BasBQ
Beef en Steak

Gevulde kipfilet Greek style

 
 

jabberwock

Kooltjesharker
Berichten
155
Onlangs heb ik de Cheddar Jalapeño chicken gemaakt en die was geweldig. Vandaag heb ik een andere variant gemaakt.

Het idee blijft hetzelfde, de kip insnijden en dan zijwaarts insnijden zodat je een soort 'pocket' creëert. Die vul je dan met een mengsel en dan op 120 graden roken/garen.

Deze keer hen ik de vulling gemaakt van Philidelphia kaas en fetakaas. Ik heb daar ook nog wat Griekse olijven in verwerkt en de hele handel voorzien van Noskos the Greek kruiden.

Toen ze klaar waren heb ik ze in wat flatbread (gekocht) gedaan met wat rucola, en nog wat zelfgemaakte tzaziki die ik nog had staan.

De kip was supermals en smaakte goed, maar de kaasvulling was een beetje aan de droge kant. Achteraf wel logisch, want feta is nu eenmaal niet de sappigste kaas.
Het gerecht in zijn geheel had dus een beetje een droog mondgevoel.
20230924_155531.jpg
20230924_155855.jpg
20230924_163545.jpg
20230924_174902.jpg
20230924_184233.jpg
 
Zien er erg lekker uit.

Toevallig gisteren ook iets dergelijks gemaakt, maar dan gevuld met kruidenkaas en geraspte cheddar en omwikkeld met ontbijtspek. Ook gerookt op 110 graden dome tot 72 graden kern.

Bij mij was de vulling smeuïg en de file net niet te droog.

Ik blijf borstfile lastig vinden om perfect te bereiden…

IMG_20230924_195126_resized_20230925_102757278(1).jpg
 
Dat is ook lastig. Althans ervoor zorgen dat het niet uitdroogt. Ik bedenk me overigens wel, dat ik vorige keer de kipfilets wel in een bootje van alufoil heb bereid. Ik had namelijk net iets te ver doorgesneden, zodat er onderkant een gaatje had. Om te zorgen dat niet al die vulling de bbq in zou druipen had ik dus wat folie eronder gevouwen, dat scheelt al iets met het vochtverlies.
 
Kip heeft geen gelijke vorm
"Plat kloppen" is het beste om gelijke garing te krijgen

Een andere optie is bevrozen kip gebruiken en die niet volledig laten ontdooien, zo heb ik nog nooit droge kip gehad, dit doe ik wel vooral als ik er spiezen van maak, maar dit lost niet op dat het puntje wat droog is uiteraard


Gelijke dikte voorzien door middel van met een vleeshamer te kloppen is toch wel de best optie. Maar dan is vullen moeilijker
 
Kip heeft geen gelijke vorm
"Plat kloppen" is het beste om gelijke garing te krijgen

Een andere optie is bevrozen kip gebruiken en die niet volledig laten ontdooien, zo heb ik nog nooit droge kip gehad, dit doe ik wel vooral als ik er spiezen van maak, maar dit lost niet op dat het puntje wat droog is uiteraard


Gelijke dikte voorzien door middel van met een vleeshamer te kloppen is toch wel de best optie. Maar dan is vullen moeilijker
Dat klinkt ook aannemelijk en een goede tip, dat 'bevrozen' (;)) kippetje. En anders moet het maar een quest worden om de perfecte bereiding te vinden...is op zich ook geen straf om veel te proberen!
 
Dat is ook lastig. Althans ervoor zorgen dat het niet uitdroogt. Ik bedenk me overigens wel, dat ik vorige keer de kipfilets wel in een bootje van alufoil heb bereid. Ik had namelijk net iets te ver doorgesneden, zodat er onderkant een gaatje had. Om te zorgen dat niet al die vulling de bbq in zou druipen had ik dus wat folie eronder gevouwen, dat scheelt al iets met het vochtverlies.
Kip heeft geen gelijke vorm
"Plat kloppen" is het beste om gelijke garing te krijgen

Een andere optie is bevrozen kip gebruiken en die niet volledig laten ontdooien, zo heb ik nog nooit droge kip gehad, dit doe ik wel vooral als ik er spiezen van maak, maar dit lost niet op dat het puntje wat droog is uiteraard


Gelijke dikte voorzien door middel van met een vleeshamer te kloppen is toch wel de best optie. Maar dan is vullen moeilijker
Poosje in een pekelbadje leggen voorkomt het droog worden ook aardig natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan