BasBQ
Beef en Steak

Gouden valse snapper in Mauritius

 

TheJoster

Stoker
Berichten
416
Zo was even wennen aan de Weber Q 2000 maar na wat pielen kreeg ik hem op zo'n 120 graden constant (welliswaar hoger dan ik wilde maar goed). Dus na wat lokale specerijen opgeduikeld te hebben aan de slag met ons Sacr? chien doree (zoals ze hier alles in het Frans aangeven :-O).
Verse knoflook, peterselie, tijm, paprika-poeder, peper, zout, en een mix waar ik blij van werd met een snufje Chili poeder (net te weinig naar mijn smaak zo bleek). En limoen schijfjes in het buikje.

Had geen temperatuur pen dus moest het op de 10min regel doen (per 2.5cm 10min op de BBQ) maar dat bleek net iets te kort.. na de eerste helft gegeten te hebben toch maar de andere helft nog even doorgaren (+/- 10min) en toen was het top.
Ivm sloom internet volgen de foto's ;-)

Groetjes,

Joey

Sent from my moto x4 using Tapatalk

 
De vis..

Sent from my moto x4 using Tapatalk
5d4b69fd8a61fd51af565da7b2d2d73f.jpg
02f76fd3f4717cb28a539cb302ed0861.jpg
 
Dat is genieten!  B-)
 
Mauritius! Vorig jaar ook geweest. Er wordt volop vis gegrillt daar. En de vissen zijn eigenlijk te mooi om op te eten. Maar ach, toch al uit het water dus dan kun je ze net zo goed eten natuurlijk ;). Hij ziet er smakelijk uit!

Wat ik me af vraag. Is vis gebaat qua garing bij zo'n lage temp? Voor mijn gevoel zou 140 tot 160 graden eigenlijk prima zijn, maar heb me daar nog nooit zo in verdiept.
 
Wat een mooie vis zeg!
Maar bereid is ie ook goed  ;)
 
RuudH zei:
Mauritius! Vorig jaar ook geweest. Er wordt volop vis gegrillt daar. En de vissen zijn eigenlijk te mooi om op te eten. Maar ach, toch al uit het water dus dan kun je ze net zo goed eten natuurlijk ;). Hij ziet er smakelijk uit!

Wat ik me af vraag. Is vis gebaat qua garing bij zo'n lage temp? Voor mijn gevoel zou 140 tot 160 graden eigenlijk prima zijn, maar heb me daar nog nooit zo in verdiept.
Ik word heel graag gecorrigeerd maar als er wit uit de vis komt dat betekend dat verloren smaakjes.. en dat gebeurt bij vis rond de 90-100c.. als ik zalm roken als voorbeeld neem ook daar zie ik vaak onder de 100 als voorkeur... Vandaag ook wit uit de vis gehad door de hoge temperaturen in de kleinere BBQ maar minimaal door veel kap open-dicht acties... Heb ik het mis?

Sent from my moto x4 using Tapatalk

 
TheJoster zei:
RuudH zei:
Mauritius! Vorig jaar ook geweest. Er wordt volop vis gegrillt daar. En de vissen zijn eigenlijk te mooi om op te eten. Maar ach, toch al uit het water dus dan kun je ze net zo goed eten natuurlijk ;). Hij ziet er smakelijk uit!

Wat ik me af vraag. Is vis gebaat qua garing bij zo'n lage temp? Voor mijn gevoel zou 140 tot 160 graden eigenlijk prima zijn, maar heb me daar nog nooit zo in verdiept.
Ik word heel graag gecorrigeerd maar als er wit uit de vis komt dat betekend dat verloren smaakjes.. en dat gebeurt bij vis rond de 90-100c.. als ik zalm roken als voorbeeld neem ook daar zie ik vaak onder de 100 als voorkeur... Vandaag ook wit uit de vis gehad door de hoge temperaturen in de kleinere BBQ maar minimaal door veel kap open-dicht acties... Heb ik het mis?

Sent from my moto x4 using Tapatalk
Ik heb geen idee. Ik was gewoon oprecht nieuwsgierig :)
 
Visje ziet er top uit!

Ik heb af en toe ook wel eens wat wit uit de vis. Dit is het eiwit uit het 'vlees'. Naar mijn ervaring komt dit door de vis te lang te garen ipv de temperatuur. Ik haal daarom de vis er af zodra ik dat wit zie. Bij zalm kun je mooi testen of je hem al uit elkaar kunt duwen. Zodra die een beetje los laat, haal ik hem er altijd af..

Temperatuur zit bij mij meestal rond de 100 graden indirect.
 
"Houd de temperatuur goed in de gaten, deze willen we echt rond de 90-95 graden houden. De eiwitten in de zalm gaan namelijk stollen als de temperatuur te hoog is (witte substantie die uit de zalm treedt). Dan wordt hij ook droog en dat willen we zeker niet!" Source: https://bbqproof.nl/bbqrecepten/warm-gerookte-zalm/
Daar heb ik het van onthouden? geen idee of dit zo is maar laag en traag is helemaal op mijn lijf geschreven :-D

Sent from my moto x4 using Tapatalk

 
TheJoster zei:
"Houd de temperatuur goed in de gaten, deze willen we echt rond de 90-95 graden houden. De eiwitten in de zalm gaan namelijk stollen als de temperatuur te hoog is (witte substantie die uit de zalm treedt). Dan wordt hij ook droog en dat willen we zeker niet!" Source: https://bbqproof.nl/bbqrecepten/warm-gerookte-zalm/
Daar heb ik het van onthouden? geen idee of dit zo is maar laag en traag is helemaal op mijn lijf geschreven :-D

Sent from my moto x4 using Tapatalk

Het is weer eens een andere manier van zalm roken, leuk gaan we snel eens proberen. :-?
Dank voor het delen. ;)
 
TheJoster zei:
"Houd de temperatuur goed in de gaten, deze willen we echt rond de 90-95 graden houden. De eiwitten in de zalm gaan namelijk stollen als de temperatuur te hoog is (witte substantie die uit de zalm treedt). Dan wordt hij ook droog en dat willen we zeker niet!" Source: https://bbqproof.nl/bbqrecepten/warm-gerookte-zalm/
Daar heb ik het van onthouden? geen idee of dit zo is maar laag en traag is helemaal op mijn lijf geschreven :-D

Sent from my moto x4 using Tapatalk

Deze manier gebruik ik inderdaad ook altijd. Wist niet dat de kerntemperatuur dan rond de 50 moest zijn dus weer wat geleerd. Ik deed het altijd op gevoel..
 
Ja 50c vond ik toch wel wat hoog (en kan wat droog aanvoelen) dus zelf doe ik 45 waarbij de kern nog iets van glazigheid (<- is dit Nederlands? ;-)) laat zien..

Sent from my moto x4 using Tapatalk

 
TheJoster zei:
Ja 50c vond ik toch wel wat hoog (en kan wat droog aanvoelen) dus zelf doe ik 45 waarbij de kern nog iets van glazigheid (<- is dit Nederlands? ;-)) laat zien..

Sent from my moto x4 using Tapatalk

Ja precies. Dan smaakt het nog naar zalm ;).. Denk trouwens dat glazigheid niet echt Nederlands is,, alle Nederlanders die ik ken die zalm maken, bakken 'm net zo lang tot die gortdroog is :D
 
b.asv zei:
TheJoster zei:
Ja 50c vond ik toch wel wat hoog (en kan wat droog aanvoelen) dus zelf doe ik 45 waarbij de kern nog iets van glazigheid (<- is dit Nederlands? ;-)) laat zien..

Sent from my moto x4 using Tapatalk

Ja precies. Dan smaakt het nog naar zalm ;).. Denk trouwens dat glazigheid niet echt Nederlands is,, alle Nederlanders die ik ken die zalm maken, bakken 'm net zo lang tot die gortdroog is :D
Je kent de verkeerde NLers dan! :-D

Sent from my moto x4 using Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan