BasBQ
Beef en Steak

Gerookte ganzenborsten

 

Klaske68

Vuurmaker
Berichten
91
Zo vandaag de kou getrotseerd om weer eens wat Ganzenborsten te roken. Na drie uur in het pekel en kruidenbad te hebben vertoeft waren de borsten klaar om te drogen.


1/2 liter water aan de kook brengen onderstaande kruiden toevoegen en roeren tot het zout opgelost is.
Hierna nog 2,5 liter koud water erbij en klaar is het drie liter pekelbad.
69ce0f3eb1f33b6f491fadbdaa6d3333.jpg


8 Eetlepels zout 4 grof zeezout en 4 colorozozout
1 Eetlepel 4 seizoenen peper korrels gekneusd
1 Eetlepel jeneverbessen gekneusd
5 Blaadjes laurier
Kaneelstokje
Eetlepel thijm
Eetlepel rozemarijn
4 eetlepels donkere bastardsuiker
Dikke ui gesnipperd
Halve bol knoflook gesnipperd

d2d80f77b5aaed6ae829e33e2bf8ad26.jpg


Rookkast opgestookt met beukenhout tot een 45gr borsten aan de speten geregen en de kast in deur opengelaten omdat ze eerst nog een half uurtje voor moesten drogen hierna de kast dicht temperatuur langzaam tot rond de 100gr en dan rustig wachten tot dat de juiste kerntemperatuur bereikt is 72gr in mijn geval. Hierna begint het af roken met de rookmot ditmaal een mengsel van beuken en eiken zo'n beetje drie kwartier resultaat mooie diep rode warm gerookte Ganzenborsten.
Nadat ze afgekoeld waren de vleessnijmachine te voorschijn gehaald en er mooie dunne plakjes van gesneden en hierna alles gevacumeerd.

2108d48504004e37538d689a4481fe97.jpg

706a8c26c66304bc04124658de4b2b6c.jpg

8e4d750f1bce86ba1a26fb96345f6f50.jpg
 
Waarom gebruik je colorozozout? Je pekeltijd is heel kort en je rookt warm. Heeft colorozo dan nog voordelen behalve de kleur mooi houden?
 
Ooooh, dat ziet er heerlijk uit zeg! Bij het zien van die donkere 'borsten' (No pun intended) dacht ik dat ze wel erg ver waren, maar na snijden zien ze er super uit! Ga je van genieten schat ik zo ;)
 
Ik dacht ook eerst dat de borstjes erg zwart waren, maar na het betere snijwerk valt het reuze mee.
Ziet er goed uit 
 
Lowietje72 zei:
Waarom gebruik je colorozozout? Je pekeltijd is heel kort en je rookt warm. Heeft colorozo dan nog voordelen behalve de kleur mooi houden?

Yup puur voor de kleurPekeltijd voor jonge Ganzen hoeft beslist niet langer zijn maar zo'n 400gr terwijl oudere Ganzenborsten wel op zo'n 750gr zitten dus dat scheelt nog al wat! Alles heeft ook al een zoutbad gehad na het slachten en schoonmaken zijn ze in de vriezer beland!
 
Ziet er mooi uit,
Hoe eet je dit? Als vleeswaar? Of door een salade ofzo?
 
Prima zo, graag een zo'n pakketje deze kant uit!  :D

Errug mooi, ik bewaar deze foto's even voor als ik volgende maand het College van Bestuur ga voorleggen dat er toch echt een snijmachine moet komen. Tezamen met die foto's van de Golden Bacon van Mike moet ik de baas kunnen overtuigen... haha!  ;)
 
Lin zei:
Ziet er mooi uit,
Hoe eet je dit? Als vleeswaar? Of door een salade ofzo?
Wij eten het op brood ook wel door salades en er een mooie Carpaccio van maken is ook heel lekker.
 
Sander72 zei:
Prima zo, graag een zo'n pakketje deze kant uit!  :D

Errug mooi, ik bewaar deze foto's even voor als ik volgende maand het College van Bestuur ga voorleggen dat er toch echt een snijmachine moet komen. Tezamen met die foto's van de Golden Bacon van Mike moet ik de baas kunnen overtuigen... haha!  ;)
Haha bij deze veel succes!
 
Ze zien er lekker uit, en je mag ook foto's plaatsen van je eten op de BBQ/smoker.
 
Mike v R zei:
Ze zien er lekker uit, en je mag ook foto's plaatsen van je eten op de BBQ/smoker.
Okay hiervan dit keer geen foto's gemaakt  maar deze is van een tijdje terug en dit zijn dus volwassen Ganzenborsten in de rookkast. Zijn dus wel doormidden gehaald dit ivm het te droog worden van het vlees.

a9329a9d08ca0f3ec43d06547776103f.jpg
 
Ziet er heerlijk uit hoor! Waar smaakt gans eigenlijk naar, neem aan dat je het niet echt kan vergelijken met kip.

 
Nee inderdaad is heel iets anders gewoon een keer proeven is het handigst het heeft een heel eigen wildsmaak!
 
Ziet er meer dan yummie uit!! :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan