BasBQ
Beef en Steak

Ervaringen drumsmokers (vs Kamado)

André84

Tondelzoeker
Berichten
18
Hé Lui,

Ik ben aan het oriënteren naar een vervanging óf aanvulling voor mijn huidige 21" merkloze kamado. De kamado heeft al wat kleine reparaties ondergaan, werkt opzich prima werkt, maar een aantal dingen kan ook beter. ik zou in ieder geval graag mijn grilloppervlak vergroten. Ik maak ook graag de bijgerechten op de q en als je een beetje een stuk vlees hebt, dan past er op zon 21" maar weinig bij. Ik focuste aanvankelijk op kamado's en overwoog/overweeg daarom in eerste instantie een XL kamado als vervanging van de 21". Met een beetje geluk kan ik mn budget stretchen tot rond euro of 1500. Dan vallen de a merken af en dat vind ik een beetje jammer. Ik zou dan b.v. uitkomen op een grill bill of een grizzly grill elite.

Ineens kreeg ik een ingeving. aangezien het meeste wat ik doe low en slow is, (pulled pork, short ribs, 3-2-1 ribs) waarom niet de kamado behouden en een dedicated smoker erbij? Steaks en kleiner werk kan ik dan gewoon op de kamado blijven doen. Ik kreeg o.a. de Hunsaker getipt en zie dat als serieuze kandidaat. Maarja ik heb er totaal geen ervaring met dit soort barbecues. wat zijn jullie ervaringen met dit soort smokers in vergelijking met een kamado? Het resultaat is voor mij het belangrijkste.

Mijn belangrijkste vraag is hoe de resultaten zijn wat betreft het roken van grotere stukken vlees? Ik lees dat ze vooral bedoeld zijn voor hot en fast roken op +- 135. Ik was altijd in de veronderstelling dat je voor de beste rooksmaak juist zo laag mogelijke temperatuur wilt (waarbij het rookhout wel goed ontbrand).

a.jpeg
 
Ik gebruik naast mijn kamado meestal mijn Barbecook smoker Oskar diameter rooster 57 cm.
Die is zeer veelzijdig door de vele opstel mogelijkheden.
Hier een foto van een rook sessie op 90 Gr.
IMG_20210909_174522.jpg
 
Vooral de hoogte vind ik aangenaam.
Je kan er bvba forel in hangen tijdens roken. Heb een keer 24 forellen tegelijk gedaan. Meer kan ook maar dan moet je losse haken gebruiken.
Ik gebruik altijd roosters per 3, dan vallen ze zeker niet.
De smoker kan ook gewoon als kettle als je de tussen ringen weg neemt.
IMG_20210909_185559.jpg
 
Thanks voor je reactie. wat geeft nu voor jou de beste resultaten. Als je bv een pulled pork wil maken of ribs. gooi je die dan op de smoker of de kamado en waarom?
 
Voor de smaak is er geen verschil denk ik.
Een kip op blik zal misschien wel iets minder krokant worden, de dome geeft immers meer straling warmte dan het metalen deksel.
De kamado heeft wel de voorkeur door het scharnierende deksel en minder kolen verbruik.
De smoker heeft los deksel wat dan op de grond moet, overweeg nog wel een ophanghaak erop te monteren.
Als ik iets simpelere gerechten maak kies ik voor de smoker als kettle met kokos briketten, die doe ik liever niet in de kamado.
Ook als ik iets bereid waar veel vet zal uitlekken kies ik de smoker.
Door zijn hoogte kan de druipbak veel verder van het vuur verwijderd zijn.
Dat geeft minder verbranding in de druipbak.
Ook de grote 57 cm roosters (2) zijn handig.
Ik vind ze perfect naast elkaar.
Mijn broer heeft ze ook allebei en die vind de kamado makkelijker qua temperatuur regeling.
Ikzelf gebruik een inkbird temp regelaar op beide dus daar is het voor mij allebei gelijk.
 
Is een wsm niks voor je? Ik gebruik deze nu ruim een half jaartje gok ik en ben zeer tevreden. Het enige wat ik aangepast heb zijn wieltjes eronder, hij is namelijk vrij zwaar. Ik zelf heb de 47 cm maar het is net waar je plaats voor hebt. Je hebt 37, 47 en 57 cm Ik rook regelmatig worst, ribfingers, spareribs, moinkballs enz. Hele fijne bbq!
 
Daar heb ik ook naar gekeken voor aankoop van mijn Barbecook.
Barbecook heeft denk ik meer mogelijkheden door de verschillende ringen.
 
Is een wsm niks voor je? Ik gebruik deze nu ruim een half jaartje gok ik en ben zeer tevreden. Het enige wat ik aangepast heb zijn wieltjes eronder, hij is namelijk vrij zwaar. Ik zelf heb de 47 cm maar het is net waar je plaats voor hebt. Je hebt 37, 47 en 57 cm Ik rook regelmatig worst, ribfingers, spareribs, moinkballs enz. Hele fijne bbq!
Een wsm houd ik ook wel in het achterhoofd. K zie het meer als een budgetvriendelijkere optie. Een hunsaker lijkt me een degelijkere versie van hetzelfde principe.
 
Die hunsaker is inderdaad duur😲
Denk ook moeilijk om te onderhouden.
Ik gebruik veel vaten op mijn werk, je kan niet aan de bodem zonder er met uw hoofd in te hangen.
 
Oklahoma joe heb ik, copie weliswaar.
Daar kan je mee uitpakken.
Verder niet echt gebruiks vriendelijk.
Zeer veel hout nodig, moeilijk temp te regelen. Ik heb mijn Barbecook gekocht om de Oklahoma te vervangen. Die Oklahoma staat hier nu stof te vangen.
 
Ik weet niet of je er al uit bent, wat het gaat worden. Maar zelf gebruik ik een Weber Smokey Mountain 47, met daarnaast een Bastard Compact kamado. En in de praktijk werkt dit erg goed. De WSM is echt gebouwd voor low en slow. Een super ding vind ik zelf. Regelmatig gebruik ik beide naast elkaar. Om zo een lekkere bbq maaltijd te bereiden.
 
Ik heb een tweedehands zelfbouw drum smoker.super simpel apparaat, maar staat zo aan, is heel zuinig met de brandstof en blijft uren stabiel op temperatuur. Ik heb er deze zomer een tocontrol controller bijgekocht, dan is het helemaal set and forget.

Heerlijke ribbetjes en pulled pork komt er vanaf.
 
Met de kamado heb je al een geweldig 21 inch low en slow apparaat, misschien is een gewone weber ketel dan juist een meer waardevolle toevoeging
 
Ik heb nu een WSM 57 en een MT 57 ik zou niets anders meer willen.
Hier voor een gasser en een UDS. Was zeer blij met mn uds, maar heel blij dat deze vervngen is door en WSM57.

Kost wat maar dan heb je er jaren plezier van.
 
+1 voor de WSM, ik heb er al jaren plezier van en het is bewezen kwaliteit. Makkelijk te regelen en houdt lang lage temperaturen vast. Voor low n slow heb je niets anders nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan