BasBQ
Beef en Steak

Hoe het beste zalm koud roken op een ei.

Afgelopen nacht een mooie grote zalmzijde gepekeld met een kg zout en ongeveer 300gram basterdsuiker. Vanochtend was het zoutsuikermengsel volledig doorweekt. De structuur van de vis was enorm veranderd, van slap en nat naar stevig en droog.

Hij ligt nu te drogen op een rekje boven een ovenschaal. Ik doe het gewoon in de keuken aangezien deze ruimte in principe niet verwarmd is en de temperatuur denk ik niet boven de 15 graden komt.

Morgenochtend ga ik eens kijken hoe die smoker werkt en kijken hoe de zalm eruit komt.
 
Ben super benieuwd! Laat je nog wat zien later?
 
Nou hij ligt er sinds 11 uur op. De csg doet zijn werk goed. Vanavond hervullen en dan zal de zalm morgenochtend wel zo'n beetje klaar zijn.
be322d32b56c2571abcb83ce39cc8ba3.jpg
4e4056d25e77ca7a0603c86771b110b2.jpg
 
Belangrijke tip nog: geef niks weg!

Al je mensen eenmaal je zalm hebt laten proeven blijven ze aan je kop zeuren voor meer.  ;)
 
Holy Smokes! Dat wordt zalig!
 
De vraag is alleen hoe lang ga ik hem roken? Lees zoveel verschillende bereidingswijzes. Denk dat de csg het een uur of 10 gaat volhouden dus ga ik hem nog een keer bijvullen voor de nacht of zou t genoeg zijn? Liefste hou ik het recept van mosseltje aan maar die zit er precies tussenin volgens mij :) aangezien het een flink dik stuk is neig ik naar nog 10 uurtjes. Wat denken jullie?
 
398e6c3748dad0bbfa829adb2451a38e.jpg


Dit is hem trouwens na 6.5 uur. Temp in het ei is de hele dag al rond de 2 graden warmer dan erbuiten trouwens, rond de 12 graden dus.
 
Ik ben onervaren maar vastberaden dit zelf te doen... ik ga voor 12 uur in de bge met rook. Volgens specs rookt csg 10 uur maar ik denk dat er genoeg rook blijft hangen... liever iets te weinig dan iets teveel rooksmaak toch?
 
Ik zelf doe altijd ??n volle CSG.
Als ik het mot goed aandruk dan haal ik daar zeker 12 uur mee.

Maar volgens mij kan teveel rook geen kwaad.
De rooksmaak zal sowieso nog zachter worden na een paar dagen.
 
Het is gebeurd, hij ligt ingepakt in de koelkast te rusten. Uiteraard wel al even geproefd. Nog wel een sterke rooksmaak uiteraard maar voorlopige oordeel is heerlijk. Grootste verschil met supermarktzalm is dat deze veel steviger lijkt.

Snijden jullie de toplaag eraf of mag deze gewoon blijven zitten?
 
Toplaag eraf  :-t

Lekker laten zitten hoor, is niets mis mee.
Mooie dunne plakjes snijden, en aanvallen maar  :)
Op toastje, brood, of als carpaccio  ;)

Mac
 
Was al begonnen zonder de toplaag eraf te halen ;-) De buurman ook al blij gemaakt met een onsje en hij maakte een vreugdesprongetje toen hij zag wat het was  :p

Gebruiken jullie trouwens nog speciale vismessen voor het snijden? Het is dat ik gezegend ben met een prachtig japans chefmes (dus erg dun en bizar veel scherper dan wat je normaal in NL kan kopen) maar moet nog steeds erg geconcentreerd snijden voor mooie plakken. Resultaat is wel dat ik nog mooiere plakken heb dan bij fabriekszalm maar wellicht een mooi excuus om zoiets aan te schaffen: http://www.japansemessen.nl/a-38301782/vlees-vismessen-trancheermessen/masanobu-okada-shirogami-sanmai-sujihiki-sushimes-240-mm-f225/  :D

Aangezien hier de koudrokers reageren, iemand nog een goed idee voor en volgend projectje met koude rook? Ik zat sowieso te denken aan iets met worst aangezien een vriend van me een worstenmaker en droogkast heeft. Iemand daar een goed (beginners) recept voor?
 
Ik gebruik voor de dunne plakken zalm een flex van F-Dick. Gaat perfect mits je het mes goed scherp houdt.

Een volgend projectje koudroken kan ook b.v. kaas en/of zout zijn; ook erg lekker :p
Als je kaas gaat koudroken deze niet te lang (pakweg anderhalf uur) en daarna zeker eerst een aantal dagen ingepakt in de koelkast laten rusten, anders is het net een of je een hap uit een asbak neemt  ;)
 
Iets wat ik letterlijk elke dag gebruik is zelf gerookte zout.
Grote platte schaal vullen met dun laagje zout en roken maar.
Afentoe even schudden zodat de zout korrels omdraaien.

Ook lekker is gerookte paprika poeder.
Heb ook standaard gerookte peperkorrels in de pepermolen zitten.

Gekookt eitje pellen en koud roken.
Daar vervolgens gerookte eiersalade van maken.  =P~

Soms rook ik wat boter of olie. Dit is dan weer lekker om vlees in te braden wanneer ik geen zin heb om de BBQ aan te steken.

Worsten en hammen nog niet gedaan.
Moet eerst verhuizen en dan een droogkast gaan maken.  B-)
 
Mijn zalmmes liep ik tegenaan in Rosada. (Factory Outlet)
Voor die ? 10,- kon ik hem niet laten liggen (zeker voor die 2x per jaar dat ik hem gebruik absoluut geen miskoop)

10981407645_0915ea7014_z.jpg


10981698974_8beb245f2f_z.jpg


Mac
 
Vis
Kaas
Eieren
Peper en zout (genoeg voorraad voor dagelijks gebruik  :) )
Paprikapoeder
Noten
Knoflook (geen suc6 trouwens)
Been there, done that.

Worst en Coppa koud roken staan nog op de todo

Allemaal heel lekker om te doen.
Er gaat een wereld voor je open

Mac

 
Terug
Bovenaan Onderaan