BasBQ
Beef en Steak

Grain fed Beef vs Grass Fed Beef

 
 
 

WillemHvdW

Kooltjesharker
Berichten
177
Ik heb een tijdje geleden de film/documentaire Food.Inc gezien. (https://www.youtube.com/watch?v=2Oq24hITFTY) Persoonlijk vond ik het een erg interessante film al zie je ook dingen die je misschien wel niet wilt weten over de voedselindustrie, net zoals bijvoorbeeld bij Keuringsdienst van Waarde.

Het ging bijvoorbeeld veel over het feit dat men runderen tegenwoordig mais en/of soja (grain) voert terwijl deze dieren hier van nature helemaal niet op gebouwd zijn. ??n van de gevolgen hiervan is dat de runderen een verhoogd risico hebben op een besmetting met de E. Coli bacterie terwijl dit met het eten van gras niet blijkt te zijn. Het is zelfs zo dat koeien die de bacterie hebben en op een gras dieet gezet worden binnen enkele dagen tot 70% minder van de bacterie in hun lichaam hebben.

De term Grain Fed zien we tegenwoordig wel veel terug bij de verschillende verkopers terwijl ik persoonlijk de term Grass Fed nog nergens ben tegen gekomen. Persoonlijk vind ik een dergelijke toevoeging best misleidend, gezien de problemen die de voeding horend bij Grain Fed oplevert en dus helemaal niet zo gezond is voor het dier en daarmee ook voor de mens. Hoewel Grass Fed een stuk duurder zal zijn gezien de voeding zou ik toch verwachten dat men een dergelijke term wel in de winkels zou gaan voeren omdat het zowel voor de koe als voor de mens gezonder blijkt te zijn.

Ik ben benieuwd of iemand ooit vlees gezien heeft met de term Grass Fed en of men bereid is om meer te betalen voor een dergelijk stuk vlees. Hebben jullie ooit een vergelijking kunnen maken tussen grain fed en grass fed?

 
Ik heb die film al een paar maal gezien en het is een beetje misselijkmakend.  Ben ook niet heel erg happig om Amerikaans of Zuid Amerikaans vlees te bestellen. Die beesten worden gevoerd met GMO graan/mais en zitten vol ontstekingen. Dan worden ze weer platgespoten met antibiotica en het hek is van de dam. Als het niet goed is voor die beesten is het dus ook niet goed voor ons, een groot gedeelte van de welvaartsziekten zijn hieraan te wijten. Ik begrijp dat ik op dit forum tegen de heilige graal aan het trappen ben maar ik ben van mening dat het anders moet en kan.

Laatst nog een blog ene S. Raichlen gelezen over Grassfed en GrassFinished.( eigenlijk belachelijk dat dergelijke termen gebruikt moeten worden, een koei is immers ontworpen om gras te eten)

De claim was dat het idd langer duurt voor de koeien de markt op kunnen maar dat de marmering hetzelfde is en dat het vet barst van de gezonde vetzuren zoals Omega3.

Nu vraag ik me af of een moeilijk stukje zoals Brisket gemarmerd genoeg is maar ik zou graag willen zien dat de BBQ vlees juweliers Grassfed en finished in het assortiment opnemen.

Stukje van Raichlen: http://barbecuebible.com/2015/04/17/what-is-grass-fed-beef/
 
Het afmesten met mais is volgens mij iets typisch Amerikaans. Je hebt daar van die grote "feed lots" waar 10.000den koeien lopen en de laatste maanden van hun leven mais te eten krijgen. Wat je hier uit Nederland/Europa koopt is allemaal gewoon grass fed.
 
Dat is niet helemaal waar. Hier is het een mix van. Als de runderen 's winters op stal staan krijgen ze kuilvoer en dat is dan weer mais.

Het ergste van het Amerikaanse systeem is dat het om GMO mais gaat en dat, laat ik me politiek uitdrukken, laat uiterst discutabele onderzoeksresultaten zien als je kijkt naar onafhankelijk onderzoek. Niks aan de hand volgens onderzoeken van Monsanto zelf uiteraard.

Eigenlijk zit het grootste probleem bij het feit dat 'we' te veel vlees consumeren en door die hoge vraag wordt er alles aan gedaan om tegen zo'n hoog mogelijke marges te verdienen. Ons welzijn is dan altijd van ondergeschikt belang. Het jammere is dat we ons dat niet beseffen.

Mijn credo is dan ook vlees ja, maar van een goede komaf en is dat te duur? Dan maar wat minder.
 
Heb je een linkje naar dat onafhankelijke onderzoek?
 
Omdat de rapporten zelf nogal droog van stof zijn zijn TedEx speakers wat beter digestable. Deze meneer komt uit de biotech industrie en was uiteindelijk zelf ook bezorgt. Hij noemt verschillende onderzoeken (meestal Europese) die de Amerikaanse (gesponsorde) onderzoeken weerleggen.
http://youtu.be/RQkQXyiynYs

https://vimeo.com/65914121

Ik stel voor dat je begint met het kijken van Food Inc, staat gewoon op Netflix. Als je het gevoel hebt dat het inderdaad niet goed ziet zetten de twee filmpjes hierboven je op het goede spoor. Voor echte verdieping is het een kwestie van veel googlen.

Ik wil deze discussie echter wel puur houden, het topic gaat over Grassfed of niet. Maar het kan geen kwaad om een stukje bewustwording mee te geven. Uiteindelijke conclusies moet en mag je zelf trekken.
 
Zit zelf in de biotech dus die droge stof kan ik prima behappen hoor ;)
Zal de filmpjes bekijken, als je nog een pubmed link hebt naar de publicaties zie ik die graag
 
Ik laat Grain Fed beef zo ver mogelijk links liggen en zie gr??g Grass Finished beef bij online slagers. Niet alleen om onze gezondheid, maar ik zie ook graag dat het dier dat we eten ook een (relatief) goed en natuurlijk mogelijk leven heeft gehad.

En wat Jappert zegt: "van een goede komaf en is dat te duur? Dan maar wat minder." Dat vind ik best een goed credo.
Ik kan me namelijk nog een tijd herinneren dat vlees een luxe was en het maar een dag in de week op tafel stond. Op de een of andere manier hebben ze ons zo ver gekregen dat we het iedere dag 'moeten' eten, want anders is onze maaltijd niet compleet. Althans, zo voelt het bij mij dan :-S
 
Terug
Bovenaan Onderaan