Beef en Steak

Help! Buikspek zonder zwoerd? Of toch niet?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Timo
  • Startdatum Startdatum

Timo

Tondelzoeker
Hallo allemaal

Ik heb bij de Makro een stuk buikspek zonder zwoerd gekocht.
Ik ben nog niet zo bekend met buikspek dus ben even onzeker of het wel goed gaat ....

Maar het lijkt toch een soort van huidlaag op het witte spekgedeete te hebben.
Het laagje is hard, het glimt iets wat, zo'n 2 a 3 mm dik en heeft lichtjes een huidstructuur.
Het is verder net zo wit, dus exact dezelfde kleur als de rest van het spek.
Klopt dit wel, zit er bij buikspek zonder zwoerd wel een hard laagje over het spek heen?

Ik wil graag het Oosters buikspek recept van NasQ BBQ maken en vraag me dus af of ik dit er dan af moet snijden of niet?

Buikspek-1.jpg

Buikspek-2.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb het er gisteravond toch maar voor de zekerheid afgehaald. Ik kwam er met scherpe messen niet goed doorheen en ik vond nog wat haren her en der .. ik ben in ieder geval blij dat het er vanaf is. Daarna de alles lekker in de ketjap-marinade gelegd. :)

Maar nog even voor mijn beeldvorming met zwoerd dat betekend toch met huid? Of haal ik nou sowieso dingen door elkaar?

Nee hoor, je haalt niks door elkaar. Zwoerd is inderdaad de huid van het varken. Zwoerd is wel een stuk stugger dan wat ik zie op de foto. Het zwoerd is er wel af, wat je ziet is een soort onderlaag van de huid. Je kunt het laten zitten of verwijderen, net wat je wil.

Succes en veel plezier met de bereiding, gaat zeker goed komen.

Nee hoor, je haalt niks door elkaar. Zwoerd is inderdaad de huid van het varken. Zwoerd is wel een stuk stugger dan wat ik zie op de foto. Het zwoerd is er wel af, wat je ziet is een soort onderlaag van de huid. Je kunt het laten zitten of verwijderen, net wat je wil.

Succes en veel plezier met de bereiding, gaat zeker goed komen.
Aaahhh ... fijn, dankje. Dit was precies de info die ik zocht.
Dit keer dus eraf gehaald, volgende keer laat ik het zitten. :)

Maar nog even dubbelchecken ... op die onderlaag kan hier en daar dus wel een verdwaald haartje zitten?

Blijkbaar, alleen het stugge buitenste laagje is er maar af. Misschien een diep haartje of de huid er dunner af op die plek. Het blijft een “natuurproduct”. Even met de ladyshave er over… 🤭😉

Ik heb nogmaals zo’n zelfde stuk buikspek gehaald omdat het oosterse buikspek echt heel erg lekker was.

Op dit nieuwe stuk zat, waar ik nu dus vrijwel zeker van ben, de huid niet op. Nu ging mijn mes er ook gemakkelijk doorheen bij dat vorige stuk vrijwel niet.

Ik slijp mijn messen regelmatig met van die DMT diamandslijpers, die zijn dan ook echt scherp. Ik denk dus toch dat de vleesleverancier van de Makro een foutje heeft gemaakt.

IMG_9094.jpeg

Terug
Bovenaan Onderaan