BasBQ
Beef en Steak

Fire it up - Nieuwe pizza oven!

 
 
 
 
 
 

mrooding

Administrator
Forumleiding
Berichten
1.160
Een hoop van jullie weten dat ik een lange tijd heb zitten uitkijken naar ons nieuwe huis waar we nu een maandje of 3 wonen. En niet alleen vanwege het huis, maar ook vanwege de lang gekoesterde droom om een buitenkeuken in een overkapping te hebben. Sinds half juni is de tuin zo goed als af en kan ik heerlijk gebruik maken van ons nieuwe plekje. Ik ben nog steeds aan het bedenken hoe ik de afzuiging ga doen dus ideëen zijn nog steeds welkom!

IMG_6434.jpg


Nu weten een aantal van jullie ook dat er nog een wens verbonden was aan het bovenstaande: een grote steen/rvs oven. De Ooni gebruik ik al een aantal jaar met veel plezier maar ik merk toch dat ik de beperkte ruimte vervelend vind. Ik kan niet op hoog genoeg tempo pizza maken om met ons 4en gezellig samen pizza te eten zonder dat de rest koud is. Daarnaast moet je super voorzichtig zijn omdat de pizza zo dicht op het houtvuurtje ligt als je geen fan bent van verkoolde pizzaranden ;) Daarnaast bak ik ook veel brood en lijkt het mij erg tof om dat ook in de oven te kunnen doen. Oftewel: ik wilde iets groters!

De laatste weken had ik iets meer mentale ruimte om na te denken over wat ik precies wil. Ik heb wat onderzoek gedaan naar steen- en rvs ovens en uiteindelijk de keus gemaakt voor een rvs variant. Dit vanwege 2 redenen: het gewicht en de opwarmsnelheid. De buitenkeuken heeft nu nog niet genoeg ruimte voor de pizza-oven dus ik weet dat ik op den duur de oven moet verplaatsen. Een oven van 400-500kg de tuin in krijgen wordt al een uitdaging. Hem nogmaals verplaatsen helemaal.. Daarnaast kan het zo uren duren voordat een steenoven warm is en dat maakt het iets minder praktisch. Het voordeel is dan wel weer dat een steenoven, eenmaal warm, ontzettend lang warm blijft.

Mijn oog was na een tijdje gevallen op een Edil Planet Pizzaiolo. Deze heeft een binnenruimte van 60x80 en is "maar" 95kg. Nu was dit onderzoek niet meteen bedoeld om morgen een pizza-oven te kopen maar soms kom je wat tegen op marktplaats :ROFLMAO: Zo vond ik dus een Pizzaiolo op marktplaats voor een mooie prijs. Na wat stroef contact kwam het gesprek met de verkoper uiteindelijk goed op gang en hadden we afgesproken dat ik gisteren, na mijn vakantie, de oven zou komen ophalen. Zo gezegd zo gedaan! Het paste amper in de auto maar het is gelukt :roflmao:

PXL_20230813_092457323.jpg


Eenmaal thuis aangekomen heb ik de oven een tijdelijk plekje gegeven buiten de overkapping. Ik heb nog geen afzuiging en daarnaast zit er sinds enkele weken een vogelnestje vlak boven de buitenkeuken :ROFLMAO:

PXL_20230813_094632667.jpg


Eergisteren heb ik het deeg al voorbereid. Dit met het recept wat ik altijd gebruik als ik genoeg tijd heb:

100% bloem
58% water
0.01% gist
2% zout
2% olie

Dit laat ik 8 uur rijzen buiten de koelkast en minimaal 24 uur in de koelkast.

Terwijl ik nog wat aan het klussen was in de schuur heb ik de oven gevuld met wat hout en aangestoken. Ik had nog geen idee hoeveel hout ik moest gebruiken en merkte dat 2 blokken dus niet genoeg was. Na 1-2 uur heb ik er nog een hoop hout bijgegooid en uiteindelijk kreeg ik hem na 2-3 uur op de gewenste temperatuur.

PXL_20230813_150103717.jpg


Toen de oven eenmaal warm was heb ik eerst de pizza's voor de kids bereid. Ik begon met ze 1 voor 1 te maken en de jongste houdt niet van salami dus het werd een 50/50 split

PXL_20230813_171157381.jpg
PXL_20230813_171219122.MP.jpg
PXL_20230813_171935572.jpg


Daarnaast voor mij en Wendy 2 pizza's met Gorgonzola, rozemarijn en ui

PXL_20230813_172631859.jpg
PXL_20230813_172742137.jpg
PXL_20230813_173236754.MP.jpg


Al bij al super tevreden met het resultaat. Het deeg was deze keer niet zo goed als de andere keren, wellicht dat de gist wat oud aan het worden is. Wat de oven betreft ben ik ontzettend blij. Het wordt de komende tijd flink oefenen en de smaak te pakken krijgen maar hier ga ik nog veel plezier aan beleven :love:
 
Laatst bewerkt:
Mooie leopard spots op de pizza! Gefeliciteerd met je nieuwe speelplaats/-goed 😁
 
Gefeliciteerd, daar kun je veel lol mee beleven.

Ben benieuwd naar je ervaringen met opwarmtijden etc als je hem eenmaal kent.

(Hier een steenoven, maar wil bij een volgende toch opnieuw ook RVS vergelijken. Ben 1,5-2 uur aan het opstoken dus ff een snelle pizza zit er niet in)

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk
 
Ik heb de foto's gefixt. Het copy pasten vanaf mijn kladblok werkt blijkbaar niet lekker (meer). Ga ik even uitzoeken 🤔
 
Gefeliciteerd, daar kun je veel lol mee beleven.

Ben benieuwd naar je ervaringen met opwarmtijden etc als je hem eenmaal kent.

(Hier een steenoven, maar wil bij een volgende toch opnieuw ook RVS vergelijken. Ben 1,5-2 uur aan het opstoken dus ff een snelle pizza zit er niet in)

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Hoeveel hout gebruik jij dan om hem op gang te krijgen? Ik denk dat ik nu toch wel een blok of 4-6 verder was voordat hij de juiste temp. had.
 
Mooi ding 👍🏻
 
Ik zou nu natuurlijk allerlei bijdehante opmerkingen kunnen maken over die mooie licht gekleurde randjes die de aankoop van je nieuwe pizza oven extra legitimeren, maar zo zijn we hier niet. We steunen elkaar door dik en dun! :ROFLMAO:

Prachtig apparaat Marc, heel veel plezier met je prachtige buitenkeuken avonturen!
 
Mooie aankoop
Altijd leuk met nieuw speelgoed aan de slag gaan 😃
 
Dat is een mooi ding zeg! Wat ga je nu met de Ooni doen? Ik meen dat jij de ‘houtversie’ hebt?
 
Buiten kansje op mp ooni pellet
IMG_0113.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
WAUW Marc mijn complimenten dit is nou echt een pizza oven 😍 beter dan zo'n Ooni ding 🤣

Nogmaals mijn complimenten voor de schitterende pizza's die je hebt gemaakt, zo kreeg ik ze vroeger ook in Italië als we uiteten gingen bij "de boer "die naast de camping woonde, heerlijk 🥰 rood wit geruit tafelkleed, fles Chianti in een rieten mandje en lekker genieten 🍕🍷
 
Wow wat een vet apparaat is dat!

Hoe lang ben je nu je het snapt aan het voorverwarmen?

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.
 
Wow wat een vet apparaat is dat!

Hoe lang ben je nu je het snapt aan het voorverwarmen?

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.

De eerste keer was ik er dus wel een uurtje of 2-3 mee bezig. Morgen ga ik in de herkansing en ga ik het anders aanpakken. Ik post morgen wel even een update :D
 
Hoeveel hout gebruik jij dan om hem op gang te krijgen? Ik denk dat ik nu toch wel een blok of 4-6 verder was voordat hij de juiste temp. had.
Ik ben wel 1,5 tot 2 uur aan het stoken, dan is tie ook wel zo warm dat je met 3 minuten een pizza hebt.

Stook ca 1 bouwmarktzakje per keer om hem warm te krijgen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk
 
Ik ben wel 1,5 tot 2 uur aan het stoken, dan is tie ook wel zo warm dat je met 3 minuten een pizza hebt.

Stook ca 1 bouwmarktzakje per keer om hem warm te krijgen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk
Dat is best flink. Dan ben je iets van 7 euro verder om hem warm te krijgen? 🤔
 
  • Wow
Waarderingen: Beun
Terug
Bovenaan Onderaan