BasBQ
Beef en Steak

Game on: chickenwings

Dit weekend wil ik deze wings gaan maken, ze zien er namelijk heerlijk uit.

waar is de rub een beetje mee te vergelijken, of wat is een goeie vervanger?
ik heb deze niet en vind het een beetje jammer om € 5,- verzendkosten te betalen voor een potje van € 5,-
 
Dit weekend wil ik deze wings gaan maken, ze zien er namelijk heerlijk uit.

waar is de rub een beetje mee te vergelijken, of wat is een goeie vervanger?
ik heb deze niet en vind het een beetje jammer om € 5,- verzendkosten te betalen voor een potje van € 5,-

Welke wings? Mss link posten?
 
Die op de vorige pagina staan. 😉
 
Dit weekend wil ik deze wings gaan maken, ze zien er namelijk heerlijk uit.

waar is de rub een beetje mee te vergelijken, of wat is een goeie vervanger?
ik heb deze niet en vind het een beetje jammer om € 5,- verzendkosten te betalen voor een potje van € 5,-

Ik kan je niet echt zeggen waarmee je deze kan vergelijken. Ik kijk daar ook nooit echt naar. Heb een 10-tal rubs staan, waarvan hartige en zoete. En ik neem telkens wel een andere. Dus neem gewoon je favoriete rubs en favoriet bruin biertje. Ben er zeker van dat het altijd goed gaat komen.
 
En een paar weken ervoor had ik ze ook nog eens gemaakt met andere combinaties. En die was ook enorm lekker: https://www.bbqgenootschap.nl/threads/verjaardagsfeestje-van-de-zoon.29019/

Voornaam is wel na de pekel dat je afspoelt, in de rub zet en dan 3 à 4 u op een rooster in de koelkast legt om te drogen.

Het recept van de wet rub sprak van zelf iets maken en opwarmen om ze dan erdoor te halen. Maar ik zelf haal ze ff van de bbq en borstel ze met een kant en klare wet rub in om ze dan af te bakken.

Hou er rekening mee dat bij de 150° indirect ze na een half uurtje min of meer gaar zijn. Dus neem voor de zekerheid 45 min, maar wat langer kan ook geen kwaad.
 
Ok, bedankt.
Kun je wat dieper ingaan op de ingrediënten van de pekel? Dat is echt een helemaal nieuwe wereld voor mij. (Ken het wel, nog nooit gedaan)
 
Ben me nu een beetje aan het inlezen mbt pekelen, nu snap ik er helemaal niks meer van.

Eigenlijk overal praten ze over minimaal 8 tot 12 uur in de brine, waarom nu dan 2,5 uur? Omdat ze kleiner zijn dan bv een hele kip?
en doe ik het bier er bij het verwarmen al bij, of pas na het afkoelen?

En dan naderhand, de rub, moet die zonder zout zijn omdat de wings al in de pekel hebben gelegen?

sorry voor de vele vragen, dit is echt een nieuwe uitdaging voor me.
 
Ben me nu een beetje aan het inlezen mbt pekelen, nu snap ik er helemaal niks meer van.

Eigenlijk overal praten ze over minimaal 8 tot 12 uur in de brine, waarom nu dan 2,5 uur? Omdat ze kleiner zijn dan bv een hele kip?
en doe ik het bier er bij het verwarmen al bij, of pas na het afkoelen?

En dan naderhand, de rub, moet die zonder zout zijn omdat de wings al in de pekel hebben gelegen?

sorry voor de vele vragen, dit is echt een nieuwe uitdaging voor me.

Ik stel er mij niet zoveel vragen bij. Ik heb gewoon deze werkwijze gevolgd: https://bbq-helden.nl/beste-kippenvleugels-barbecue/
Daar schrijven ze dat als je ze langer als 3u doet, dat je kans loopt dat ze te zout gaan zijn. En heb nu al 2 x deze manier gebruikt en deze bevalt mij enorm. Nadeeltje is wel dat je er echt 's morgens al aan moet beginnen om 's avonds ervan te eten. Dus 2 a 2,5u in de pekel, dan 3 à 4 u drogen, dan minstens een half uur op 150° indirect roken, waarna nog eens aflakken en bakken.

Dus daar is de regel, per 330ml vloeistof, 20gr zout. En ik gebruik standaard rubs met zout en ze zijn nog niet te zout geweest. En als je volk hebt, opdienen met wat pijpajuin en sesamzaad erover. Geeft een mooi plaatje.

Enige dat ik kan zeggen is dat als je erin bijt, dat ze super sappig zijn.
 
Die van bbq helden had ik ook gevonden ja.
hun geven aan dat het drogen alleen is voor een krokant korstje.
nou wil het geval dat ik vanavond een testrun wil doen, alleen de brine en dan een uurtje in de rub moet haalbaar zijn.
de krokante korst neem ik dan maar even voor lief.
 
Die van bbq helden had ik ook gevonden ja.
hun geven aan dat het drogen alleen is voor een krokant korstje.
nou wil het geval dat ik vanavond een testrun wil doen, alleen de brine en dan een uurtje in de rub moet haalbaar zijn.
de krokante korst neem ik dan maar even voor lief.

Wat noemen ze krokant? Heb ze nu 2 x zo gemaakt en het is niet zo dat het een korstje is zoals een kipcorn uit de frituur :). Dus geen idee wat het verschil gaat zijn als het korter is.

Een testrun is niet nodig, als je die van BBQ helden perfect volgt, heb je het altijd goed.
 
Thnx voor de antwoorden.
Ze zitten nu in de brine, die gaan vanavond nog op de Q.
Is natuurlijk ook een stukje eigenbelang dat testen hè. 😉

Is helemaal hip tegenwoordig, zelftesten.
 
Ik volg ook, als de tijd het toelaat, het recept van bbq helden. Daarbij haal ik de wings ook voor ze de barbecue op gaan door een laagje maizena voor een krokant jasje. Dit werkt voor mij het beste.
 
Na ongeveer 2 1/2 uur in de brine te hebben gezeten heb ik ze in mijn eigen rub gezet, deze is zoet met een beetje kick erin.
FFBC23AF-2873-4E44-8639-AD042B90C0C3.jpeg


die hebben ongeveer een uurtje in de koelkast gelegen voor ze op de bbq gingen.

hier hebben ze met een klein stukje appelhout 40 min liggen roken.

toen heb ik ze flink in de lak gezet en ze keihard af-gegrild.

2FEF8E1D-76DD-41EA-B19E-A3330ABBEF7D.jpeg


met dat als resultaat.
erg lekkere chickenwings, al proef ik niks terug van het donkere bier.

ik snap wel wat er met het “krokante” huidje bedoeld wordt, was nu een beetje maar kan veel meer.
vergelijk het maar met het velletje van een knakworst.

resume; ga ik dit weekend zeker overdoen!
 
Ziet er goed uit. Zelf doe ik er wel meer dry rub op, maar smaak is persoonlijk.

Echt doordreven proef je dat bier niet, maar ik proef het wel.
 
Dun laagje maizena is voor mij ook de truc om het krokant te krijgen. Maar het is een combinatie van factoren.
 
Lekkere kippetjes hoor! 🤤
 
Terug
Bovenaan Onderaan