BasBQ
Beef en Steak

Gerookte kipfilet.....take 2

 
 

Boks

Sprokkelaar
Berichten
34
Na mijn vorige poging tot het roken van een aantal kipfilets heb ik de stoute schoenen weer aangetrokken om het nog eens te proberen.

De brine heb ik volgens hetzelfde recept gemaakt als de vorige keer (recept Noskos). Alleen heb ik nu iets minder zout toegevoegd. En misschien wel het belangrijkst verschil.......ik heb de kip 20 uur laten poedelen i.p.v. 1 uur.

De brine:
2 liter water
160 gram zout
220 gram bruine basterdsuiker
1 eetlepel gekneusde peperkorrels
1 eetlepel tijm
0,5 theelepel rozemarijn
4 laurierblaadjes

Na 20 uur lagen de tokkies er mooi bij!


In de vorige sessie was de kerntemperatuur binnen no-time in de 70 graden. Ik heb er nu voor gezorgd dat m'n WSM rond de 100 graden stond (i.p.v. 120 graden). Om de dome-temp te controleren heb ik er een digitale temp.meter ingelegd. Wat meteen opviel is dat de digitale meter 10 tot 12 graden hoger zat dan de dome-meter in de deksel van de WSM. Ik heb dus al die tijd 12 graden te warm gestookt. Weer iets belangrijks geleerd!!

En daar gaan de tokkies!!


Tot mijn schrik liep de kerntemperatuur weer als een malle op. Na een 1 ? 1,5 uur zaten ze op 65 graden. En toen kwam het. Er gebeurde helemaal niets meer! We hadden "the zone" bereikt. Ik ben nog nooit zo blij geweest met lang wachten. Dit betekent dat het goed gaat! Na 3,5 uur waren begon de temperatuur weer een beetje te stijgen. Na ongeveer 4 uur en een kwartier waren ze op 75 graden!!




De run is dus helemaal goed (volgens plan) verlopen.
En nu de smaak:
Helemaal top! Je kan zeer goed proeven dat de filets goed lang in de brine hebben gelegen, echt een hele mooie smaak! De volgende keer ietsiepietsie minder zout en hij is perfect.
Het vlees zelf toch weer een klein beetje aan de droge kant. Misschien volgende keer bij 72 graden eraf.

Al met al een zeer goede ervaring met een mooi resultaat!!

 
De zone betekent alleen maar dat je het vlees aan het uitdrogen bent, je zou dus helemaal niet zo blij moeten zijn met het bereiken van de zone.

Volgens de USDA is kip na 5 minuten op 65C al veilig om te eten, en de USDA zijn enorme zeikerds op dat gebied ;) dus ga er maar vanuit dat die lange zone helemaal niet nodig is.

Leesvoer om te bewijzen dat ik niet helemaal uit mijn nek aan't l*llen ben;

http://amazingribs.com/tips_and_technique/meat_temperature_guide.html

http://amazingribs.com/tips_and_technique/the_stall.html
 
Dat probleem met te droge kip heb ik ook een aantal keer gehad... het is mij nog niet gelukt om warmgerookte kip mals te krijgen...

Daarom ben ik overgestapt naar koudroken (en dan eerst garen in de brine), dan zijn de kipjes heerlijk mals.
 
Nosmo zei:
De zone betekent alleen maar dat je het vlees aan het uitdrogen bent, je zou dus helemaal niet zo blij moeten zijn met het bereiken van de zone.

Volgens de USDA is kip na 5 minuten op 65C al veilig om te eten, en de USDA zijn enorme zeikerds op dat gebied ;) dus ga er maar vanuit dat die lange zone helemaal niet nodig is.

Leesvoer om te bewijzen dat ik niet helemaal uit mijn nek aan't l*llen ben;

http://amazingribs.com/tips_and_technique/meat_temperature_guide.html

http://amazingribs.com/tips_and_technique/the_stall.html

@nosmo
Thnks!! Ben weer een stuk wijzer! En ik maar denken dat ik goed bezig was.....;)

@vogels
Ga ik ook zeker proberen binnenkort!
 
weer een leermoment en zo komt je toch ooit een xtje tot de perfecte file .

zou t zout niet teveel verminderen. 70 gram op 1L water is echt nodig om vocht met de smaken in t  vlees te krijgen.
en ik gebruik de helft nitriet zout voor de houdbaarheid en dacht ook?? voor een veiliger lagere kern temp.
je kan de hoeveelheid zoetigheid ook opvoeren om t te zoute tegen te gaan

en ik neem regelmatig de Bert methode voor alle kip.en dan wordt ie zeker mals.
op deze manier gaar ik altijd mn hammen en procureur.

AV zei:
. Ik probeer zolang mogelijk 25 tot 30 graden verschil te houden tussen de kerntemperatuur en de dometemperatuur.
De eindtemperatuur is 68 graden kern dus zou m'n hoogste temperatuur 100 graden mogen zijn en dit probeer ik zo goed mogelijk te benaderen.
Op deze manier heb je zo min mogelijk kookschade zoals ze dat noemen. Dit houd in weinig vochtverlies.
.



duurt wat langer maar ach tis een hobby en dat kan niet lang genoeg duren






.
 
AV zei:
weer een leermoment en zo komt je toch ooit een xtje tot de perfecte file .

zou t zout niet teveel verminderen. 70 gram op 1L water is echt nodig om vocht met de smaken in t  vlees te krijgen.
en ik gebruik de helft nitriet zout voor de houdbaarheid en dacht ook?? voor een veiliger lagere kern temp.
je kan de hoeveelheid zoetigheid ook opvoeren om t te zoute tegen te gaan

en ik neem regelmatig de Bert methode voor alle kip.en dan wordt ie zeker mals.
op deze manier gaar ik altijd mn hammen en procureur.

AV zei:
. Ik probeer zolang mogelijk 25 tot 30 graden verschil te houden tussen de kerntemperatuur en de dometemperatuur.
De eindtemperatuur is 68 graden kern dus zou m'n hoogste temperatuur 100 graden mogen zijn en dit probeer ik zo goed mogelijk te benaderen.
Op deze manier heb je zo min mogelijk kookschade zoals ze dat noemen. Dit houd in weinig vochtverlies.
.



duurt wat langer maar ach tis een hobby en dat kan niet lang genoeg duren






.

Thnx voor je reply. Het is inderdaad ooit de bedoeling het perfecte kippetje van de Q te laten rollen..!

Dat verhaal van het maximale verschil van 25 tot 30 graden  tussen dome en kern intrigeert me. Je start dus met een zeer lage dome temperatuur en voert langzaam de warmte op? Is zeker de moeite waard om eens te proberen!!
 
en ik neem regelmatig de Bert methode voor alle kip.en dan wordt ie zeker mals.
op deze manier gaar ik altijd mn hammen en procureur.

Hallo AV.

Kan je aangeven wat je met de Bert methode bedoeld?

bvd               
Hans.
 
Nosmo zei:
De zone betekent alleen maar dat je het vlees aan het uitdrogen bent, je zou dus helemaal niet zo blij moeten zijn met het bereiken van de zone.

Volgens de USDA is kip na 5 minuten op 65C al veilig om te eten, en de USDA zijn enorme zeikerds op dat gebied ;) dus ga er maar vanuit dat die lange zone helemaal niet nodig is.

Leesvoer om te bewijzen dat ik niet helemaal uit mijn nek aan't l*llen ben;

http://amazingribs.com/tips_and_technique/meat_temperature_guide.html

http://amazingribs.com/tips_and_technique/the_stall.html

@Nosmo, om 100% zeker te zijn: als ik de bovengenoemde info goed lees en de kerntemperatuur van 60 graden 35 minuten lang vasthoud dan is de kip veilig?

(dit uiteraard met alle mitsen en maren die erbij beschreven staan)
 
en ik neem regelmatig de Bert methode voor alle kip.en dan wordt ie zeker mals.
op deze manier gaar ik altijd mn hammen en procureur.


Hoi Peter.

Met veel interesse het topic over de Bert methode gelezen.
Toch nog even een vraagje.
Je schrijft dat je deze ook voor het bereiden van een procureur gebruikt, is die dan om in plakken te snijden of maak je er ook pulled pork van?
En je eind temperatuur is dan waarschijnlijk 120 graden Cel.
Omdat je werkt met een slechts langzaam oplopende temperatuur zal de totale rooktijd ook langer zijn. (denk ik)
Kan je aangeven hoelang je rookt als je een procureur hebt van ? 2,5 of 3 kg ?

Ik hoor het graag van je want ik denk dat ik het ook eens ga proberen. :-? !
 
iquse75 zei:
@Nosmo, om 100% zeker te zijn: als ik de bovengenoemde info goed lees en de kerntemperatuur van 60 graden 35 minuten lang vasthoud dan is de kip veilig?

(dit uiteraard met alle mitsen en maren die erbij beschreven staan)

Ja, maar 60C is wel lager dan dat ik zou doen.  Hou er bijvoorbeeld ook rekening mee dat je thermometer misschien niet op 1 graad nauwkeurig is dus wellicht is een iets hogere temperatuur een beter idee. Ik ga tegenwoordig tot 63C en dat gaat prima!


Voor de zekerheid eerst even testen op die ene vervelende collega of je schoonmoeder >:)
 
Nosmo zei:
iquse75 zei:
@Nosmo, om 100% zeker te zijn: als ik de bovengenoemde info goed lees en de kerntemperatuur van 60 graden 35 minuten lang vasthoud dan is de kip veilig?

(dit uiteraard met alle mitsen en maren die erbij beschreven staan)

Ja, maar 60C is wel lager dan dat ik zou doen.  Hou er bijvoorbeeld ook rekening mee dat je thermometer misschien niet op 1 graad nauwkeurig is dus wellicht is een iets hogere temperatuur een beter idee. Ik ga tegenwoordig tot 63C en dat gaat prima!


Voor de zekerheid eerst even testen op die ene vervelende collega of je schoonmoeder >:)

Hmmm, je brengt me wel op Idee?n zo ;) Thx voor je reactie iig!
 
Boks zei:
  tussen dome en kern intrigeert me. Je start dus met een zeer lage dome temperatuur en voert langzaam de warmte op? Is zeker de moeite waard om eens te proberen!!

hieronder de manier hoe ik de ham en procureur maak.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=13153.0

en Hans: de procureur versnij ik in plakken ja,gepekeld vlees is niet zo geschikt om PP van te maken omsat door de pekel de structuur van t vlees anders wordt,(of zoiets was t)??
 
AV zei:
Boks zei:
  tussen dome en kern intrigeert me. Je start dus met een zeer lage dome temperatuur en voert langzaam de warmte op? Is zeker de moeite waard om eens te proberen!!

hieronder de manier hoe ik de ham en procureur maak.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=13153.0

en Hans: de procureur versnij ik in plakken ja,gepekeld vlees is niet zo geschikt om PP van te maken omsat door de pekel de structuur van t vlees anders wordt,(of zoiets was t)??


Hoi Peter.

Bedankt voor het delen, 'k ga het zeker eens proberen.  :) !
 
Met het oog op gezonder eten heb ik vandaag ook weer een aantal fileetjes gerookt. Omdat ik verwacht volgende week of de week daarop weer een paar filets te zullen gaan roken heb ik de brine bewaard. Heeft iemand enig idee hoelang ik de brine kan bewaren?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
denk dat invriezen de veiligste manier is om het een paar x te kunnen gebruiken.
maar raak je aan de reutel,,,ik heb niks gezegd dan eh..en had je achteraf beter een vette bal majo kunnen halen dat was dan op t oog gezonder geweest :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan