BasBQ
Beef en Steak

Gegrilde kipspies & paprikabootjes

 
 

Veluwse Bob

Pitmaster
Berichten
523
Hierbij een gerecht wat ik tegen kwam op het forum van @Revers88 Linkje
Heb hem iets aangepast en er hoeveelheden bij gezet.


Spiezen op de bbq +gevulde paprika .
voor de spiezen
kipdijfilet 500/550 gram in grote stukken gesneden.
Voor de marinade
-soyasaus
-suiker 4x zakje
-geperste knoflook 4 grote tenen.
-uienpoeder 3 theelepels
-rood pepertje heel fijn gesneden

voor in de puntpaprika +vulling.
6x puntpaprika
15x cherrytomaat
1x aubergine,
1x ui
250 gram champignons
4 theelepels groene pesto,
peper
zout.
2x mozarella

Bereiding;
12 uur van tevoren de kip marineren in 100/125ml soyasaus, suiker, knoflook, uienpoeder, rode peper heel fijn gesneden.

Voor de vulling van de puntpaprika's;
Cherrytomaatjes, Aubergine, Ui, champignons, heel fijn gesneden en 4 theelepels groene pesto toevoegen.

BBQ indirect voorbereiden en opstoken naar 225 graden.
Ik heb de kip niet direct gegrild was niet nodig in mijn optiek.

Puntpaprikas in de lengte snijden, zaad verwijderen en vullen met de groentemix.
Vervolgens mozarella eroverheen.

Paprikas in een big green egg aluminium lekbak leggen op het bovenste rooster.
Kipspiezen op het onderste rooster (in mijn geval in een vierkante lekbak op de platesetter leggen, voorzien van aluminium folie en daar de kipspiezen op leggen. )
Zodra de mozarella een licht bruin kleurtje krijgt is het klaar, kip goed draaien. Ik voorzie de kip van 2 spiezen.

20230709_172742.jpg


20230709_171739.jpg


20230709_163136.jpg


20230709_160058.jpg


20230709_160054.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bijna hetzelfde recept ditmaal de kip op het draaispit.
en ook 4 bootjes met fetakaas ipv alles met mozarella en ik heb wat parmazaanse strooikaas toegevoegd en alle vulling veel fijner gesneden en het peppertje eruit gelaten.
Lekker joh! was weer smullen.
Dit was overigens +- 1KG dus alles x2.

Note to self;
170~200°C voor de kipspies 1:30 / 1:45 uur
Paprikabootjes na 1 uur pas op de bbq leggen en even 10x M10 bouten onder de lekbak/paprikabootbak leggen :).
Dan is het ongv tegelijkertijd klaar.

Deze spies staat bij ons hoog op het favorietelijstje vooral die donkere knapperige buitenkant stukjes.

20240208_224749.jpg


20240209_151400.jpg

20240209_152020.jpg


20240209_165007.jpg


20240209_165555.jpg
 
Het water loopt me in de mond, biertje smaakt beter maar dit ziet er heerlijk uit, aankomende keer maar namaken en proevennnnnnn
 
Het water loopt me in de mond, biertje smaakt beter maar dit ziet er heerlijk uit, aankomende keer maar namaken en proevennnnnnn
Is ook erg lekker 🤪!

Beetje anders gedaan dan de vorige x maar vond het nog beter ditmaal en wat ruimte voor verbetering is er bijna altijd wel ( de paprikabootjes later toevoegen zou een verbetering zijn )
En de kipdijfiletschijfjes dubbelvouwen aan het spit zodat de spies langer wordt en minder dik, groter oppervlak is meer knapperige stukjes 😁.
 
Die paprikabootjes moet ik ook eens maken. Dan wel zonder gehakt omdat ik het als groente naast een vleesgerecht wil serveren.

Vlees recepten vinden is niet zo lastig maar recepten met groente die van de bbq komen en je goed kan combineren heb ik nog moeite mee.
 
Die paprikabootjes moet ik ook eens maken. Dan wel zonder gehakt omdat ik het als groente naast een vleesgerecht wil serveren.

Vlees recepten vinden is niet zo lastig maar recepten met groente die van de bbq komen en je goed kan combineren heb ik nog moeite mee.
zit geen gehakt in :)
Je ziet fijngesneden groente waaronder champignons.

voor in de puntpaprika +vulling.
6x puntpaprika
15x cherrytomaat
1x aubergine,
1x ui
250 gram champignons
4 theelepels groene pesto,
peper
zout.
2x mozarella of fetakaas
En ik heb wat parmazaansekaas toegevoegd
 
Die paprikabootjes moet ik ook eens maken. Dan wel zonder gehakt omdat ik het als groente naast een vleesgerecht wil serveren.

Vlees recepten vinden is niet zo lastig maar recepten met groente die van de bbq komen en je goed kan combineren heb ik nog moeite mee.

Je kunt deze ook vullen met geitenkaas, walnoot en een beetje honing. Is ook een heerlijke combinatie voor erbij.
 
Je kunt deze ook vullen met geitenkaas, walnoot en een beetje honing. Is ook een heerlijke combinatie voor erbij.
inderdaad ook lekker!

@Edwin84 ik ben ook nog wel eens zoekende naar hele gerechten van de Q, natuurlijk kan je stoofpotjes maken, wat groente grillen in combi met vlees. Maar ben ook altijd op zoek :)
 
Ja met die paprikabootjes kan je veel variëren en je kunt het ook langer laten liggen indirect zonder dat het verbrand. Dus dan is je vlees en groente tegelijk klaar. En zoals Zzjon zeg variëren is ook mogelijk.
 
Gisteren de verjaardag van m'n vrouw gevierd.
Ik mocht wel iets op de BBQ maken maar ik moest er niet teveel mee bezig zijn.

Toen kwam ik weer uit op kipdijfilet aan het spit.
Het was niet duidelijk hoeveel mensen er zouden blijven eten dus heb 2.5kg gemarineerd in sojasaus zal zo'n 150ml geweest zijn, +-15 tenen knoflook, en 80 gram kristalsuiker.

Ik heb geen spithouder om te spiezen, staat wel ergens op een wensenlijstje maar ik kwam er dus achter dat de onderkant precies in de gootsteen past, ik blij, keuken relatief schoon, vrouw blij.

Om 13:30 De Q aangestoken.
14:15 de spit op de Q bij zo'n 170 graden.
Heb hem gedurende 1 uurtje terug geknepen naar 150 graden en daarna terug richting 170.
Ik had ongv de verwachting dat het zo'n 2.5/3 uur zou duren voordat die klaar was.
De vrouw een berg friet geregeld in combinatie met de kip hebben er 10 man lekker meegegeten.
Mijn verwachting was vrij goed.
Na 2 uur en 45 minuten met de binnenste stukken op het spies op een kerntemperatuur van 72 graden achtte ik de kip goed, sappig en met heerlijke crunchy stukjes.
De buitenste stukken hebben altijd een hogere kerntemperatuur ik doe daarom de vettere stukken aan de buitenzijde.

Helaas geen kans gekregen om uberhaupt een bord op te maken of een foto te maken van de bak met vlees.
Alles snel op tafel gezet en er een lopend buffet van gemaakt.
Was zeer geslaagd, vereist weinig aandacht zodra het op de BBQ ligt wat opzich wel fijn is zodat je ook voor je gasten kan zorgen.
De vorige x hadden we pulled pork gedaan, dit was dan wel wat relaxter als je het op de dag zelf wil maken.


20240224_130646.jpg


20240224_141440.jpg
20240224_170205.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan