BasBQ
Beef en Steak

gegrilde kalkoenbout

 
 
 
 

richard0501

Gemarineerd
Berichten
1.552
2 weken geleden Kalkoenbout meegenomen in de Makro  in Belgie, leek me wel eens leuk om te proberen.
Eerst de poot 6 uur in de "brine" gezet.

Daarna nog 4 uur in de marinade  (italian dressing).

De Jim Bowie ingericht met de GrillGrates aan de linkerzijde voor directe warmte, de rechterzijde ingericht voor indirect. maiskolven ingepakt en aan de indirecte kant gelegd, voorgekookte Biltstar aardappelen op partjes, en gekruid, ook op de indirecte kant.

De kalkoenbout gedrurende 40 minuten gegrild op de GrillGrates, ingestelde temperatuur van de BBQ 175 graden (Roostertemperatuur ligt dan meestal rond de 220-240 graden). Vervolgens de poot naar de indirecte kant gelegd tot een kerntemperatuur van 75 graden.
Poot verwijderd en in de folie gepakt voor 10 minuutjes. daarna de mais en aardappels van de BBQ genomen.

Buitenste gedeelten waren zeer smakelijk, geheel was gelukkig best sappig, alleen wist ik niet dat er zoveel pezen in het vlees bij de botten zaten. Als ik het nog een keer zou doen, zou ik doorgaan tot een kerntemperatuur van 80 graden, helemaal binnenin was het toch nog wat bloederig. Zat nog een slagader van halve cm doorsnee. Pootje woog 1.5 kg ongeveer, ruim voldoende voor 3 personen
 
Ziet er lekker uit voor een "poot"!!
 
Dat is een flinke poot dan zeg, 1,5 kg. Het ziet er wel smakelijk uit.
 
Zeker de moeite waard denk ik.
 
Dat ziet er erg mooi uit, en dan bedoel ik niet alleen het eten.
Ook het materiaal !
 
Jammer dat je het niet eerst op gezocht hebt want dan had je het verder gestookt en een teleurstelling voor komen.
 
Riona, het was zeker geen teleurstelling, en de smaak was perfect. :p
Ik had diverse recepten bekeken, allen spraken over een kerntemperatuur van 75 graden C of 165 F. waarschijnlijk heb ik de temperatuurvoeler niet op de juiste plaats gestoken :blush:. Het was meer dan genoeg voor ons tweeen,  de rest heb ik losgesneden en even gebakken in de pan, eten we straks op.
 
dat ziet er lekker uit, ze hebben je in ieder geval geen poot uitgedraaid
 
Kalkoen, niet iets waar ik snel op zou komen, jammer van die paar puntjes.
 
Het resultaat mag er zeker zijn. Zo lust ik er ook wel ??n :D

Zelf al wel eens kalkoen gehad maar dan van uit de pan en nog nooit van de Q. Ga ik zeker ook eens proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan