BasBQ
Beef en Steak

Gekookte spareribs

 
 

Stoker Joop

Stoker
Berichten
328
Vandaag had ik geen tijd voor slow cooking en wilde perse een spareribs.  Dan maar fast. Ik kreeg van iemand een copie van een recept mee, ik denk dat het van de bleu band kookboek af komt, ik ben er niet zeker van.
Ingredienten:
- spareribs 1 kilo (ik heb platteribben genomen, die je normaal gebruikt om soep van te trekken, iets beters had de slager niet of babyribs. De sparerips is ontdaan van vlies, aders en plaatselijk stukjes gebroken bot  :-O).
- 3 el ketjap manis (genomen kikkoman soja sauce)
- 6 el tomaten ketchup
- 1 tl gemberpoeder (heb ik niet in huis, genomen 1tl knoflookpoeder)
- 1 el bruine suiker (genomen rietsuiker, persoonlijk vind ik beter van smaak dan bruine suiker)
- enkele druppels tabasco

Minimaal 6 uur marineren, 24 uur.
2s6rd42.jpg


Daarna de sparerips met marinade 30 minuten zachtjes laten koken, het vlees ziet iet wat grauw uit (geen foto).

Daarna grillen of indirect. Ik heb direct gegrild op 160 -180 graden circa klein half uurtje. Note: de kolen gloeide niet overal gelijk matig, met lokaal temperatuur verschillen tot gevolg.
2hchqvc.jpg

(Een vuil bord, ik had daarvoor groenvoer met tomaten en sladressing op. En om extra afwas te voorkomen heb ik diezelfde bord weer gebruikt. Foto van de groenvoer vond ik bij deze topic niet relevant).

Het was een prima spareribs  :D, kan iedereen aanbevelen die een beetje haast heeft en toch spareribs wilt eten. Daar en tegen lever je wel de malsheid en diepere rooktinten in. Aan de marinade valt nog wat te sleutelen, maar niet veel het is bijna zoals het moet zijn.


 
Sorry, maar als je een uur de tijd hebt kan je ook gewoon de Easterwood methode gebruiken dan ben je in een kleine twee uur klaar.
 
Aih aih aih, spare ribs voorkoken is toch wel een beetje not done hier. Wegens tijdgebrek en ernstig zin hebben in ribs kan ik het me wel voorstellen dat je ze voorkookt. Maar de 3-2-1 methode is toch zoveel lekkerder, gewoon lekker rustig op je Q de ribbels garen.
Just my 2 cents
 
Easterwood methode kende ik nog niet, ga ik zeker een keer uit proberen.

Iets zegt me dat het koken van ribs hier (en door mij) een beetje onder gewaardeerd wordt. Ik denk dat het komt dat we met afschuw naar de kleur van het gekookte vlees aan kijken. We zijn het (ben ik van onderstelling) unaniem mee eens dat lang garen tot de beste resultaten leidt. Toch denk ik dat je veel voordeel kunt halen met koken (in ieder geval tijdwinst), misschien koken in bouillon een optie.
Welke bbq-techniek je ook toepast, het heeft altijd zijn voordelen en zijn nadelen.

Zijn er mensen bij die meer ervaring hebben met koken van spareribs/vlees voordat deze op de bbq gaat?
 
Het is met het koken van vlees zo dat je een bouillon kookt. De smaak trekt in het water. En volgens mij wil je een stuk vlees met smaak, toch? ( Moet je voor de grap eens soepvlees proeven als je bouillon getrokken hebt. Kraak nog smaak)
Maar het is net als met alles, " eten is vooruitzien" ( dat is mijn motto). Dus als je zin hebt in spareribs, dan plan je dat in. En dan is dat wat je doet. " Nee ik kan niet naar de meubelboulevard/autoshow/dierentuin, ik maak spareribs".
Claim je tijd die je nodig hebt om tot een goed/bevredigend resultaat te komen.  Maar dat is mijn mening, zo werk ik altijd al. Ik kook, dus als je me wil spreken.....
Aan de andere kant. Als jij hier blij van wordt, wie ben ik dan om jou tegen te houden? En dat meen ik echt.
Dus nee, ik heb geen ervaring met voorkoken van vlees voor het op de Q gaat. Of wellen van worsten voor grillen. Dus ik weet er niets van. Niet uit ervaring.
 
Als ik geen 5 uur de tijd heb voor spareribs, eet ik toch geen spareribs.
 
Op afgaand van jullie reactie, zijn jullie een echte anti-kokers  X(. Tja, ik vraag er zelf om en ook nog eens op deze site  :p.

Ik moet nageven dat Dominique een puntje heeft dat je de smaak van vlees eruit kookt dan juist erin brengt. Helaas ben ik zo eigenwijs dat ik mijn kook experiment ga doorzetten. Misschien niet de beste methode, maar wel stukken beter dan wat je in gemiddelde restaurant krijgt.

Bedankt voor jullie negatieve reacties  ;)

 
Stoker Joop zei:
Op afgaand van jullie reactie, zijn jullie een echte anti-kokers  X(. Tja, ik vraag er zelf om en ook nog eens op deze site  :p.

Ik moet nageven dat Dominique een puntje heeft dat je de smaak van vlees eruit kookt dan juist erin brengt. Helaas ben ik zo eigenwijs dat ik mijn kook experiment ga doorzetten. Misschien niet de beste methode, maar wel stukken beter dan wat je in gemiddelde restaurant krijgt.

Bedankt voor jullie negatieve reacties  ;)

Het gaat er toch om wat jij ervan vond? Volgens mij schrijf je in je post dat het prima spareribs waren dus ik zou me er niet teveel van aantrekken ;)
 
Spare ribs koken  :-O

Als ik zin heb in spare ribs maar geen tijd heb om ze klaar te maken dan bel ik de spare ribs lijn.
Meestal binnen 45 minuten thuis bezorgd.
 
binnen 45 minuten thuis... en reken maar dat die niet volgens de 3-2-1 methode of easterwood gedaan zijn, grote kans dat die ook gekookt zijn of voorgegaard en uit de vriezer getrokken.
mocht je niet de tijd hebben het zelf te doen denk ik dat je beter bij een slager voorgegaard kan kopen dan koken maar dat is slechts mijn mening, zelf doen low & slow blijft echt het lekkerste
 
nicky zei:
Stoker Joop zei:
Op afgaand van jullie reactie, zijn jullie een echte anti-kokers  X(. Tja, ik vraag er zelf om en ook nog eens op deze site  :p.

Ik moet nageven dat Dominique een puntje heeft dat je de smaak van vlees eruit kookt dan juist erin brengt. Helaas ben ik zo eigenwijs dat ik mijn kook experiment ga doorzetten. Misschien niet de beste methode, maar wel stukken beter dan wat je in gemiddelde restaurant krijgt.

Bedankt voor jullie negatieve reacties  ;)

Het gaat er toch om wat jij ervan vond? Volgens mij schrijf je in je post dat het prima spareribs waren dus ik zou me er niet teveel van aantrekken ;)

:blush:
 
Mosseltje zei:
Spare ribs koken  :-O

Als ik zin heb in spare ribs maar geen tijd heb om ze klaar te maken dan bel ik de spare ribs lijn.
Meestal binnen 45 minuten thuis bezorgd.

Die zijn zeker voorgekookt!!
 
alvon zei:
mocht je niet de tijd hebben het zelf te doen denk ik dat je beter bij een slager voorgegaard kan kopen dan koken

Als een slager ze voorgaard dan kookt hij ze ook.
In het gunstigste geval gaan ze in de combisteamer bij een luchtvochtigheid boven de 90% :(. Dat lijkt ook best veel op voorkoken
 
lijkt mij ook dat de sparerib express ze ook voor kookt.
van mid town bbq weet ik dat ze wel de tijd krijgen die ze nodig hebben
 
Voorgaren in de oven bestaat ook nog
 
Boldeagle zei:
Voorgaren in de oven bestaat ook nog

Daar worden ze erg droog van.
Maar laten we eerlijk zijn, in de alufolie met een scheutje vocht op de bbq is ook gaar stomen.
En dat doen we dus ook met onze 3-2-1 methode.
 
We zijn het BBQ Genootschap, niet het Voorkook Genootschap, nuff said.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan