BasBQ
Beef en Steak

Gegrilde zoete aardappelsoep

 
 

Teddo

Pitmaster
Berichten
523
Hey Pittmasters,

Zoals eerder gemeld stonden de gaarkeukens van huize jachtfestijn vandaag in het teken van experimenten.

Na het Hollandse jongens brood stond voor de lunch een gegrilde zoete aardappelsoep op de menukaart.

De basis hiervan wordt gevormd door twee flinke zoete aardappels die 45 minuten tegen de brandende kolen gegrild zijn. Het zwarte jasje is eenvoudig te verwijderen en de zoete aardappels vervolgens in stukjes snijden en apart leggen.

In een pan (hier is gebruik gemaakt van de dutch oven) een flinke ui (fijn gesnipperd), 4 teentjes fijngesnipperde knoflook en een stuk geraspte verse gember fruiten in een beetje olijfolie.

Vervolgens 1 liter bouillon toevoegen en een stukje (naar smaak) fijngesneden chipotle. In de gaarkeukens van huize jachtfestijn is er een voorkeur voor de mesquite gerookte versie. Verder een in een paar stukken gesneden stengel gekneusd citroengras toevoegen en 4 eetlepels vissaus.

Het geheel even zachtjes laten doorkoken en vervolgens de gegrilde zoete aardappel eraan toevoegen. Ongeveer 10 minuten laten doorkoken.

Daarna de stukken citroengras verwijderen en de rest met een machine pureren.

Naar smaak pangagius visfilet toevoegen en nog een 10 minuten zachtjes laten koken.

Hierna 150 ml kokosmelk toevoegen en zo'n 50 gram santen (kokoscreme). Verder het sap van 1 limoen en gemalen verse peper naar smaak.

Voor het opdienen de soep garneren met gedroogde uitjes.

Het testpanel was het unaniem eens......een voortreffelijke soep. Ondanks dat dit een eerste creatie was, zijn er eigenlijk geen verbeterpunten voor de volgende keer.

image_zps33f2dd04.jpg


image_zpsd67ef5f3.jpg


image_zpsa2728ed3.jpg


image_zps1c6d8808.jpg


image_zpsb0ab5bb0.jpg


image_zpsd783f384.jpg


 
Je bent weer lekker in de weer Teddo!! ;)
 
Teddo, je gerechten zien er super uit. Mooie duidelijke beschrijving.
Klinkt heel lekker.
Ik wil niet brutaal zijn maar wil toch 1 punt ter verbetering noemen:
Gebruik de volgende keer geen kweekvis! Er zijn genoeg gezonde en smaakvolle alternatieven te verkrijgen bij een vishandel.

Kweekvis zit zo boordevol antibiotica dat het eigenlijk een milieudelict is als dit in de winkel verkrijgbaar blijft!
 
Chef Martin zei:
Teddo, je gerechten zien er super uit. Mooie duidelijke beschrijving.
Klinkt heel lekker.
Ik wil niet brutaal zijn maar wil toch 1 punt ter verbetering noemen:
Gebruik de volgende keer geen kweekvis! Er zijn genoeg gezonde en smaakvolle alternatieven te verkrijgen bij een vishandel.

Kweekvis zit zo boordevol antibiotica dat het eigenlijk een milieudelict is als dit in de winkel verkrijgbaar blijft!

Dank dank!! Deze lagen nog in de vriezer. Heb onlangs al een heel artikel gelezen (weet niet meer waar) over Tilapia en pangagius (de cashcows van de Aziatische landen), de kweekwijze en mogelijke risico's.

Kan je verbeterpunt dan ook geheel onderstrepen!
 
Ziet er (weer ;D ) lekker uit Teddo. Je bent een inspirerende kokkerellert, met al je leuke creaties!
Ik vind Pangasius en Tilapia beide wat saaie en smaakarme vissen, maar dat men ze beschouwt als een milieudelict had ik nog nooit gehoord. Ik gebruik ze ook wel eens voor curry's enzo, als het meer om de structuur en de 'vissigheid' gaat, dan om de mooie smaak van verse vis, maar goed, misschien toch maar verruilen voor wat anders dan.
Maar dit soepje hoort wel op mijn ToDo! En daar ga ik 'm gelijk ff opzetten  ;)

 
Leuke variatie voor zoete aardappelen.
 
Ziet er goed uit, misschien dat ik deze binnenkort eens probeer na te maken, maar ik vervang de vis door kip als je het niet erg vind  :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan