BasBQ
Beef en Steak

Hebben jullie dit ook weleens?

 
 
 

dennis

Gemarineerd
Berichten
1.200
Was vandaag van plan om van twee varkensschouders zonder botten die ik nog had liggen in de koelkast, pulled pork te maken.

Natuurlijk is het noskos wedstrijdrecept super, maar ik was op zoek naar een kruidiger,  minder zoete smaak.

Voor het injecteren heb ik het recept van deze site gebruikt:
http://tipsforbbq.com/Recipes/Pork/Luau-Pulled-Pork

De rub is de Southern succor rub, van noskos' site.

Na 5 uur was het tijd om het vlees te gaan glazen, dus de WSM mocht open:



De schouder ziet er verminkt uit, maar omdat er geen botten in zitten, en ik hier en daar wat rigoureus getrimmed heb, en ook nog wat lapjes naturel eraf heb gehaald ziet het er wat onsamenhangend uit

Vlees mee naar binnen genomen om te sauzen, maar stiekem ook een stukje geproefd. Wauw! Supermals,  superlekker!
Dus 1 schouder in plakjes gesneden omdat ik het een soort van zonde vond om er PP van te maken (hebben jullie dat ook weleens?)


De andere als probeersel ingesmeerd met vlammen saus, en deze teruggelegd. Deze mag wel PP worden.



Uiteindelijk dus toch eerder eten dan geplanned,  maar dan geen pulled pork
 
dennis zei:
Dus 1 schouder in plakjes gesneden omdat ik het een soort van zonde vond om er PP van te maken (hebben jullie dat ook weleens?)

is ook gewoon zonde ,maar ja de heule meut vindt pp lekkerder omdat dit uit de usa komt en maakt niet uit wat dar weg komt alles schijnt beter/lekkerder te zijn en tja je kan dr in mee gaan of gewoon je zelf blijven.

ik vind dus ook een plak varkens nek veul smakelijker dan pp,
en buiten alle goede/mooie recepten op de forums is je eigen smaak/draai aan je vlees is toch ook altijd t lekkerst
 
Ik heb het zelf nog nooit gehad, maar bij het zien van deze foto's zou het maar zo kunnen gebeuren...

Als het al de bedoeling was om van deze schouder PP te maken, kun je het bot gewoon laten zitten, deze pak je er zo uit als het vlees gaar is.

Mocht je weer zo'n stuk vlees hebben wat niet overal even dik is, probeer het dan op te binden met slagerstouw tot een rolladevorm. Het zal dan gelijkmatig garen en minder snel droog worden.
 
Goede tip!
De botten waren er al uit toen ik het vlees kreeg. Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken toch?

Ik moet als ik dit recept vaker aanhoud, iets minder zout in de injectievloeistof gebruiken, alhoewel dat ook nog aan het gebruikte zout kan liggen.
 
Dit gegeven paard zou ik ook lekker zo opgegeten hebben. Je hoeft niet overal PP van te maken tenslotte.
Ik gebruik dat soort mooi doorvette vlees ook vaak voor char siu, van dat rood gemarineerde vlees. Heerlijk bij de nasi.
Dus hier heb je wat mij betreft helemaal goed aan gedaan. 
 
heerlijk!!!
jezelf laten leiden door je (oer)instinct en gewoon pakken wat je kan, zonder het recept verder te volgen.
lekker ongegeneerd en onbeheersbaar schransen van iets wat nog niet klaar is  :D
(een beetje net als vroeger met taart bakken; jezelf al vol eten aan het deeg  :p )

ik kan me helemaal voorstellen dat je jezelf heb vergrepen aan het vlees.  :D
het ziet er geweldig uit. kan het bijna ruiken  :p
 
Ridevi71 zei:
lekker ongegeneerd en onbeheersbaar schransen van iets wat nog niet klaar is  :D
(een beetje net als vroeger met taart bakken; jezelf al vol eten aan het deeg  )

Ja inderdaad!
Taart geef ik niet veel om, maar dat deeg lust ik wel!

De minst mooie schouder (het overblijfsel daarvan) is wel PP geworden:



Dus 2 gangen gehad ipv 1
 
Maar dat lust ik ook allemaal hoor!

Hoe heb je dat gegeven paard eigenlijk bereid... ook low and slow? Bij mij gaat die in een mooie worst!  :D
 
Ja, die van de plakjes lag op het onderste rooster van de WSM. Is gewoon premature PP!
Net ff een plakje opgewarmd en op de boterham gedaan, lekker
 
je PP ziet er ook goed uit zeg!
lekker lekker lekker
 
Ik kan me een mini zomer meeting herinneren van vorig jaar.
Daar hebben we er toen ook eentje in plakjes soldaat gemaakt. 
 
AV zei:
is ook gewoon zonde ,maar ja de heule meut vindt pp lekkerder omdat dit uit de usa komt en maakt niet uit wat dar weg komt alles schijnt beter/lekkerder te zijn en tja je kan dr in mee gaan of gewoon je zelf blijven.

ik vind dus ook een plak varkens nek veul smakelijker dan pp,
en buiten alle goede/mooie recepten op de forums is je eigen smaak/draai aan je vlees is toch ook altijd t lekkerst

Varkensschouder/nek is altijd lekker persoonlijk vind ik het het lekkerste en veelzijdigste stuk varken, of je er nu PP van maakt of hem er eerder vanaf haalt, of je snijdt het in stukjes en rijgt het aan een stokje om te grillen tot een sate, stoven tot een babi ketjap is ook heerlijk.
Dus om nu te zeggen zonde en dat de hele meut PP lekker vindt omdat het uit de USA komt vind ik heel kort door de bocht.
Waarschijnlijk nooit een goede PP geproefd. ;)

Dennis beide versies zien er heerlijk uit en ik kan me voorstellen dat je de ene keer voor PP gaat wat heel lekker is en de andere keer voor een steviger stuk, helemaal Top!
 
Jammer van de hoeveelheid zout...

Ik injecteer niet, maar dry brin het 12 uur van te voren.
Dat is meer dan genoeg. (IMHO)....

Het ziet er wel heerlijk uit ho0or... :p
 
Ewald zei:
Dus om nu te zeggen zonde en dat de hele meut PP lekker vindt omdat het uit de USA komt vind ik heel kort door de bocht.
Waarschijnlijk nooit een goede PP geproefd. ;)

2 x gehad ja: 1x van mn eigen sessie wat best lekker was maar meer niet  en 1tje tijdens een barrel food truck dag voor de schandalige prijs van 6,50 euro per kadetje met pp en wat konijnen voer .,,had me voorgenomen ( van vol verwachting) om na de 1ste hap gelijk mn duim omhoog te steken net als in die smooker filmpjes uit usa,,,maar  ach ,,,,,laat ook maar ..


zal wel Drentse nuchterheid zijn : die hooguit 2x per jaar bij de mac-d  komt voor alleen patat ( hollandse piepers) :D en alleen als dr een tube zaanse majo aan boord is,,
en dat  k van de oude stempel ben en tja die heule meut doel ik meer op de jonge generatie die kippevel krijgt van een dik vet randje ..
of k ben een vreemde eend in de bijt die geen smaak hebt : omdat  ie van alle  bordjes met mooi vlees de laatste kiest nl die met  snert en 2 dikke voor/meegekookte zwienepootn :D

en uh anti usa: valt wel mee,deze week een sonos setje gehaald :blush:




 
AV zei:
2 x gehad ja: 1x van mn eigen sessie wat best lekker was maar meer niet  en 1tje tijdens een barrel food truck dag voor de schandalige prijs van 6,50 euro per kadetje met pp en wat konijnen voer .,,had me voorgenomen ( van vol verwachting) om na de 1ste hap gelijk mn duim omhoog te steken net als in die smooker filmpjes uit usa,,,maar  ach ,,,,,laat ook maar ..


zal wel Drentse nuchterheid zijn : die hooguit 2x per jaar bij de mac-d  komt voor alleen patat ( hollandse piepers) :D en alleen als dr een tube zaanse majo aan boord,,
en dat  k van de oude stempel ben en tja die heule meut doel ik meer op de jonge generatie die kippevel krijgt van een dik vet randje ..
of k ben een vreemde eend in de bijt die geen smaak hebt : omdat  ie van alle  bordjes met mooi vlees de laatste kiest nl die met  snert en 2 dikke voor/meegekookte zwienepootn :D

en uh anti usa: valt wel mee,deze week een sonos setje gehaald :blush:


Ik wil dit draadje van Dennis niet verklooien maar ik weet het alweer Anti Vegetarie de culinaire hork.
1 van de redenen waarom ik niet meer zoveel reageer op forums, hopen commentaar maar zelf presteren ho maar
 
Ewald zei:
AV zei:
is ook gewoon zonde ,maar ja de heule meut vindt pp lekkerder omdat dit uit de usa komt en maakt niet uit wat dar weg komt alles schijnt beter/lekkerder te zijn en tja je kan dr in mee gaan of gewoon je zelf blijven.

ik vind dus ook een plak varkens nek veul smakelijker dan pp,
en buiten alle goede/mooie recepten op de forums is je eigen smaak/draai aan je vlees is toch ook altijd t lekkerst

Varkensschouder/nek is altijd lekker persoonlijk vind ik het het lekkerste en veelzijdigste stuk varken, of je er nu PP van maakt of hem er eerder vanaf haalt, of je snijdt het in stukjes en rijgt het aan een stokje om te grillen tot een sate, stoven tot een babi ketjap is ook heerlijk.
Ik ga helemaal met dit stuk mee. Dat AV Drentse eigenwijsheid heeft kan ik natuurlijk niks van zeggen, sterker nog ik ben der helemaal voor. Lekker je eigen smaak volgen, alleen dat werkt dan wel 2 kanten uit (dus iemand anders mag PP lekkerder vinden) zeg ik dan nog even als nuance ;)
 
Ewald zei:
Ik wil dit draadje van Dennis niet verklooien maar ik weet het alweer Anti Vegetarie de culinaire hork.
1 van de redenen waarom ik niet meer zoveel reageer op forums, hopen commentaar maar zelf presteren ho maar

Verklooien? Neuh,  Verklooien doe ik zelf wel.
Mocht er een bitchfight komen, ff laten weten, pak ik bier en chips

ThrowonD zei:
Jammer van de hoeveelheid zout...

Ja, nou, het is een smaakkwestie wel. Ik ben meestal niet zo van het zout, dus als iets dan iets zoutig smaakt valt het al meteen op.
Het is niet t?, maar gewoon meer zoutig dan ik had gehoopt en verwacht.
Normaal gesproken heb ik fijn zeezout voor dit soort dingen, maar die bleek op te zijn, en heb nu grof zeezout fijngemalen in een vijzel, dus had dit zout eigenlijk de schuld gegeven, alhoewel het vandaag op de boterham eigenlijk best prima was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan