BasBQ
Beef en Steak

Flameboss 400 + Weber Summit E6

 
 

defjam74

Stoker
Berichten
408
Beste BBQ-genoten.

Ik heb een vraag en een probleem.
Ik heb al eerder aangegeven dat ik overnacht de BBQ wil laten "draaien", wat niet zo fijn ging.

Toen gaf @noskos aan dat hij een temp controller gebruikte (en zal waarschijnlijk niet de enige zijn).

Na een lange week van rotweer, heb ik besloten om vandaag (vannacht) mijn Flamebossje op mijn Summitje te gebruiken.
Ik gebruik hiervoor mijn mandje van ProQ en de felbegeerde Ecobrasatjes. (ik schat op een kilootje of 2,5).
Ja, ik gebruik het droog, geen vlees erop. De wokkel heb ik ergens in een hoekje gestopt (niet middenin, echt helemaal tegen de zijnkant aan).

Nu komt het leuke, ik heb de Flameboss op 102C gezet, dat heeft de Summit nooit gered.
Ik ben er constant boven gebleven.
De schuiven aan de onderkant zijn helemaal dicht, de ronde schuif boven is nagenoeg dicht, ik heb er nu een temp probe in hangen, maar de schuif gaat niet dicht door de probekabel.

Mijn pittemp blijft maar stijgen (nu is het gelukkig wat rustiger).
Mochten jullie het willen bekijken : https://myflameboss.com/en/cooks/2521565?scale=celsius
20220221_194405.jpg

Ik snap er niets van.
20220221_194357.jpg

Dit was de oude situatie, uiteindelijk is de probe helemaal in de Summit en blijft de ronde schuif open door de kabel.
20220221_194348.jpg

Dat is dan de Flameboss. Dat matgrijze ding met de toeter is de adapter om de Flameboss op de Guru aan te kunnen sluiten, daar zit een O-ring in dus daar komt geen vals lucht door.

Mocht iemand een idee hebben, ik hoor het graag.
Mijn andere vraag is, nu er bijna geen luchtflow is, dan zijn de kooltjes soort van aan het smeulen of zie ik dat verkeerd? (de Flameboss gaat niet eens meer aan.
Is 123C te hoog voor overnacht, ik wil namelijk short ribs overnacht doen.

Bedankt alvast.
 
Laatst bewerkt:
Het enige wat ik kan verzinnen is dat hij wel ergens valse lucht moet trekken, anders loopt je temp niet op. Kooltjes liegen niet, als ze zuurstof krijgen gaan ze branden. Zo niet, dan doven ze.
 
Goedemorgen, dat denk ik ook.
Ik weet alleen niet waar. Misschien moet ik die vinnen terugbuigen.

En ik zie net dat mijn link het niet meer doet.
Waar het op neer komt, ik heb gedurende de nacht boven 120C gedraaid, tot een uur of kwart voor 4. Daarna stortte hij in.
In totaal ben ik ongeveer 7,5 uur boven 102C geweest.

Ik vermoed ook dat de kooltjes op zijn.

Screenshot_20220222-063219_Flame Boss.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Als je de bovenste schijf een beetje open hebt kan er natuurlijk rook uit.
En dus word er lucht door uw ventilator gezogen.
Ik had dat in het begin ook als ik mijn inkbird gebruikte.
Topvent moet bijna dicht staan zodat de ventilator een kleine overdruk moet geven.
Natuurlijke trek mag niet.

Ik zou er ook eens wat rook in maken.
Dan kan je zien waar die ontsnapt.
Daar waar de rook eruit kan, kan er lucht in.
Ik heb mijn smoker dicht gemaakt met kamado vilt tussen de ringen en deksel.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de roosterprobe op het rooster zetten met de roosterklem ipv door het gat te steken. In principe heb je dan enkel het kabeltje erdoor en kan ie nog wat meer dicht.

Als ik de grafiek bekijk is het toch een nette sessie. Als het een beetje hoger is als 107° is het einde van de wereld niet. Maar ik snap dat het moet kunnen.
 
Als je de bovenste schijf een beetje open hebt kan er natuurlijk rook uit.
En dus word er lucht door uw ventilator gezogen.
Ik had dat in het begin ook als ik mijn inkbird gebruikte.
Topvent moet bijna dicht staan zodat de ventilator een kleine overdruk moet geven.
Natuurlijke trek mag niet.

Ik zou er ook eens wat rook in maken.
Dan kan je zien waar die ontsnapt.
Daar waar de rook eruit kan, kan er lucht in.
Ik heb mijn smoker dicht gemaakt met kamado vilt tussen de ringen en deksel.
De schijf was open ivm de kabel van de 2e tempprobe, dat was wel minimaal open.
Dat er lucht door de ventilator wordt gezogen klinkt vreemd, maar ik kan dat niet volledig naast me leggen.
Rook erin doen was moeilijk, gezien het in de avond was.🤣
 
Ik zou de roosterprobe op het rooster zetten met de roosterklem ipv door het gat te steken. In principe heb je dan enkel het kabeltje erdoor en kan ie nog wat meer dicht.

Als ik de grafiek bekijk is het toch een nette sessie. Als het een beetje hoger is als 107° is het einde van de wereld niet. Maar ik snap dat het moet kunnen.
Oh, ik had 2 probes. 1 pittemp, die ging via de zijkant erin en een 2e, die ging via de bovenkant erin. Die 2e zorgde er ook voor dat voor mij een soort van begrenzing was dat hij bijna dicht kon.

Afgezien dat het een nette sessie was, 1. ja hij moet denk ik ook wel lager kunnen en 2. is 7 en nog wat uur, niet kort?
 
Oh, ik had 2 probes. 1 pittemp, die ging via de zijkant erin en een 2e, die ging via de bovenkant erin. Die 2e zorgde er ook voor dat voor mij een soort van begrenzing was dat hij bijna dicht kon.

Afgezien dat het een nette sessie was, 1. ja hij moet denk ik ook wel lager kunnen en 2. is 7 en nog wat uur, niet kort?

7u is al een behoorlijke sessie. Was toen al het houtskool op?
 
Ik vermoed dat de kokosjes op zijn. Ik ga dat vanavond bekijken.

Ik heb compleet geen ervaring met een weber of zelfs kettle. Ik ben van een open houtskoolBBQ naar een gasBBQ gegaan om dan nu met een gasser en Kamado's te zitten.

Maar denk wel dat er mensen hier de komende dagen met je mee kunnen denken.
 
Geen ervaring met de Flameboss wel met de Summit.
Moet zeggen dat ik tot nu toe alleen houtskool gebruikt heb.
Schuiven iets te lang dicht en hij is uit...........
Menig keer mee op mijn gezicht gegaan als ik uit zuinigheid in een sessie even wilde pauzeren.
Zou de proef nog eens doen waarbij je de probe idd niet door de bovenste schuif doet zodat je die echt minimaal kan in stellen en even checken of hij onderin echt dicht zit.
 
Dit is er overgebleven. Het brandde van rechts naar links. Ergens middenin kapte hij ermee. Ik heb er wel wat stukjes acacia ingedaan (was mijn laatste restje).
Ik stak de kolen op de half 5 positie aan.
20220222_175501.jpg

20220222_175435.jpg

Voor de beeldvorming, ik bedoelde dus echt een klein beetje open.
De schuif onderin helemaal dicht en het schuifje boven, zie plaatje... boven.
 
Nee, het is de kolenmand voor de ProQ Frontier.
Ik heb hem besteld uit Engeland.
Je kan er wel minder kolen in kwijt dan wanneer je kolen op de grillrooster legt.
 
Die link van @Harriedv is 35cm terwijl die officiële van ProQ Frontier 34cm is.
Geen idee of die ene cm het probleem gaat zijn...
Misschien kolenrooster diameter opmeten en dan kijken of je de officiele ProQ nodig hebt of dat je toch die van BasBQ kunt halen
 
ik heb geen summit en geen controller, maar is 102gr niet een beetje teveel van het goede?
er zal een minimale energie (lees warmte) aanwezig moeten blijven om de kolen aan de gang te houden
En misschien zorgt die minimale energie wel voor een temp van ca 120-125 gr.
Een gasvlam kan je ook niet tot op een paar graden terug regelen. Op een gegeven moment gaat ie gewoon uit.
Correct me if I'm wrong.

Daarnaast is het vaak bovenin je deksel warmer dan op het rooster. Kan soms 30gr verschil in zitten. Dus meten op de juiste plaats is van belang.

overigens vindt ik 120-125 gr netjes hoor. Lager ga ik nooit behalve dan bij beef jerky
 
ik heb geen summit en geen controller, maar is 102gr niet een beetje teveel van het goede?
er zal een minimale energie (lees warmte) aanwezig moeten blijven om de kolen aan de gang te houden
En misschien zorgt die minimale energie wel voor een temp van ca 120-125 gr.
Een gasvlam kan je ook niet tot op een paar graden terug regelen. Op een gegeven moment gaat ie gewoon uit.
Correct me if I'm wrong.

Daarnaast is het vaak bovenin je deksel warmer dan op het rooster. Kan soms 30gr verschil in zitten. Dus meten op de juiste plaats is van belang.

overigens vindt ik 120-125 gr netjes hoor. Lager ga ik nooit behalve dan bij beef jerky

Ik doe al mijn rooksessies tussen de 100 en 110° op mijn kamado, al dan niet met controller. Voor beef jerky zelfs 65 a 70°.
Geen idee of er daarin verschil is met een kamado of kettle.

Dus volgens mij moet het gewoon kunnen.
 
105-110 is na de aanloop ook bij mij wel het minimum
 
Terug
Bovenaan Onderaan