BasBQ
Beef en Steak

Gyros aan het spit met zelfgemaakte tzatiki

Visser

Tondelzoeker
Berichten
21
Poh dat was genieten,

Recept gemaakt van bbq-junkie.


‘S morgens de twee kilo varkens procereur gesneden in plakken van ci. 1cm. Deze met de marinade ongeveer 4 uur in de koelkast gelegen. Een halve ui onder op het spit en hier op de plakken leggen en een beetje aanduwen, andere helft van de ui er op en klaar.

De Kamado op een temperatuur van 130-140 met plate setter op de helft.
Dan kan de gyros erop, die van mij had ongeveer 3,5 uur nodig.
Toen ik hem eraf had gehaald en de eerste lading vlees er af sneed heb ik hem nog even terug gedaan zodat er weer een krokant laagje op kwam.

Man man man wat een feest, dit ga ik zeker vaker maken. Misschien jullie ook?

1 kilo zelfgemaakte tzatiki, liefst een dag van te voren maken. Ingredienten hiervoor:
1 kilo griekse yoghurt 10% vet en dan uitlaten hangen in een theedoek(wordt hij niet zo waterig van)
Hele komkommer even de zaadstengel verwijderen met een lepen en dan raspen.
2-3 teentjes knoflook persen.
2 eetlepels dille
Zout & peper
Olijfolie extra vierge

Aardappelsalade: (kan ook goed met witte reuze bonen)
1 kilo rode aardappelen gesneden in partjes en dan koken. Dit had ik s morgens al gedaan kon het daarna mooi afkoelen.
2 rode ui in halve ringen
2 verse teentjes knoflook(extra scherp)
Peper en zout
4-6 olijf olie extra vierge.

Gooi alles in een kom en roer het een paar keer om herhaal dit om de 10 minuten een paar keer zodat het alles lekker intrekt.

Lekker twee turkse broden en het was ruim voor 6 personen!

725072DA-363A-475F-BE11-31E0E5970AD6.jpeg


0117D490-1D02-416B-9C51-659519A1B418.jpeg


E45FDF1F-F3A5-47B5-A711-21C7CCCEBD23.jpeg


58127837-6C38-4EB4-838D-3B68375CE9B9.jpeg


B3C7AED1-B384-4084-96B2-E75575C74D33.jpeg
 
Jaja mooi!!! Echt fan van goede gyros!

Tip voor de tzatziki. Komkommer raspen en daarna in een bolzeef doen en uitdrukken. Daar zit de grootste ellende qua vocht in ;)
 
Ja, lekker hoor. Kom maar door. Heerlijk.

Tip voor de aardappelen : in een kleine Ovenschaal doen (ook van Ikea, net als die schaal waar je gyros in ligt) en onder de gyros zetten. Dan drukt het heerlijke vet en smaken over je aardappelen terwijl ze nog een klein beetje verder garen.
Das zooooo lekker
 
Zo dat ziet er heerlijk uit. Krijg er gelijk een zomers gevoel door. Wat ook snel weer weg is als ik naar buiten kijk. Ga ook snel m'n spit weer eens aan het werk zetten.
 
Heerlijk maaltje zo 👌👍🏻.
Zou niet mistaan bij mijn biertje nu 😋.
Heb je ook nog een foto dat ie op de bbq ligt .😬
 
Lekker hoor ! 😋
 
Oh heerlijk!

Mooi gemaakt zo! 😋😋
 
Lekker maar ik mis de BBQ foto.. ☹️
 
Ziet er goed uit.
Zelf laatst de kip shoarma aan het spit gemaakt. Ook een aanrader.


Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk
 
Super lekker, gyros van het spit! moet ik ook eens maken. Zat me bij het lezen van het draadje te bedenken waarom ik dit nooit zelf gemaakt heb.
 
Binnenkort ook nog maar eens een procureur aan mijn spit rijgen.
Op die manier kan je een heerlijke maaltijd maken voor een groot gezelschap.
Die aardappelsalade ga ik binnenkort ook eens proberen.
 
Dat ziet er echt heerlijk uit, komt op de to do list… De aardappelsalade lijkt me ook heerlijk. Ook eens maken…
 
Ziet er heerlijk uit, ga ik ook eens maken maar dan met plakken procureur op de weber ipv aan het spit (recept Noskos). Is er een voordeel (op gebied van smaak) om de gyros aan het spit te maken ipv zonder spit? Blijft het sappiger of maakt dit geen verschil?
 
Heerlijk gyros aan t spit. Ik maakte altijd die van Melebest. Zal volgende keer dit recept eens uitproberen.
 
Deze staat nog op de wenslijst. Ga ik zeker eens maken. Krijg er iig honger van.
 
Ziet er heerlijk uit, ga ik ook eens maken maar dan met plakken procureur op de weber ipv aan het spit (recept Noskos). Is er een voordeel (op gebied van smaak) om de gyros aan het spit te maken ipv zonder spit? Blijft het sappiger of maakt dit geen verschil?
Zonder spit is lekkerder, meer bruine korst 😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan