BasBQ
Beef en Steak

Afzuiging voor de nieuwe BBQ plek

 
 
 
 
 
 

mrooding

Administrator
Forumleiding
Berichten
1.161
Het heeft even geduurd maar 1 van mijn natste droogste bbq wensen is na lang wachten eindelijk uitgekomen: een overkapping waar ik mijn buitenkeuken in kan zetten 😍 Het nieuwe huis is na een aanloop van 2 jaar eindelijk opgeleverd en na een aantal maanden buffelen zitten we ook al heerlijk op onze plek en is er ook weer mentale en fysieke ruimte om weer lekker te hobbyen op de Q. iets wat langere tijd verwaterde door omstandigheden.

PXL_20230527_120637945.jpg

IMG_6433.jpg


Het is nog lang niet af maar er ontstaat ondertussen wel wat ruimte om na te denken over hoe ik de buitenkeuken wil aanpakken. Momenteel staat het meubel wat ik oorspronkelijk gebouwd heb op z'n plek maar ik speel al langere tijd met het idee om een L-meubel te bouwen in een combinatie van een stalen frame met houten elementen en een betonnen werkblad. Dat zal echt niet voor dit jaar zijn maar is wel tof om over na te denken.

Het meubel wat er nu staat, met aan de linkerkant de Weber en aan de rechterkant de egg, zal er dus nog wel even blijven. Tot dusver gooi ik gewoon alle glazen wanden open en trekt de rook prima weg maar het is geen lang-termijn oplossing.

Ik heb al allerlei oplossingen voorbij zien komen: buizen die uitkomen boven de Qs, buisventilatoren, grote afzuigkappen. Ik denk dat ik persoonlijk, en gezien het feit dat de opstelling in de toekomst ongetwijfeld gaat veranderen (zo wil ik heel graag een grotere steen- of RVS pizza oven er bij), de voorkeur heb voor een RVS afzuigkap.

Qua motor is mijn oog al gevallen op de rookgasventilator van gemimarket die op het forum ook al vaker voorbij gekomen is. Ik ben er alleen nog niet over uit hoe groot de afzuigkap moet zijn en hoe ik dat in de toekomst ga doen met de pizza oven die er eventueel bij komt.

Ga ik:
1. Een afzuigkap nemen over de hele breedte van het meubel? Is dat nodig? Kan het kleiner?
2. Laat ik de schoorsteen van de toekomstige pizza-oven uitkomen onder de afzuigkap of zou ik daarvoor een 2e dakdoorvoer maken?
3. Iets compleet anders doen omdat 1 van jullie een fantastisch idee heeft?

Even wat maten:

1. Het huidige meubel is 240cm breed en 86cm diep
2. De diepte van de overkapping (binnenzijde) is 270cm

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën/feedback!
 
Laatst bewerkt:
Prachtig mooi plekje 👍🏻.
 
Wat een mooie plek zo 😍

Ik zou voor de pizza oven een aparte doorvoer maken. Die heeft gewoon natuurlijke trek en hoef je niet geforceerd te doen. Een vriend van me heeft dat ook in zijn overkapping en dat werkt prima.
 
Ik heb geen tips voor je Marc, wel mijn complimenten voor je prachtige stekkie! Fijn om weer wat ontspanning te kunnen vinden aan je EI. Dat er maar weer veel moois en lekkers van af mag komen voor jullie!
 
Ziet er fantastisch uit Marc.
Geen idee hoe je het moet oplossen. Mijn eerste gedachte was 1 lange rvs bak zoals in de horeca.
Of het esthetisch verantwoord is dat mag Wendy bepalen.😂
 
Wow.. dat is een mooi plekje zeg!
 
Dat is een mooie plek geworden. Gaan we dit vieren met Marcarons? 😉
Dat was eenmalig. Als jij de afzuiging oplossing hebt maak ik voor jou een uitzondering 😜
 
Terug
Bovenaan Onderaan