Beef en Steak

Goed recept en hoeveelheid voor snert

Free_ltd

BBQ Junkie
Het winterseizoen komt er weer aan en wil in de winter eens een snert maken. We gaan zondags altijd fietsen en dan zou dat heerlijk zijn met de hele bende na de rit.

Ik heb nu 3 vragen:

Er zijn massa’s recepten, maar welke is een winnaar in de DO op de kamado.
:)
En heeft het nut om op voorhand het buikspek te roken?

Alle recepten zeggen voor hoeveel personen, maar ik heb een Petromax FT9 van 8 liter. Dus ik moet de hoeveelheid ingrediënten daarop afstemmen. Beetje hulp hierin

Misschien heb je hier wat aan , toevallig is dit vandaag geplaatst.

Zalig filmpje.

Hij heeft dezelfde DO en dat maakt het makkelijk.

Ik zou wel wat kleine aanpassingen doen. Bv schenkel van het begin erin en daarna versnijden. En schouder vervangen door buikspek.

Laatst bewerkt:

Deze maak ik regelmatig.

Recept grotendeels Hier geleend

Deze maak ik regelmatig.

Recept grotendeels Hier geleend
Ik was hem al tegen gekomen, maar kon er niet uithalen hoeveel ik van alles zou nodig hebben. Had jij er bier in gedaan?

Nee, geen bier in gedaan.

Heb hier toen wel de tip gekregen om er wat sambal voor de smaak ik te doen.

De link naar het origineel staat er inmiddels bij.

Mijn Meisje maakt tegenwoordig altijd dit recept welke is gebaseerd op het recept van mijn moeder.
Geweldig!

Let op, Als de soep vers is dan heet het Erwtensoep.
Voor Snert moet je de soep koud een nachtje laten overstaan, anders heet het geen Snert. wordt hij wel voller van smaak.
Zorg er dan wel voor dat de soep snel kan afkoelen anders kan hij gaan schiften, en is hij niet meer te eten.
Deksel schuin op de Pan of beter eerst even eraf, in een koude omgeving zetten, of de pan eerst in de gootsteen zetten en met de stop erin de gootsteen vullen met koud water en zo de soep terugkoelen, daarna in een koude omgeving zetten, koelkast, schuur oid.

Erwtensoep van Jet

Ingrediënten:

• 500 gr. spliterwten.
  • 750 gr. schouderkarbonade (Procureur) (krabbetjes mogen ook)
  • 150 gr. mager rookspek aan 1 stuk. (zuurkoolspek)
  • 1 kleine knolselderij
  • 1 bosje selderij, of het groen van de selderijknol
  • 500 gr. prei, ca 375 gr. schone gesneden prei.
  • 2 Uien
  • 1 a 2 Laurierbladeren
  • 1 st. winterpeen (ca 250 gr )
  • Zwarte Peper
  • ½ - 1 tl. sambal Oelek.
  • 2 Rookworsten bij voorkeur Hema 1 in de soep en 1 los, gesneden erbij serveren
  • 2½ liter water + Maggi bouillonblokjes** (zie hieronder) of 5 kippen Bouillonblokjes
(** Maggi bouillonblokje 3-5 blokjes per liter, normale dosering per liter volgens de verpakking)

Bereiding:

Spoel de spliterwten goed af en week ze eventueel 1 uur in 2,5 liter water. Kook de spliterwten in het weekwater op een laag vuur samen met de schouderkarbonade en het rookspek en 3 maggi blokjes gedurende 1 uur.
Snijd intussen de prei, de knolselderij de winterpeen en de selderij blaadjes in kleine stukjes, En snipper de uien.
Voeg de groenten/kruiden en laurierbladeren samen met 1 rookworst toe aan de erwten
en laat de soep in een 1-2 uur zachtjes gaar koken, giet tijdens het koken indien nodig, iets water bij de soep. (schep het schuim niet af!)

Neem het vlees, spek, de worst en de laurierbladeren uit de pan en snijd het vlees, spek, worst in plakjes, breng de soep op smaak met peper, Maggi bouillonblokjes/zout en sambal. Serveer de soep met roggebrood.

EET SMAKELIJK !!

Laatst bewerkt:
Om "snert" te krijgen is het nachtje wel essentieel idd.
NA de bereiding nemen wij altijd een kopje "erwtensoep" om te proeven en daarna mag de pan al heel snel de koeling in om "snert" te worden.

@Ewald : dank voor het recept. Wij werken met het recept uit het "Margriet kookboek" maar de sambal klinkt als een lekkere toevoeging.

@Free_ltd ik ga altijd aan de veilige kant = hoge kant zitten met de ingrediënten. Beter dat de soep wat dik is en dat je wat water toe moet voegen dan andersom. Teveel heb je nooit.

@Cherrywood, door de sambal hoeft het niet pittig te worden een pinch doet al veel goeds met de totaalsmaak, het voegt het traantje toe, de extra liefde.
Wij noemen sambal oelek ook wel de perfecte "huwelijkmaker"

Nee, geen bier in gedaan.

Heb hier toen wel de tip gekregen om er wat sambal voor de smaak ik te doen.

De link naar het origineel staat er inmiddels bij.

Ik heb hem vanmiddag weer gemaakt.

Het recept wat ik gebruik geeft circa 30 grote soeplepels.

Bij ons is 1 soep-opscheplepel ongeveer 1 portie.

Als je hem met alleen brood zou eten wellicht 1 1/2 pp.

Dus afhankelijk van je “opschepgedrag” 😉 circa 20/25 porties. (Denk ik)

Terug
Bovenaan Onderaan