BasBQ
Beef en Steak

Familiedag barbecue... help!

 
 
 

Axedeo

Vuurmaker
Berichten
94
Hallo iedereen.

We kennen allemaal de crematie tijdens familie bijeenkomsten... Ook bij mijn familie is dit een jaarlijks
terugkerend fenomeen. Niets mis mee hoor, altijd erg gezellig maar vorig jaar had ik (na enkele biertjes)
een iets te grote mond over hoe 't allemaal nog lekkerder kon.
Je voelt 'm al aankomen... ik ben "vrijwillig opgegeven" door m'n vader om dit jaar de bbq te verzorgen.
Kunnen jullie me wat tips geven over wat ik zoal kan bereiden voor een groep van minimaal 25 man? Er zitten
wat flinke eters tussen dus ik moet echt genoeg hebben. Hoeveel vlees heb ik ongeveer nodig?
Mijn eigen plan was om pulled pork te maken, eventueel een hele lading Spiffs die op de "crematie bbq" kunnen.
Ik heb een weber 57, wga en (ik hoop tegen die tijd) een Saffire (large) keramische bbq te hebben. Op lokatie
is een simpele grill aanwezig. Nu kan ik waarschijnlijk de webers wel meenemen.
Hoe ga ik dit 't beste aanpakken? Wat moet ik vooral goed vooruit plannen?  :-/

Alvast bedankt voor 't meedenken!
 
Hi Wouter,

Ik zie in je onderschrift staan dat je een UDS hebt??

Dan is het simpel: alles wat op 110C op de Q kan erin mikken en dan meteen op 2 roosters. Dus op het onderste rooster een mooi stuk (of twee) Boston Butt/varkenschouder en op het bovenste rooster een hele lading Moinks, Spiffs etc etc. Op de WGA cremeer je wat burgers en als je de Saphire hebt doe je daar de ribbs op (of verwissel je deze met de varkenschouder).

Zorg voor een gigantische bak pastasalade (cheap-ass, easy te maken en dan is het met vlees best bij te houden).

Gr. Erwin
 
eamesz zei:
Hi Wouter,

Ik zie in je onderschrift staan dat je een UDS hebt??

Dan is het simpel: alles wat op 110C op de Q kan erin mikken en dan meteen op 2 roosters. Dus op het onderste rooster een mooi stuk (of twee) Boston Butt/varkenschouder en op het bovenste rooster een hele lading Moinks, Spiffs etc etc. Op de WGA cremeer je wat burgers en als je de Saphire hebt doe je daar de ribbs op (of verwissel je deze met de varkenschouder).

Zorg voor een gigantische bak pastasalade (cheap-ass, easy te maken en dan is het met vlees best bij te houden).

Gr. Erwin
Hey Erwin, dank je voor je reactie.
De UDS heb ik nu nog wel ja, maar die gaat tzt weg als de saffire er is.
Het probleem zit 'm vooral in 't feit dat de familie dag op locatie is, minimaal een half uur rijden van m'n huis.
Zijn moinks wel lekker opgewarmd? En ribs? Ik zal ze minstens een dag van te voren klaar moeten hebben vermoed ik.
 
Hoi Wouter,

Leuk dillema heb je daar :) Ik zou een dag van tevoren de pulled pork en ribs al klaarmaken, de ribs stap 3-2  thuis en op de dag zelf lekker aflakken en de laatste stap doen. Pulled pork al helemaal klaarmaken en op de dag zelf met een scheut cola opwarmen. Als je de webers meeneemt moet dat wel gaan.  Richtlijn qua vlees is meen ik 350 gram per persoon. De 1 eet wat meer dan de ander maar je kan beter wel "iets" teveel hebben dan te weinig. Verder heb je waarschijnlijk ook nog salades etc dus van de honger gaat niemand omkomen.

Qua planning dus je ribs en Pulled pork van tevoren klaarmaken en de rest op de dag zelf. Zelf wordt ik nog wel eens uitgelachen hierom, maar ik maak voor groepen altijd een draaiboekje met tijden waarop bbq's aangaan, wanneer wel vlees op de q gaat etc. Wellicht handig, scheelt een hoop stress als je doordat je lekker bezig bent (of door een biertje of 2) een stapje vergeet.

Maar het belangrijkst is dat je er zelf ook van kan genieten dat je lekker een middagje met bbq-en bezig bent.

Success en maak een mooi verslag voor hier op het forum :)

 
Richard Soeteman zei:
Hoi Wouter,

Leuk dillema heb je daar :) Ik zou een dag van tevoren de pulled pork en ribs al klaarmaken, de ribs stap 3-2  thuis en op de dag zelf lekker aflakken en de laatste stap doen. Pulled pork al helemaal klaarmaken en op de dag zelf met een scheut cola opwarmen. Als je de webers meeneemt moet dat wel gaan.  Richtlijn qua vlees is meen ik 350 gram per persoon. De 1 eet wat meer dan de ander maar je kan beter wel "iets" teveel hebben dan te weinig. Verder heb je waarschijnlijk ook nog salades etc dus van de honger gaat niemand omkomen.

Qua planning dus je ribs en Pulled pork van tevoren klaarmaken en de rest op de dag zelf. Zelf wordt ik nog wel eens uitgelachen hierom, maar ik maak voor groepen altijd een draaiboekje met tijden waarop bbq's aangaan, wanneer wel vlees op de q gaat etc. Wellicht handig, scheelt een hoop stress als je doordat je lekker bezig bent (of door een biertje of 2) een stapje vergeet.

Maar het belangrijkst is dat je er zelf ook van kan genieten dat je lekker een middagje met bbq-en bezig bent.

Success en maak een mooi verslag voor hier op het forum :)

Richard, zou je het draaiboek met ons willen delen?
 
Ik maak ze per keer en draaiboek is misschien een beetje te groot woord maar een tijdschema ziet er bijvoorbeeld (fictief voorbeeld met ribs en burgers)als volgt uit. Het gaat er bij mij voornamelijk om dat ik goed heb nagedacht en op de dag zelf dan geen stress heb

13:30 UDS Aansteken
14:30  Ribs ON Uds
16:30 Ribs inpakken
17:00 Weber aansteken
17:30 Ribs lakken
17:40 Burgers bakken
18:00 Klaar en eten

 
Thanks, ik loop daar zelf ook wel tegenaan dat ik me zelf beetje in de knoei raak dat ik net dat halfuurtje eerder moest beginnen.
Laatste keren kwam het ook door slechte samengeperste aanmaakblokjes dat ik er achteraf eentje meer bij nodig had....

Ga dit de volgende keer ook eens maken!

Wouter, gave uitdaging! Helaas kan ik je hier niet mee helpen aangezien ik met grote groepen zeer weinig ervaring heb... :)
 
Slim om nu al aan de voorbereiding te beginnen. De tips die gegeven zijn zou ik zonder te twijfelen overnemen. En uitgelachen of niet, een draaiboekje is geniaal. Zorg dat je op tijd bent, en dat je Q's extra tijd hebben om op temp te komen. Liever dat ze een half uur te vroeg op temperatuur zijn, dan dat je 25 man moet vertellen dat ze een uur later pas gaan eten. Als barbecue-hobbiest snap je dat het vlees zo lang duurt als het duurt, maar niet iedereen begrijpt dat.

Wat betreft het draaiboekje heb ik nog wel een aanvullende tip om dit compleet te maken. Redeneer terug vanuit het resultaat wat je allemaal nodig hebt gehad om te komen tot dat resultaat. Dit is in omgekeerde volgorde de stappen die je gaat zetten. Een fictief en incompleet voorbeeld:
Ribs die van het bot vallen <-- ribs van de Q <-- ribs lakken <-- ribs uitpakken <-- ribs van de Q <-- ribs op de Q <-- ribs inpakken <-- ribs van de Q <-- ribs op de Q <-- ribs uit de folie <-- Q aansteken <-- ribs uit de koeling <-- ribs in de koeling <-- ribs inpakken in folie <-- ribs in de rub <-- rub klaarmaken...

Good luck.

Het lijkt heel overdreven (zeker de kleine details), maar in de wereld van projectmanagement doen we bijna niet anders.
 
NOOIT je UDS wegdoen!  :-O Al was het alleen maar voor dit soort activiteiten. Het zal waarschijnlijk niet bij ??n keer blijven...

PP: 1 a 2 broodjes pp met coleslaw; dag vtv maken en opwarmen in bijv chafing dish
        2 normale procureurs is ruim voldoende
Ribs: 3 en 2 vtv maken, laatste uur ter plaatse in de UDS
        dik bevleesde ribs; 3 pers/slab
Kippendij of burgers; indrect op de Weber, evt WGA erbij voor afgrillen

Bijgerechten: coleslaw, aardappelsalade en/of pastasalade, 200gr/pp
Broodjes + turks brood/stokbrood

Succes!
 
ooooof je laat iemand anders de bijgerechten maken en broodjes inslaan, alles volgens jouw aanwijzingen vooraf, als je nog wat culinaire familieleden hebt? of heb je ook staan opscheppen over je coleslaw kwaliteiten?  :p

en een week vantevoren even relaxt de enorme potten bbq saus maken en alvast de rubs fabriceren wil ook wel helpen voor de rust denk ikzelf.

ik zou zelf misschien een picanha maken voor het spektakel?

burgers kun je ook vooraf maken en (rauw natuurlijk) invriezen.

hou er rekening mee dat 25 burgers grillen best veel tijd/aandacht vraagt. een bak pp opwarmen en neerzetten ('mensen ik doe het ??n keer voor!') betekent dat je zelf niet de hele tijd achter de bbq hoeft te staan. hmmm. ik ken jouw familie niet, misschien wil je wel heel graag de hele tijd achter je bbq staan natuurlijk  ;)
 
Na mijn ervaring van dit weekend ( 40 man ) maar alleen maar spareribs, kan je het volgende advies geven.

Doe de stappen van 3uur - en 2uur inderdaad van te voren, lak de ribs wel af als je ze van de BBQ haalt!
Leg deze in ovenschalen laat ze afkoelen dek ze daarna af met folie.

Ik had de BBQ al 2 uur van te voren aangezet op 107 graden ( handig zo'n heatmeter :) ) Bij het het plaatsen van de ribs op de BBQ nogmaals van BBQ saus voorzien, na een half nogmaals, dan zijn ze na een uur klaar om op te eten!

Ik heb ook gemerkt dat 1 uur ook wel 1,5 uur mag worden de kwaliteit van de ribs er niet minder van wordt!

Dan heb je ook rust om te portioneren, en op te dienen!

Succes met je keuze, en we zien de foto's wel komen ( al weet ik uit ervaring dat je op de avond van opdienen niet echt rust in je hoofd hebt om foto's te maken )

 
Ik barbecue ook regelmatig voor een wat grotere groep. Probeer de eerste keer niet in de valkuil te vallen door te veel verschillende gerechten te maken. Voor de kids maak ik meestal een stapel hamburgers, voor de volwassenen ribs (inderdaad stap 1 en 2 al een dag vantevoren) of PP en iets van een flinke stok sate van door de poelier voorgesneden kippendijfilet. ( scheelt een hoop snijwerk). De bijgerechten verzorgt mijn vrouw dan meestal, brood en wat salades.
 
Iedereen heel erg bedankt voor de tips! Ik zie 't nu iets rooskleuriger in :D
Ceriel: de UDS meenemen naar locatie is geen optie... veel te lomp dat ding! haha. En denk je echt dat 2 procureurs voldoende is? 
(ik heb duitse familie leden en die kunnen er wat van...)
Voor de kids maak ik denk ik spiffs zonder ui, die kunnen m'n ooms dan wel op de crematietafel op lokatie grillen. 
Marieke: Picanha! Dat is een goed idee, 2 stuks op de weber zou prima moeten kunnen! En welke bbq saus zou je aanraden? Ik zat zelf te
denken aan een zoete en een pittige variant zodat mensen kunnen kiezen wat ze op hun broodje PP willen.
 
350 a 400 gram vlees pp, ongeveer 200 gr salades pp en dan nog brood. Dan zit je al of een 600 a 700 gram pp. Geloof me dat is een flink bord om re schuiven.

Je kan natuur ook de "zoute pinda's op bar" truc toepassen. Zorg dat de salades iets pittigers of zoutigs bij zit (ansjovis in de pasta salade of zo). Smaakt heerlijk en het wakkerd ook de dorst aan. En vocht vult :)

Maar dat is gemeen. Bovenstaande tips van de collega's dekken zo'n beetje alles qua planning en hoeveelheden die ik nog weet uit mijn horeca tijd.

 
Wouter_ zei:
Iedereen heel erg bedankt voor de tips! Ik zie 't nu iets rooskleuriger in :D
Ceriel: de UDS meenemen naar locatie is geen optie... veel te lomp dat ding! haha. En denk je echt dat 2 procureurs voldoende is? 
(ik heb duitse familie leden en die kunnen er wat van...)
Voor de kids maak ik denk ik spiffs zonder ui, die kunnen m'n ooms dan wel op de crematietafel op lokatie grillen. 
Marieke: Picanha! Dat is een goed idee, 2 stuks op de weber zou prima moeten kunnen! En welke bbq saus zou je aanraden? Ik zat zelf te
denken aan een zoete en een pittige variant zodat mensen kunnen kiezen wat ze op hun broodje PP willen.

ik zou niet OOK nog picanha maken naast ribben, PP en hamburgers. dat wil ik niet op mijn geweten hebben  :p dacht meer, je kunt een item vervangen door picanha. tenzij je echt de hele avond niemand wil spreken haha.

maar zonder dollen, als je iemand inschakelt om de burgers te grillen scheelt je dat natuurlijk ook heel veel gedoe...

bbq saus voor de PP (en kan ook mooi op hamburgers?). ik zou gewoon 1 allemansvriend saus maken, niet te pittig, niet xtreem zoet, en maak gewoon wat je zelf lekker vindt is dan mijn motto! zet er iets pittig naast (tabasco, hot sauce zoiets) en de geoefende pikante eter weet het wel te vinden. of maak 1 batch en doe het in twee potten, en voeg aan de 1 chilipeper (of chipotle) toe > voila, saus mild en saus pittig. helpt als je dat een paar dagen laat staan, dan wordt het niet milder maar wel lekkerder bij pittige saus vind ik zelf.

je groep is groot dus en er is geen uitsmijter voor selectie aan de poort, dus er zullen vast gekken rondlopen die niet gecharmeerd zijn van bbq saus, dus een goeie pot mayo en ketchup neerzetten bijv? ik mag zelf voor broodjes hamburger ook graag whisky cocktail saus maken trouwens, met gekochte mayo is dat ook een fluitje van een cent.
 
2 procureurs van samen zo'n 5.6 kg had ik voor meer dan 50 bolletjes genoeg (saus en augurk erbij) en hield flink over.
 
M4rtijn76 zei:
[...] Probeer de eerste keer niet in de valkuil te vallen door te veel verschillende gerechten te maken. [...]

+1. Eenvoud zorgt voor meer aandacht per product. Aandacht levert (over het algemeen) kwaliteit. En daarbij, liever veel van weinig, dan weinig van veel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan