BasBQ
Beef en Steak

fruit (rook)hout

 
 

Chtakafri

Kooltjesharker
Berichten
130
Ik heb momenteel nog steeds de beste resultaten met kersenhout, appelhout, perenhout in chunks, heeft iemand een goede tip (naast de standaard rookhout zakken uit de commercie) om aan dit soort hout te komen? Een houthandel zal deze soorten waarschijnlijk niet hebben... of moet ik dan in het najaar langs de fruittelers en daar vragen om een paar zakken (die weer een jaar moeten drogen toch?)

 
Ja dat moet inderdaad wel ff een tijdje drogen, en er zitten meer forumleden op hetzelfde vinkentouw wat rookhout betreft.
 
Gewoon een krat bij de open haardhout handel kopen. Is gedroogd en je kan ff vooruit.
 
Kijk eens of er een fruitboomgaard in je buurt is daar hebben ze meestal ook mooi fruithout.
 
da's een mooi tip Ron en zo te zien biedt verkoper "Maarten" vaker m3 appelhout aan, de foto is van november 2011, het hout gezaagd afgelopen winter... ;)
 
Gisteren wezen wandelen in het Mastbos van Breda.
Staatsbosbeheer is daar flink bezig geweest met het neerhalen van grote oude beuken.

Ik heb 2 mooie stukken kunnen redden voor mijn verzameling.  :)


Gratis fruithout zal wel iets moeilijker te vinden zijn denk ik.  ;)
 
Gewoon even bij de fruitkweker vragen dan heb je voor niks of voor weinig zo wat fruithout ;).
 
Ik was vorig jaar in Noord-Limburg en liep daar ook door de kersenboomgaarden en daar lag het hout werkelijk voor het oprapen. Helaas had ik daar geen plek meer voor in de auto maar lijkt me gek dat je daar niet zou kunnen slagen.
 
Ik heb onlangs een kersenboom via MP gevonden. "Nadeel" is wel dat je dan heel veel hout van 1 soort hebt.
 
Maak eens een ritje op een mooie dag door onze mooie Betuwe. En dan niet over de provinciale wegen maar lekker over de landweggetjes.
En niet op zondag want veel mensen zijn daar gelovig.
Heb laatst nog bij een fruitboer een koffer vol geladen en kreeg er ook nog een kop koffie bij.
Hele gezellige mensen in de Betuwe.
Gewoon hier en daar vragen en vooral vertellen waarvoor je het gebruikt.
Mensen die haardhout zoeken krijgen minder snel wat mee is mijn ervaring.
 
Goed idee Bert, zal binnenkort weer eens een rondje gaan kleiduiven schieten in de Betuwe.
Die kleiduiven smaken trouwens niet lekker, ook niet als je ze heel lang laat marineren maar meteen even naar wat hout kijken is wel een goed idee!
 
Terug
Bovenaan Onderaan