T
Theo
Gast
heb het van een varkensfricandeau gemaakt, moet wel zeggen dat na een dagje koelkast de smaak wel beter is.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Je kunt (7,5g pink salt + 62g keukenzout) ook gewoon 70g colorozo 0,6% gebruiken, dat gaat prima, doe ik al jaren. Bovenbil vind ik wat droog, beter stuk ham bij een goeie slager halen. Mijn ervaring is dat een stuk van 2 kg toch zeker 3 dagen in de pekel moet liggen anders is de kern inderdaad nog grauw ipv roze.FelixH zei:Klopt het dat dit recept niet met collorozo gemaakt kan worden?
Geen probleem hoor Frits. Naar mijn mening (jij hebt recht op de jouwe) komt het echt niet aan op die 5g minder (of meer). Het zout bevat immers maar 0,6% nitriet (+/- 10% afwijking is in de industrie gangbaar) en wordt dan ook nog eens opgelost in 700ml water (het is zowieso de vraag of die 7.5g pink salt exact is).Frits zei:PeeVee, bij het genootschap hebben we afgesproken om bij recepten waar nitriet in verwerkt is vooral de juiste hoeveelheden aan te houden.
Jup warm is hij ook lekkerNosmo zei:Ik laat de ham alleen een paar uur afkoelen maar ik denk dat hij ook warm uit de smoker al goed eetbaar is.
Over de houdbaarheid kan ik niet zoveel zeggen want na een paar dagen is zo'n hammetje hier schoon op, maar een weekje zal toch wel moeten lukken denk ik.