BasBQ
Beef en Steak

Help de boeren de lente door

 
 
 

WillemHvdW

Kooltjesharker
Berichten
177
Dames en heren,

Vandaag kwam er een schokkend nieuws in mijn mailbox en ik vond wel dat ik dit met jullie moest delen.

http://nos.nl/artikel/509203-slecht-bbqseizoen-vleesprijs-daalt.html

Zijn jullie het ook erover eens dat we onze Nederlandse varkensboeren een hart onder de riem moeten steken en komende dagen een extra ribbetje, burgertje of speklapje op onze Q's moeten gaan leggen?
 
Gisteren nog aangehad, inclusief varkensvlees.
Maar vooruit, ik wil niet vervelend doen, ik zal (met frisse tegenzin natuurlijk, jullie snappen dat) deze week de Q een keertje extra ontsteken!
Mijn regenjas is net weer droog van gister, dus met geluk morgen maar weer ;)
 
Zo lang de slager en supermarkt er alles aan doen om BBQ aan te prijzen als een bezigheid voor mooi weer en de vakantie/zomer, zijn ze mijns inziens ook zelf schuldig aan de seizoensafhankelijke inkomsten. Vervelend voor de boeren, maar ook zij kunnen creatiever zijn.

Thuis bereiden en samen koken heeft de laatste jaren mede door de crisis een enorme groei doorgemaakt. Het aantal kwaliteitsBBQs zoals Weber is enorm toegenomen, ook mensen die slechts 3x per jaar grillen doen dit tegenwoordig niet meer op een wegwerp of cheap ass. Waarom lukt het dan niet om een complete gedragsverandering door te voeren?

In mijn ogen is het gemakszucht. Het eeuwige pakketje met worst en gemarineerde speklap aanprijzen kost tenslotte minder moeite dan mensen te (her)opvoeden en ze picanha op de BBQ te laten leggen. Beef en Steak is daar in mijn ogen wel goed mee bezig, alleen lopen zij tegen de mogelijke limiet op dat Jan op zaterdagmiddag beslist dat hij een uur later wil BBQen. Bovendien bestellen van vlees op internet, da's eng... Daar ligt volgens mij een flink mogelijk marktaandeel voor supermarkten en slagers, en dus spin off voor de boeren.

Het zit 'm mijns inziens dus niet in een extra stukje varkensvlees door ons, maar in het investeren in een lange termijn visie en juist de massa bereiken.

 
En waar zat die "Like" knop ook alweer?
Want je slaat de spijker op de kop.

Pak de BBQ editie van een blaadje als allerhande er maar eens bij, barbecue is voor veel mensen een doos diepvries troep op hoog vuur zo zwart mogelijk maken.
En dan het liefst alles al voorgegaard, want anders krijgt het ziekenhuis het zo druk.... ;)

Gelukkig is de slager bij ons wel iets actiever, maar zelfs daar kon ik afgelopen weekend weinig vinden voor op de bbq, want het was er toch geen weer voor.
Gek genoeg noemt wel elke slager zich "De barbecuespecialist"....

Nouja, als het dan morgen giet, kan ik lekker binnen blijven  :p
 
Ik geloof niet dat de massa bereid is om sessies van meerdere uren (low & slow) te doen. Zoals de massa ook niet bereid is om sowieso uren met eten bezig te zijn. BBQ is fastfood en moet - liefst terwijl de witte, stinkende aanmaakblokjes nog vlammen - niet langer dan een uurtje of anderhalf duren. Als die kip maar gaar is, is het goed. Dat de buitenkant zwartgeblakerd is en van binnen gortdroog proeven de meesten niet eens. Want dat is BBQ in hun beleving. Half flesje knoflooksaus erover en je hoort niemand klagen. En als je daar eenmaal genoegen mee neemt, heb je gewoonweg geen interesse in "lekker eten".

Dat krijg je dus niet zomaar met een stukje "opvoeding" ongedaan, tenzij er een masterchef opstaat waar heel de natie zich aan wil meten. We hebben dus een BBQ-Jamie Oliver nodig. Een idol.
 
WillemHvdW zei:
Zijn jullie het ook erover eens dat we onze Nederlandse varkensboeren een hart onder de riem moeten steken
je laat je huis toch ook niet 2x per jaar schilderen omdat de winterschilder niks te doen hebt dankzij de crisis

k heb nooit medelijden met boeren.
ze klagen toch altijd.
t is gewoon ondernemers risico.
gaat t niet dan gewoon stekker dr uit.

bbq vlees is nu bijna gratis in de supers.
is net goed met die jarenlange  veel te dure prijzen.

 
Edwin zei:
Dat krijg je dus niet zomaar met een stukje "opvoeding" ongedaan, tenzij er een masterchef opstaat waar heel de natie zich aan wil meten. We hebben dus een BBQ-Jamie Oliver nodig. Een idol.

And here he is. DJ BBQ van Jamie Olivers Food Tube. Erg leuke filmpjes waarvan wij er al een hoop op ons todo lijstje hebben staan.
 
Mw. BBQ68 zei:
Edwin zei:
Dat krijg je dus niet zomaar met een stukje "opvoeding" ongedaan, tenzij er een masterchef opstaat waar heel de natie zich aan wil meten. We hebben dus een BBQ-Jamie Oliver nodig. Een idol.

And here he is. DJ BBQ van Jamie Olivers Food Tube. Erg leuke filmpjes waarvan wij er al een hoop op ons todo lijstje hebben staan.
Heb jij daar een linkje van? ( computerblond)
 
Edwin zei:
Ik geloof niet dat de massa bereid is om sessies van meerdere uren (low & slow) te doen. Zoals de massa ook niet bereid is om sowieso uren met eten bezig te zijn. BBQ is fastfood en moet - liefst terwijl de witte, stinkende aanmaakblokjes nog vlammen - niet langer dan een uurtje of anderhalf duren. Als die kip maar gaar is, is het goed. Dat de buitenkant zwartgeblakerd is en van binnen gortdroog proeven de meesten niet eens. Want dat is BBQ in hun beleving. Half flesje knoflooksaus erover en je hoort niemand klagen. En als je daar eenmaal genoegen mee neemt, heb je gewoonweg geen interesse in "lekker eten".

Dat krijg je dus niet zomaar met een stukje "opvoeding" ongedaan, tenzij er een masterchef opstaat waar heel de natie zich aan wil meten. We hebben dus een BBQ-Jamie Oliver nodig. Een idol.
Er zit natuurlijk een wereld tussen gecremeerde sat? en een 16 uurs sessie Pulled Pork. Waarom is het AH wel gelukt om met het logo van Excellent rond de Kerstdagen net wat luxere producten op de markt te zetten? Mensen willen wel, maar kunnen niet. Neem ze aan de hand! Laat zien dat BBQ een aanvulling is op het gasfornuis, de oven en de magnetron. Ik denk echt dat mensen wel willen, zodra ze zien wat er mogelijk is.
 
Vlgs mij beschrijf je precies waarom de massa er (vlgs mij dan) niet aan gaat. Als AH succesvol semi kant-en-klare 'excellent' maaltijden kan verkopen zegt dat mijns inziens alles over de mate waarin de massa bereid is zelf te koken. Die 'excellent' maaltijden gaan iets verder dan de magnetron maaltijd, maar niet heel veel verder. Je stopt het stukske vlees in de oven voor de tijd die op de verpakking staat and that's it. Alles is al voor je bedacht en gemaakt. Je hoeft het alleen te verwarmen. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen die interesse heeft in lekker koken/bakken/bbq-en die dingen juist links laat liggen.

Want laten we eerlijk zijn: lekker BBQ-en is vaak je stukje vlees de avond van tevoren in de rub, brine of marinade zetten. Met liefde in de juiste porties snijden en al dan niet low and slow op een Q leggen. Check de recepten: ze kosten doorgaans al met al de nodige tijd. Langer dan een uurtje ben je in totaal zomaar kwijt en ik geloof dat mensen dat alleen doen wanneer ze oprecht in het bereiden van eten ge?nteresseerd zijn.

We willen het allemaal eten, maar willen we allemaal de tijd erin steken om het te (leren) maken?
 
Dominique zei:
Mw. BBQ68 zei:
Edwin zei:
Dat krijg je dus niet zomaar met een stukje "opvoeding" ongedaan, tenzij er een masterchef opstaat waar heel de natie zich aan wil meten. We hebben dus een BBQ-Jamie Oliver nodig. Een idol.

And here he is. DJ BBQ van Jamie Olivers Food Tube. Erg leuke filmpjes waarvan wij er al een hoop op ons todo lijstje hebben staan.
Heb jij daar een linkje van? ( computerblond)

Oeps vergeten in te kopieren (donkerblond). Hier dus DJ BBQ http://youtu.be/p-g8ZcKBcqU
 
Edwin zei:
Vlgs mij beschrijf je precies waarom de massa er (vlgs mij dan) niet aan gaat. Als AH succesvol semi kant-en-klare 'excellent' maaltijden kan verkopen zegt dat mijns inziens alles over de mate waarin de massa bereid is zelf te koken. Die 'excellent' maaltijden gaan iets verder dan de magnetron maaltijd, maar niet heel veel verder. Je stopt het stukske vlees in de oven voor de tijd die op de verpakking staat and that's it. Alles is al voor je bedacht en gemaakt. Je hoeft het alleen te verwarmen. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen die interesse heeft in lekker koken/bakken/bbq-en die dingen juist links laat liggen.


We willen het allemaal eten, maar willen we allemaal de tijd erin steken om het te (leren) maken?

Behalve kant en klare producten zijn De excellent producten die ik bij de AH zie liggen  juist bedoeld als verse smaakvolle producten. Door de kookprogramma's is het namelijk al een tijd de trend om met vrienden thuis te eten en dan lekker zelf te koken. De producten smaken een pietsie beter en zijn veel duurder, maar er lijkt een markt voor te zijn. Slimme marketing natuurlijk. De gang naar de regiomarkten, biologische winkels etc is dan net een stap te ver.
Maar zelf thuis koken is nog niet helemaal omgeslagen naar lekker thuis BBQ-en.
Traditioneel is BBQ in Nederland natuurlijk gewoon grillen. Wij zijn hierin de voorlopers van een langzame BBQ cultuurverandering. De bulk komt nog achter ons aan.
 
Ik denk inderdaad dat Mw. BBQ68 hier een punt heeft. Vertel de massa, die inmiddels wel een Weber heeft staan, dat ze juist de deksel er op leggen tijdens het bereiden en 'm dus niet als open grill gebruiken. Vertel ze tevens dat zelfs de kant en klare speklappen lekkerder worden wanneer je je kooltjes aan ??n kant legt en je speklappen aan de andere kant. Kleine dingetjes, stap voor stap. Laat ze beginnen met een (voorgemarineerd) beenhammetje of een ovenkip. Er staan sowieso al bereidingstijden op (X minuten aan Y graden in de oven), daar kun je toch ook een BBQ instructie bijzetten?

In mijn ogen is de interesse er wel degelijk, kijk naar het succes van 24Kitchen, Herman den Blijker, Topchef enz. Alleen zijn wij uit interesse ooit de boeken ingedoken of het internet op gegaan en terechtgekomen op websites/forums als deze, daar waar de grote massa die stap niet zet en dus blijft hangen.

Wat ik persoonlijk merk aan mensen in mijn omgeving, is dat de meesten het enorm interessant vinden wat je aan het doen bent. Natuurlijk moet je tegen een molen aan zijn gelopen om midden in de nacht de temperatuur van je smoker te gaan checken in een 20-uurs-sessie pulled pork  8) , maar mensen vinden het ook al interessant om te zien dat een zelf gemaakte hamburger veel lekkerder is dan een kant en klare, dat portobello's op je BBQ met parmezaan en wat kruiden een heerlijk hapje worden enz.

Lekker hoeft niet moeilijk te zijn, maar je moet het aanreiken. En dat lijkt me een uitgelezen taak voor de supermarkt- en slagersbranche. Maar goed, zo lang men daar BBQ nog associeert met vette salades en sauzen, en de slager je raar aankijkt als je vraagt om een steak voor op de BBQ van 3cm dik ipv de gebruikelijke 6mm zal er echt geen kentering komen.
 
Er wordt hier te makkelijk voorbij gegaan aan de commerci?le belangen.
Het is heel leuk om een stuk vlees van 1,5 kilo 5 uur op de bbq te leggen.
Maar veel interessanter is het om een berg spiesen te verkopen waarvan de helft de prullenbak in gaat.
Die spiesen kun je al in de rustiger tijden maken  en in bergen invriezen.
Daarbij een flinke partij salades waarvan ook de helft weg gaat.
En natuurlijk houtskool, de sauzen, het stokbrood, de kruidenboter en niet te vergeten de drank.
De marges op deze artikelen zijn ook nog eens veel hoger als van het vlees.
Bovendien hebben lang niet alle supermarkten een slager en kunnen dus al moeilijk maatwerk leveren.
Een enkele supermarkt organisatie probeert het wel (Harm Jan de bbqman), en een slager waarvan je niet kunt slapen ;).
Voor de zelfstandige slager zou het een mooi punt van onderscheiding kunnen zijn. Maar hoeveel meter vlees hebben die nog in hun toonbank liggen.
Bij de meeste zie je heel veel kant en klaar producten en nog maar weinig vlees.
En juist voor deze groep gelden de bovenstaande belangen. Veel slagers hebben het tegenwoordig moeilijk en moeten het van de zomermaanden hebben.
 
Bert zei:
Er wordt hier te makkelijk voorbij gegaan aan de commerci?le belangen.
Het is heel leuk om een stuk vlees van 1,5 kilo 5 uur op de bbq te leggen.
Maar veel interessanter is het om een berg spiesen te verkopen waarvan de helft de prullenbak in gaat.
Die spiesen kun je al in de rustiger tijden maken  en in bergen invriezen.
Daarbij een flinke partij salades waarvan ook de helft weg gaat.
En natuurlijk houtskool, de sauzen, het stokbrood, de kruidenboter en niet te vergeten de drank.
De marges op deze artikelen zijn ook nog eens veel hoger als van het vlees.
Bovendien hebben lang niet alle supermarkten een slager en kunnen dus al moeilijk maatwerk leveren.
Een enkele supermarkt organisatie probeert het wel (Harm Jan de bbqman), en een slager waarvan je niet kunt slapen ;).
Voor de zelfstandige slager zou het een mooi punt van onderscheiding kunnen zijn. Maar hoeveel meter vlees hebben die nog in hun toonbank liggen.
Bij de meeste zie je heel veel kant en klaar producten en nog maar weinig vlees.
En juist voor deze groep gelden de bovenstaande belangen. Veel slagers hebben het tegenwoordig moeilijk en moeten het van de zomermaanden hebben.
Ik snap je verhaal volledig, maar is het dan niet juist aan met name de slagers om die seizoensafhankelijkheid te verminderen? Iedereen kent "het meest veelzijdige stukje vlees, kip!". Volgens mij destijds een samenwerking van het productschap en de slagers/poeliers branche. Je kunt je als slager toch ook inzetten voor eenzelfde beeldvorming van BBQ?

Ja, er zit veel marge op randzaken als salades en drank, maar ik geloof niet dat de opbrengst van 2x(?) per jaar op deze manier BBQen de slager meer oplevert dan 10x als vleesbereidingswijze voor een 'gewone' maaltijd.

 
Ook de aanname dat mensen meer gaan koken als ze naar kookprogramma's kijken gaat niet op. Ik ken bergen mensen die het heerlijk vinden om naar Top Chef, Marsterchef, 24kitchen, noem maar op kijken, maar verder nooit komen dan hun vaste hap klaarmaken. Niet zoiets als reisboeken lezen, dat betekent nog niet dat je het zelf heerlijk vind om op reis te gaan ;)
 
Precies Noskos.

De frustratie van de nederlandse marketing.
Wij Nederlanders zeggen nooit wat we uiteindelijk doen.
Simpel voorbeeld. Iedereen vind scharrelvlees fantastisch, maar het markt aandeel blijft laag.
Iedereen is tegen plofkip en bioindustrie maar gooi de kipfilet in de aktie en het is niet aan te slepen.
en ga zo maar door.
Laten wij maar lekker de q aansteken en er op leggen wat we willen. Eten wij in ieder geval lekker ;)
Vrijheid blijheid voor iedereen
 
Ik ben het ook met Noskos eens. Het lijkt allemaal op vechten tegen de bierkaai. In landen waar mensen meer met gezond eten en koken bezig zijn, zoals Frankrijk en Itali?, zie je vanzelf dat de markt daarop inspeelt door meer mooie produkten te gaan (blijven?) leveren.
In Nederland heeft de behoefte zich kennelijk gericht op de snelle, gemakkelijke hap en minder variatie.
Ik merk om mij heen dat maar weinig mensen zich de moeite willen getroosten om 'uren' in de keuken te staan en daarom maar gaan voor de makkelijke weg van kant-en-klaar etc. Als ik ze dan vertel dat ik alleen maar verse spullen gebruik en ook geen 'uren' bezig ben, maar zelfs niet veel langer dan zij, stuit dat vaak op ongeloof. Misschien komt dat omdat bijna niemand meer echt leert koken in dit land. Eigenlijk zou dat onderdeel moeten zijn van ons scholingsprogramma, zoals ze dat vroeger leerden op bijvoorbeeld de huishoudschool. De nederlandse burgerkeuken is, in mijn optiek tenminste, door dit collectieve gebrek aan opvoeding eigenlijk een stille dood gestorven en met die gebakken peren zitten we nu.

Zo voel ik me soms ook een roepende in de woestijn. Maar misschien kunnen wij kookgekken en BBQ-mafketels de mensen in ons netwerk een beetje prikkelen door ze af en toe iets voor te schotelen waar ze van opkijken en waardoor ze zelf ook ge?nspireerd raken om eens wat verder te kijken dan hun neus lang is.
Zo heb ik afgelopen week een elftal collega's kennis mogen laten maken met hoe BBQ ook kan zijn: MOINK ball's, gevulde champignons, salade van vers gegrillde groenten met gerookte knoflook, Garnalenspiezen met limoenboter, Sat? met verse pindasaus, Bobby Flays zalm, lamsrackjes en gesmoorde ananas. Iedereen vond het grandioos en het diner werd zelfs afgesloten met een warm applaus voor de kok. Mensen wisten niet dat dit allemaal gewoon met een BBQ gemaakt kon worden. Een aantal zei dat ze eigenlijk helemaal niet van BBQ hielden en wat sceptisch waren over het plan om met zijn allen te gaan BBQ-en, notabene in de regen, maar DIT vonden ze dan w?l lekker...
Maar of hiermee iemand ook daadwerkelijk op het lumineuze idee komt om zelf eens een fijn BBQ-tje te kopen met een deksel erop om dit ook eens te gaan proberen...ik heb het nog niet mogen vernemen.

Dus, tja, ik help de boeren graag de lente door, ben 'goede vrienden' met de enthousiaste en ambachtelijke slagers in mijn omgeving, struin stad en land af naar de mooiste produkten en leukste en spannende ingredi?nten en probeer de mensen om mij heen wat bij te brengen over de variatie aan spullen die onze heerlijke planeet te bieden heeft.
Maar ook ik ben maar aan het roepen. En de woestijn is groot.

Beetje sippig verhaal eigenlijk als ik het zo teruglees, maar ik zie hier ook wel goed nieuws: amerikaanse BBQ wedstrijden komen naar Nederland, ik zie dit forum alleen maar groter en gezelliger worden en voor het najaar staat alweer een meating gepland. Ik stel voor dat we zo hard mogelijk blijven roepen en onze stoute vinger hoog opsteken naar die woestijn!
 
Ik begrijp het wel hoor, BBQ'en in de regen is gewoon niet gezellig. Afgelopen zondag was het hier in Vlaanderen stralend weer en de eerste keer dit jaar dat ik buiten kon BBQ'en met de gasten er bij. Het is gewoon v??l leuker als je niet alleen buiten in de regen moet staan terwijl je gasten binnen zitten te wachten tot je klaar bent met koken.

Het is die gezelligheid die wordt geassocieerd met BBQ en ik kan het hen niet kwalijk nemen.

Maar dat er geen varkensvlees wordt verkocht bij slecht weer vind ik wel raar, het is niet alsof je varkensvlees enkel op een BBQ kan leggen toch?
 
Ik zie ineens dat ik in mijn betoog alleen maar Itali? en Frankrijk heb genoemd. Aan Chris en rest van Belgi?: bij deze mijn nederige excuses :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan