Vandaag had ik geen tijd voor slow cooking en wilde perse een spareribs. Dan maar fast. Ik kreeg van iemand een copie van een recept mee, ik denk dat het van de bleu band kookboek af komt, ik ben er niet zeker van.
Ingredienten:
- spareribs 1 kilo (ik heb platteribben genomen, die je normaal gebruikt om soep van te trekken, iets beters had de slager niet of babyribs. De sparerips is ontdaan van vlies, aders en plaatselijk stukjes gebroken bot :-O).
- 3 el ketjap manis (genomen kikkoman soja sauce)
- 6 el tomaten ketchup
- 1 tl gemberpoeder (heb ik niet in huis, genomen 1tl knoflookpoeder)
- 1 el bruine suiker (genomen rietsuiker, persoonlijk vind ik beter van smaak dan bruine suiker)
- enkele druppels tabasco
Minimaal 6 uur marineren, 24 uur.
Daarna de sparerips met marinade 30 minuten zachtjes laten koken, het vlees ziet iet wat grauw uit (geen foto).
Daarna grillen of indirect. Ik heb direct gegrild op 160 -180 graden circa klein half uurtje. Note: de kolen gloeide niet overal gelijk matig, met lokaal temperatuur verschillen tot gevolg.
(Een vuil bord, ik had daarvoor groenvoer met tomaten en sladressing op. En om extra afwas te voorkomen heb ik diezelfde bord weer gebruikt. Foto van de groenvoer vond ik bij deze topic niet relevant).
Het was een prima spareribs
, kan iedereen aanbevelen die een beetje haast heeft en toch spareribs wilt eten. Daar en tegen lever je wel de malsheid en diepere rooktinten in. Aan de marinade valt nog wat te sleutelen, maar niet veel het is bijna zoals het moet zijn.
Ingredienten:
- spareribs 1 kilo (ik heb platteribben genomen, die je normaal gebruikt om soep van te trekken, iets beters had de slager niet of babyribs. De sparerips is ontdaan van vlies, aders en plaatselijk stukjes gebroken bot :-O).
- 3 el ketjap manis (genomen kikkoman soja sauce)
- 6 el tomaten ketchup
- 1 tl gemberpoeder (heb ik niet in huis, genomen 1tl knoflookpoeder)
- 1 el bruine suiker (genomen rietsuiker, persoonlijk vind ik beter van smaak dan bruine suiker)
- enkele druppels tabasco
Minimaal 6 uur marineren, 24 uur.

Daarna de sparerips met marinade 30 minuten zachtjes laten koken, het vlees ziet iet wat grauw uit (geen foto).
Daarna grillen of indirect. Ik heb direct gegrild op 160 -180 graden circa klein half uurtje. Note: de kolen gloeide niet overal gelijk matig, met lokaal temperatuur verschillen tot gevolg.

(Een vuil bord, ik had daarvoor groenvoer met tomaten en sladressing op. En om extra afwas te voorkomen heb ik diezelfde bord weer gebruikt. Foto van de groenvoer vond ik bij deze topic niet relevant).
Het was een prima spareribs