BasBQ
Beef en Steak

Flameboss 400 + Weber Summit E6

Gewoon BGE vol met houtskool.
Gewoon aangestoken met de looftlighter, dan klaar gemaakt voor het werk.
20 à 25 minuutjes later controller aangesloten, rookhout erin, eggspander met halve manen en rooster erin, vlees op het rooster, topvent zo goed als dicht.

Verder de controller gewoon zijn ding laten doen.
Was bij lange nog niet op temperatuur toen ik vertrok maar de controller heeft alles mooi opgevangen.
Thanks maar dan geen BGE, maar een WSKE6.
 
ik heb een smooth brain, maar is het niet zo dat de bovenste schuif juist iets open moet om "trek" te hebben in je bbq?
dat is mij in ieder geval geleerd. onder iets open en aan de bovenkant regelen?
correct me if im wrong
 
Laatst bewerkt:
Ik heb niet zo'n controller dus mijn redenering is gebaseerd op aannames (en internet "research").

Normaliter moet je bovenste schuif open staan omdat je dan inderdaad je flow hebt. Doordat de hete lucht opstijgt en je onderste schuif ook open staat krijg je een "trek" in de BBQ en die zorgt voor de aanvoer van zuurstof om je kolen/briketten te laten branden. Door te spelen met de opening in de bovenste en onderste schuif kan je invloed uitoefenen op de hvh zuurstof en dus ook ontbranding / temperatuur.
Of je vooral met de bovenste of onderste schuif het beste de temperatuur regelt, daar kan je hele discussies over voeren.
Ik gebruik voornamelijk de onderste schuif om de toevoer van zuurstof af te knijpen. Iets voor een ander topic, of die is er wellicht al ;)


Bij gebruik van een controller moet je de onderste schuif sluiten, want je controller/ventilator zorgt namelijk voor de aanvoer van zuurstof.
Volgens mij moet je bovenste schuif wel gewoon open blijven staan (misschien niet 100%, maar 75% of 50%), want waar moet anders de hete lucht/rook heen?

Dat is hoe ik het zie....maar ja geen ervaringsdeskundige dus neem het met een korrel zout...
 
Als de bovenste schuif te ver open staat krijg je teveel natuurlijke trek.
De lucht wordt gewoon door de stilstaande ventilator gezogen.
 
ik heb een smooth brain, maar is het niet zo dat de bovenste schuif juist iets open moet om "trek" te hebben in je bbq?
dat is mij in ieder geval geleerd. boven iets open en aan de onderkant regelen?
correct me if im wrong
Boven is iets open, ter grootte van een kabel. Onderkant is dicht omdat de toevoer van de ventilator (flameboss) af komt.
 
Ik heb niet zo'n controller dus mijn redenering is gebaseerd op aannames (en internet "research").

Normaliter moet je bovenste schuif open staan omdat je dan inderdaad je flow hebt. Doordat de hete lucht opstijgt en je onderste schuif ook open staat krijg je een "trek" in de BBQ en die zorgt voor de aanvoer van zuurstof om je kolen/briketten te laten branden. Door te spelen met de opening in de bovenste en onderste schuif kan je invloed uitoefenen op de hvh zuurstof en dus ook ontbranding / temperatuur.
Of je vooral met de bovenste of onderste schuif het beste de temperatuur regelt, daar kan je hele discussies over voeren.
Ik gebruik voornamelijk de onderste schuif om de toevoer van zuurstof af te knijpen. Iets voor een ander topic, of die is er wellicht al ;)


Bij gebruik van een controller moet je de onderste schuif sluiten, want je controller/ventilator zorgt namelijk voor de aanvoer van zuurstof.
Volgens mij moet je bovenste schuif wel gewoon open blijven staan (misschien niet 100%, maar 75% of 50%), want waar moet anders de hete lucht/rook heen?

Dat is hoe ik het zie....maar ja geen ervaringsdeskundige dus neem het met een korrel zout...
Onderkant dicht, check. Bovenkant open, beetje. Zie plaatje van de handleiding.

SmartSelect_20220225-164739_Adobe Acrobat.jpg
 
Probeer het eens met 25% open aan de bovenkant, ik vermoed dat een kabeldikte te weinig is.
 
Met een kabeldikte heb ik ook een overshoot. Ik vermoed dat 25% teveel zal zijn, bedankt voor de input.
 
ik denk dat dat wel mee zal vallen als de flameboss het onder controle heeft.
als ik mijn pitcontroller op mijn uds heb dan houd hij de tempratuur ook op 107 graden, ook al staat boven voor 25% open, hij moet namelijk wel zijn "valse" lucht kwijt, want anders dooft hij, dat is mijn ervaring ieder geval.
 
Dat is het dus, de overshoot is dusdanig dat de flameboss niet hoeft te werken. Ik heb gisteravond ook weer gedraaid met de flameboss op 105 - 120C, mijn echte temp was ruim daarboven. De flameboss kan bij mij met pensioen. 🤣🤣
 
ik heb een smooth brain, maar is het niet zo dat de bovenste schuif juist iets open moet om "trek" te hebben in je bbq?
dat is mij in ieder geval geleerd. boven iets open en aan de onderkant regelen?
correct me if im wrong
Los van de controller is het bij bv een kamado dat je onderaan de grote range regelt en boven de finetuning doen. Dus bv onderaan een kwart open is tussen de 100 en 200° en boven kunt ge dus tussen deze range regelen.

Zo staat het toch theoretisch in het boek Hete Kolen :p
 
Dat matgrijze ding met de toeter is de adapter om de Flameboss op de Guru aan te kunnen sluiten, daar zit een O-ring in dus daar komt geen vals lucht door.
@defjam74 mag ik je vragen waar je deze adapter hebt aangeschaft?
Ben zelf ook naar op zoek naar deze adapter maar vind 95 dollar om 't uit de US te laten komen nogal grof.
 
Laatst bewerkt:
@defjam74 mag ik je vragen waar je deze adapter hebt aangeschaft?
Ben zelf ook naar op zoek naar deze adapter maar vind 95 dollar om 't uit de US te laten komen nogal grof.
@Aevin ik heb hem in dec 2021 bij Vuur en rook gekocht, 14 euro.
Flame Boss Flame Boss Universal Threaded Adapter, artikelcode 147229.
Ik kan me herinneren dat er gezeur was, of levering of benaming.

Wat ik heb is : https://www.flameboss.com/product/guru-weber-adapter/
Zoals het plaatje aangeeft, bestaat het uit 2 delen.
1 gedeelte wat permanent in de WSK zit en daarnaast de paddestoel (met een vierkant gat) waar je de Flameboss aanhangt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan