekeld dus dat zal het wat moeilijker maken. Het is niet dat het al -10 is buiten haha.

Thanks! Jullie horen van me.
 
Ceriel zei:
Ik zou het zonder briketten proberen. De zalm is gepekeld en bevriest niet zomaar, zeker niet met een beetje vorst aan de grond.
Anders gewoon overdag proberen met de snake, heb je iig 'smorgens geen warm gerookte zalm  ;)

Zou ik in principe ook doen hoor, behalve als het 5 graden gaat vriezen ofzo... Qua smaak merk ikzelf niet zoveel verschil bij welke temp het gerookt is.
Ik ben wel benieuwd wat je ervan gaat vinden.

Dat gezegd hebbende....ik moet nog even 3 kilo gerookte zal vacumeren...later! :)
 
Binnenkort proberen... even wachten op mooie zalm voor een mooie prijs... wellicht gewoon maar Sligro doen. Tips?
Misschien ook een ander visje ernaast leggen in de Q met csg... misschien een mooier duurder stukje zalm zoals Sockeye erbij halen of forel filet? Ervaringen?
 
De makro kweekzalm is op zich prima, al zullen er altijd mensen zijn die hun neus ervoor ophalen. Of die mensen het blind zouden proeven is natuurlijk een tweede.
Maar Sockeye ziet er wel een stuk mooier uit en heeft een wat fijnere structuur. Maar die is weer omgekeerd evenredig geprijsd zeg maar :)
 
Hier gaat er de kiloknaller op van de Sligro/Makro/Hanos, net waar het in de aanbieding is. Je betaalt dan zo'n ?10 per kilo. Mijn zalm gaat altijd volgens het recept van Mac. Met platesetter ertussen op de BGE Large omdat ik ??n keer zonder heb gedaan en het stuk boven de CSG toch wat gegaard was ondanks dat de dometemp niet boven de 20 graden was uitgekomen...

Ik maak inmiddels zalm voor de hele buurt, zo'n 30-40kg per jaar en dat terwijl ik het zelf niet lust! Ik zorg voor het zout, suiker en de rookmot, de buren kopen twee zijdes en krijgen er 1 gerookt, geportioneerd en gevacumeerd terug en de ander verdwijnt in mijn diepvries voor mijn vrouw. Goede deal lijkt me  B-)
 
Klinkt goed en heel lekker!

Hanos niet, maar als Sligro (Leiden) of Makro (Delft) die aanbieding heeft ga ik ervoor... laten we elkaar tippen als het zover is!  :D
 
Sligro krantje binnen... vanaf donderdag in de aanbieding zalmfilet met vel voor 10,95 de kilo!  ;)
 
Sander72 zei:
Sligro krantje binnen... vanaf donderdag in de aanbieding zalmfilet met vel voor 10,95 de kilo!  ;)

Als er een bedank knop was geweest had ik hem nu gebruikt! :)

Maar even inslaan donderdag morgen...
 
Laat je nog wel wat voor mij over? Ik ga vrijdag ochtend pas...!  :-S
 
Terug
Bovenaan Onderaan