BasBQ
Beef en Steak

Flameboss 400 + Weber Summit E6

Als ik de foto's zie van de brandhaard.
Dan zie ik een vuur dat minder brandstof kreeg.
In het begin waren er meer en meer kolen beschikbaar, eens in de helft steeds minder.
Snake en Minion zijn betere manieren om een vuur onder controle te houden.
 
Ik doe al mijn rooksessies tussen de 100 en 110° op mijn kamado, al dan niet met controller. Voor beef jerky zelfs 65 a 70°.
Geen idee of er daarin verschil is met een kamado of kettle.

Dus volgens mij moet het gewoon kunnen.
Voor de lage temperaturen idd minder kolen aansteken.
 
Nee, het is de kolenmand voor de ProQ Frontier.
Ik heb hem besteld uit Engeland.
Je kan er wel minder kolen in kwijt dan wanneer je kolen op de grillrooster legt.
Denk je dat die ene centimeter verschil wat uitmaakt? Of past de 35cm-mand van basbq ook wel in de Summit, denk je?
 
Die link van @Harriedv is 35cm terwijl die officiële van ProQ Frontier 34cm is.
Geen idee of die ene cm het probleem gaat zijn...
Misschien kolenrooster diameter opmeten en dan kijken of je de officiele ProQ nodig hebt of dat je toch die van BasBQ kunt halen
Die van Basbq is van ProQ. Maar het is een oud model en Basbq heeft het niet op voorraad, daarom ik in GB terecht gekomen.
 
ik heb geen summit en geen controller, maar is 102gr niet een beetje teveel van het goede?
er zal een minimale energie (lees warmte) aanwezig moeten blijven om de kolen aan de gang te houden
En misschien zorgt die minimale energie wel voor een temp van ca 120-125 gr.
Een gasvlam kan je ook niet tot op een paar graden terug regelen. Op een gegeven moment gaat ie gewoon uit.
Correct me if I'm wrong.

Daarnaast is het vaak bovenin je deksel warmer dan op het rooster. Kan soms 30gr verschil in zitten. Dus meten op de juiste plaats is van belang.

overigens vindt ik 120-125 gr netjes hoor. Lager ga ik nooit behalve dan bij beef jerky
Je hebt wel gelijk dat er een minimale temperatuur, dus misschien moet ik daarmee rekening houden.
De reden van de 102 is dat ik gewoon laag wil smoken (overnacht).

ALs je naar mijn grafiek kijkt, zie je dat ik een pit temperatuur heb. Ik heb ook een pit probe op mijn rooster geplaatst.
Ik had voor de "gein" een probe bovenin gestoken, deze deed niet mee in de PID controle.
 
Ik doe al mijn rooksessies tussen de 100 en 110° op mijn kamado, al dan niet met controller. Voor beef jerky zelfs 65 a 70°.
Geen idee of er daarin verschil is met een kamado of kettle.

Dus volgens mij moet het gewoon kunnen.
Dus jij kunt wel 100C aanhouden?
 
Wat bedoel je met aansteken? Mbv de wokkel (wat ik wel deed) of mbv de minion?
Ik zou voor de Minion gaan dus 1 of 2 briketten aan steken en dan gelijk gaan controleren.
Maar wat ik al zei. Als je alle schuiven dicht doet gaat hij uit. Dus met alles dicht en alleen je flameboss kijken wat hij doet?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Voor beef jerky steek ik maar 5 a 6 briketten aan. Ik heb een wsm
Dan kan ik hem op 60 a 70 gr houden.
Maar dat gaat niet een hele nacht gebeuren.

Kijk, je kan wel heel laag willen gaan om de tijd te rekken, maar daar leent ook niet elk gerecht zich voor. En daarbij, soms is je gerecht verassend snel klaar. Hier eens een brisket in 6 uur gegaard, gewoon op 120 gr.

Als je graag over nacht wilt roken, dan zou ik het er laat in de avond opleggen en de volgende dag op tijd weer wakker worden. Dan heb je 6 a 7 uur slaap gehad.

Ikzelf kom liever op tijd uit bed, slinger de bbq aan en dan een volle dag. Dan kan ik tussendoor eens kijken hoe het gaat en ingrijpen waar nodig. Moet er niet aan denken dat een mooi stuk vlees een paar uur in een koude bbq ligt terwijl ik slaap.
 
Ik zou voor de Minion gaan dus 1 of 2 briketten aan steken en dan gelijk gaan controleren.
Maar wat ik al zei. Als je alle schuiven dicht doet gaat hij uit. Dus met alles dicht en alleen je flameboss kijken wat hij doet?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Er gebeurde dus geen donder, de Flameboss was 100% aan het draaien (bovenschuif was nagenoeg dicht, zie foto) maar er brandde niets. Conclusie : of mijn Flameboss is kaduuk of er was niet genoeg overdracht van kool naar kool.

Zoals ik naar mijn overblijfselen kijk, lijkt het er eerder op dat de Flameboss het niet meer deed.
Er waren namelijk al kooltjes deels aangebrand.
 
Voor beef jerky steek ik maar 5 a 6 briketten aan. Ik heb een wsm
Dan kan ik hem op 60 a 70 gr houden.
Maar dat gaat niet een hele nacht gebeuren.

Kijk, je kan wel heel laag willen gaan om de tijd te rekken, maar daar leent ook niet elk gerecht zich voor. En daarbij, soms is je gerecht verassend snel klaar. Hier eens een brisket in 6 uur gegaard, gewoon op 120 gr.

Als je graag over nacht wilt roken, dan zou ik het er laat in de avond opleggen en de volgende dag op tijd weer wakker worden. Dan heb je 6 a 7 uur slaap gehad.

Ikzelf kom liever op tijd uit bed, slinger de bbq aan en dan een volle dag. Dan kan ik tussendoor eens kijken hoe het gaat en ingrijpen waar nodig. Moet er niet aan denken dat een mooi stuk vlees een paar uur in een koude bbq ligt terwijl ik slaap.
Ik zal mijn best doen om mijn urge om overnacht te smoken te onderdrukken.
 
Met mijn signals en billows kan ik perfect een ganse dag op 90°C blijven in de BGE.
Tijdje geleden gedaan met een shortrib, voordat ik naar het werk ging erop en op 90°C ingesteld.
Bleef de ganse dag mooi constant.
 
Ik doe al mijn rooksessies tussen de 100 en 110° op mijn kamado, al dan niet met controller. Voor beef jerky zelfs 65 a 70°.
Geen idee of er daarin verschil is met een kamado of kettle.

Dus volgens mij moet het gewoon kunnen.
Ik deed ook al mooie stabiele sessies met de controller voor beef jerky en kon dan probleemloos die 65 - 70 aanhouden
 
Met mijn signals en billows kan ik perfect een ganse dag op 90°C blijven in de BGE.
Tijdje geleden gedaan met een shortrib, voordat ik naar het werk ging erop en op 90°C ingesteld.
Bleef de ganse dag mooi constant.
Dat wil ik dan ook, maar dan in de nacht.
Had je veel kolen gebruikt, op een speciale manier/plek aangestoken?
 
Dat wil ik dan ook, maar dan in de nacht.
Had je veel kolen gebruikt, op een speciale manier/plek aangestoken?
Gewoon BGE vol met houtskool.
Gewoon aangestoken met de looftlighter, dan klaar gemaakt voor het werk.
20 à 25 minuutjes later controller aangesloten, rookhout erin, eggspander met halve manen en rooster erin, vlees op het rooster, topvent zo goed als dicht.

Verder de controller gewoon zijn ding laten doen.
Was bij lange nog niet op temperatuur toen ik vertrok maar de controller heeft alles mooi opgevangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan