BasBQ
Beef en Steak

HeaterMeter Discussiedraadje

rkuijer zei:
De de wiki van de HeaterMeter staat
If you're building a standalone HeaterMeter, populate that with the MCP1700-33 or else nothing will power up
Dat gaf mij het idee om de HeaterMeter desnoods ook zonder de rpi te gebruiken.
De rpi heeft het maakt overuren op de verschillende projectjes.
Stel je voor dat je de HeaterMeter niet kan gebruiken omdat de rpi ergens anders wordt ingezet.

Maar vanochtend eens lopen zoeken en warempel de vraag is al eens gesteld http://tvwbb.com/showthread.php?38875-Switching-between-standalone-and-rPi
Daar staat eigenlijk het zelfde antwoord wat hier al geven is  :)

Thx

Dat is wat ik ga doen met mijn oplossing. Ik plaats bij mijn RaspPi een vaste repeater en trek het controller deel uit het kastje. Ik zorg tevens dat ik via een tweede interface de controller standalone kan gebruiken.
 
Ik snap eigenlijk niet waarom Bryan Mayland de 3,3V pin van de RPI aangesloten heeft, als je een eigen 3,3V regulator gebruikt is dat helemaal niet nodig, en die paar centen die je bespaart maken ook niet echt veel uit.

Twee voedingen parallel is echt geen goed idee, maar wat weet ik er nou van ik heb alleen maar elektronica gestudeerd en werk er pas 25 jaar mee. Just my ?0,02 ;)





 
De mijne ook al aan de praat gekregen op de dc dc regelaar na ben je wel nodig anders doet ie niks.en de bovenkant van mijn behuizing krijg ik van de week ook een goede kennis van mij heeft een 3d printer en wou deze wel voor mij uitprinten.
20131224_193655.jpg

20131223_183230.jpg

 
Heb hem nu gekoppeld aan mijn raspberry.
Wel mooi als je zo iets aan de praat krijgt. :)

Grzz peter
 
Goed bezig petero, het wordt druk met al de HM's in 2014  :)
 
Ben ik ook wel blij mee :D

Grzz peter
 
Op afstand (Drunen-Julianadorp) toch even een kijkje in de HeaterMeter in test door middel van de recent uitgebrachte iPhone HeaterMeter app.
Inloggen via IP adres is geen enkel probleem, de temperaturen van pit en probes en fan speed ook prima te lezen.(foto 1)
Ook historie van 24 uur prima te zien (foto 2)
Jammer dat de app door onze vriend uit USA is gemaakt voor een thermometer in graden Fahrenheit.
Toch nog maar eens gaan vragen wat er hier nog mogelijk is.

screendump van iPhone
HM-WSM2.png



rode lijn is de pit temp. set, oranje is de current pit temp, grijs en groen zijn 2 probe temp's, blauwe vlak geeft aan % fanspeed
HM-WSM1.png



 
In plaats van onze vriend in USA vragen toch even zelf nogmaals de app goed bekeken qua mogelijke settings en daar een personalized Thermo Scale aangemaakt!
De current pit temp (18,9C) nu ook mooi te zien op de thermometer schaal van de iPhone app.
De pit heeft momenteel in de HeaterMeter/Raspberry een set temp van 80C, ook die is weer mooi terug te zien op de app.
Nu nog de waarschuwingen erin gaan zetten middels de "push notifications" naar email adres naar keuze.

ThermoScaleiPhoneapp.png

 
Camiel zei:
Zag dat er een nieuwe printlayout is vrijgegeven; heatmeter 4.1

Weet (nog) niet wat de verschillen zijn, morgen eens de schema's naast elkaar leggen en de layouts bekijken.......

Een paar verschillen die ik zo snel kan zien, zijn:
- geen connectors meer aan de onderkant
- Phone/Ethernet jack voor fan+servo
- extra heatsink op pcb voor mosfet Q3

En hier staan alle aanpassingen :
http://tvwbb.com/showthread.php?47418-HeaterMeter-v4-1-PCB-now-available
 
uipko zei:
Camiel zei:
Zag dat er een nieuwe printlayout is vrijgegeven; heatmeter 4.1

Weet (nog) niet wat de verschillen zijn, morgen eens de schema's naast elkaar leggen en de layouts bekijken.......

Een paar verschillen die ik zo snel kan zien, zijn:
- geen connectors meer aan de onderkant
- Phone/Ethernet jack voor fan+servo
- extra heatsink op pcb voor mosfet Q3

En hier staan alle aanpassingen :
http://tvwbb.com/showthread.php?47418-HeaterMeter-v4-1-PCB-now-available

klopt, daarnaast:

- output van buzzer via een transistor ipv rechtstreeks, hierdoor kan de buzzer in theorie harder klinken (wordt geschakeld met 12 V i.p.v. 3V3 op het oude bord)
- mogelijkheid om (zonder draden) een piggyback te installeren om een thermokoppel te kunnen gebruiken i.p.v. de PT100/Maverick probes; een piggyback is een klein op zichzelf staand printje dat je op de hoofdprint kunt "inprikken" om het extra functionaliteit te geven.

Heb even gekeken maar voor mij geen reden om van 4.0 naar een 4.1 board te gaan. Misschien in de toekomst wat knutselen om mijn 4.0 board(s) 4.1 compatible te maken.

 
Camiel zei:
uipko zei:
Camiel zei:
Zag dat er een nieuwe printlayout is vrijgegeven; heatmeter 4.1

Weet (nog) niet wat de verschillen zijn, morgen eens de schema's naast elkaar leggen en de layouts bekijken.......

Een paar verschillen die ik zo snel kan zien, zijn:
- geen connectors meer aan de onderkant
- Phone/Ethernet jack voor fan+servo
- extra heatsink op pcb voor mosfet Q3

En hier staan alle aanpassingen :
http://tvwbb.com/showthread.php?47418-HeaterMeter-v4-1-PCB-now-available

klopt, daarnaast:

- output van buzzer via een transistor ipv rechtstreeks, hierdoor kan de buzzer in theorie harder klinken (wordt geschakeld met 12 V i.p.v. 3V3 op het oude bord)
- mogelijkheid om (zonder draden) een piggyback te installeren om een thermokoppel te kunnen gebruiken i.p.v. de PT100/Maverick probes; een piggyback is een klein op zichzelf staand printje dat je op de hoofdprint kunt "inprikken" om het extra functionaliteit te geven.

Heb even gekeken maar voor mij geen reden om van 4.0 naar een 4.1 board te gaan. Misschien in de toekomst wat knutselen om mijn 4.0 board(s) 4.1 compatible te maken.
Ik zie die noodzaak ook inderdaad niet om nu al naar 4.1 te upgraden.
Aanvullend op wat er bovenstaand al geschreven is over de verschillen, wordt bij de 4.1 dan ook nog vermeld dat de 12V blower spanning alleen effectief op de blower staat wanneer deze moet gaan werken.
Kortom: 4.1 is een evolutie en geen revolutie...  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan