BasBQ
Beef en Steak

Ervaringen Black Bastard (aanschafadvies)

Cass Casey

Tondelzoeker
Berichten
12
Als mijn aanstaande vakantie financieel een beetje meevalt, wil ik over een maandje of zo een kamado aanschaffen. Hollander als ik ben, wil ik niet onnodig (te) veel geld uitgeven. Vandaar dat ik me nu focus op de BB in plaats van de BGE. Nu is de vraag: zijn er eigenaren van een BB die achteraf zeggen dat het tegenvalt en dat ze toch voor een BGE zouden gaan? Behalve dat je niet "de echte" hebt, zijn er nog (andere) nadelen?

Of misschien n?g beter: zijn er BB eigenaren in de buurt van Nieuwerkerk a/d IJssel die bereid zijn voor een demo/bezoekje? Dat geeft me waarschijnlijk betere info dan een bezoekje aan Kookpunt of zo.

P.S. Ik ga voor de large.
 
BB, BGE, Primo, etc etc... Tot nu toe heb ik ook geen keuze kunnen maken. En nog belangrijker heb ik het echt nodig.

De meningen zijn verdeeld. Verschillen zitten voornamelijk in uitbreidingen en garantie.

Ik ben benieuwd wat de anderen gaan zeggen.

Succes met je keuze!
 
Ik heb zelf een tijdje terug een demo/proefmodel van ze gekocht. Ze waren toen met een aantal leveranciers aan het testen. Ik heb er  absoluut geen klachten over, maar heb geen offici?le variant.

Wat ik ervan gezien heb is dat ze in tegenstelling tot de chinese kamado's vooral veel beter onderstel en vering hebben. En de top cover (margrietschijf) is veel beter dan het chinese spul.

Ik heb tot nu toe geen spijt. Het enige wat ik nu nog een keer zou willen is het metalen frame (waar de bovenkant en onderkant met elkaar mee verbonden zijn) vervangen door een echt Black Bastard frame omdat die veren beter zijn dan degene die ik nu heb.
 
Wat voor mij de doorslag was om een BGE te nemen was dat je bij BGE garantie hebt om het keramiek. Mocht het barsten dan doet BGE daar niet moeilijk over.

Een BB compleet kost 1099 euro. Daarbij komt waarschijnlijk nog een plate setter (60 euro) etc. etc. hoe gek je het maakt.
Een BGE Large zonder onderstel kost 1155 euro, met onderstel 1380. Ook daar een plate setter (100 euro = conveggtor) etc. etc.

Ik kan niet in je portomonee kijken maar de extra garantie en het feit dat ik dan nooit 'had ik maar' kon zeggen ?n een eigen tafel ga maken was voor mij een doorslag gevende keuze.


 
JaapAap zei:
Primo kamado all in one is ook het overwegen waard. Wel wat duurder dan BB maar goede garantie en voor paar honderd euro meer een complete set.

Maar dan is het prijsverscjhil met bge niet zo groot meer....lastig lastig
 
Nou,

BB Large met onderstel, zijtafeltjes + hoes + platesetter: 1099 +  40  + 60 = 1199,- (of voor 15 euro extra ook nog handschoenen, pook, 10kg houtskool en clipper)
BGE Large met idem+idem+idem: 1515 + 146 + 100 = 1661
Verschil: 462,-

Vind ik best veel geld voor wat extra garantie. Bij de BB zit ook 10 jaar. Dus als er volgens de eigenaren van de BB's er geen verdere nadelen zijn, denk ik dat mijn keuze bijna rond is. Natuurlijk sowieso nog even in real life goed bekijken.
 
Ik ben een nieuweling, maar op het keramiek van mijn kamado joe zit 20 jaar. Ben erg tevreden, maar er heb tot nu toe slechts 3 dinners achter de kiezen.
En ik had geluk, er zat deze maand gratis een grill extender en pizza steen bij :)
 
Cass Casey zei:
Nou,

BB Large met onderstel, zijtafeltjes + hoes + platesetter: 1099 +  40  + 60 = 1199,- (of voor 15 euro extra ook nog handschoenen, pook, 10kg houtskool en clipper)
BGE Large met idem+idem+idem: 1515 + 146 + 100 = 1661
Verschil: 462,-

Vind ik best veel geld voor wat extra garantie. Bij de BB zit ook 10 jaar. Dus als er volgens de eigenaren van de BB's er geen verdere nadelen zijn, denk ik dat mijn keuze bijna rond is. Natuurlijk sowieso nog even in real life goed bekijken.

Daar heb je een punt. Een hoes zou ik mee oppassen (lees: niet gebruiken) ze zijn gemaakt om buiten te staan. Doorzoek het forum maar eens op vocht wat in je kamado blijft staan (met schimmel tot gevolg)
 
De kwaliteit van de "fabriek af" vilt van de BB is slecht (weliswaar redelijk makkelijk te vernieuwen met een betere kwaliteit) Voor wat je er alsnog voor moet betalen mag dat wel eens "fabriek af" een betere kwaliteit op.
 
ik zat enige tijd geleden in hetzelfde schuitje... heel hard aan het twijfelen tussen een BGE, primo, BB of kamado joe.

veel winkels gaan bezoeken, uren en uren gelezen op internet en uiteindelijk schafte ik een kamado joe big joe aan om verschillende redenen waaronder:
-garantie is gelijkaardig aan BGE
-merk bestaat intussen al bijna 10 jaar en krijgt overal heel goeie reviews
-zeer compleet geleverd en superhandig 'divide and conquer' systeem
-de prijs ( ik betaalde 1200 voor mijn big joe)

wat zijn mijn bemerkingen na 2 weken dagelijks gebruik:
-firebox gebarsten toen ik pizza's maakte, waarschijnlijk te snel opgestookt. Een nieuwe firebox is onderweg, uiteraard binnen garantie.
-vilt is niet beter dan dat van BGE, iets aan de dunne kant maar heeft blijkbaar geen last van hoge temperaturen en vlammen. Na dit seizoen gaat er nomex op.

wat zijn voor mij de grote pluspunten:
-zeer compleet pakket ( ei+deflector+nest+zijtafels+divide and conquer systeem)
-mooi afgewerkt ( handgreep, scharnieren, banden en daisy wheel zijn allemaal inox bij mij)
-zeer degelijk en zwaar inox rooster, dat tevens deelbaar is en in hoogte verstelbaar.
-en in mijn geval, 61cm rooster diameter en een deelbare firebox :)
 
En om de keuze nog wat groter te maken kan je ook kijken naar Monolith en Sapphire :D

Zelf vanwege sponsoring vorig jaar in bezit van een Monolith (nu niet langer gesponsord!), maar afgezien van het vilt wat naadje is ben ik daar erg tevreden mee. En wordt daarnaast ook nog eens volledig en compleet geleverd zonder dat je allerlei accessoires nog los bij moet kopen.
 
pinoamigo, Ik ben ook aan het rondkijken voor de Big Joe.
Ik heb zojuist een prijs doorgekregen van ?1.600,00, wat ik voor dit model ook al een mooie prijs vind  ;)
Mag ik vragen waar jij deze hebt gekocht? 

Ik heb ook al heel wat reviews gelezen en vergelijken met de BGE e.d. maar deze Kamado Joe komt er heel goed uit....
 
DanBras zei:
En om de keuze nog wat groter te maken kan je ook kijken naar Monolith en Sapphire :D

Zelf vanwege sponsoring vorig jaar in bezit van een Monolith (nu niet langer gesponsord!), maar afgezien van het vilt wat naadje is ben ik daar erg tevreden mee. En wordt daarnaast ook nog eens volledig en compleet geleverd zonder dat je allerlei accessoires nog los bij moet kopen.

Ik kijk nu ook veel naar de Monolith. Hij is helemaal compleet en qua prijs rekatief vrienldelijk. Op de Tony Slow waren devteams die hem gebruikten erg erg happy mee.

Ik heb niet veel gebruikerservaringen kunnen vinden over de sapphire helaas.

Wat ik tot nu toe een beetje mis is een antwoord op de dikte van het ceramiek. (Ik neem hierbij aan dat dit een belangrijk aspect is)
 
Dank voor de reacties weer! Ik was even aan het Genieten (met een hoofdletter inderdaad) van een vakantie in Thailand. Helaas weer terug. Maar uitgaves vielen mee, dus de kans dat er binnenkort een kamado aangeschaft gaat worden is groot! Maar nu de vraag: welke? Ik ga nog eens rustig wat lezen over de Monolith, BGE, BB en andere merken. Ik kon echter nog geen verkoopadres van de Kamado Joe vinden in NL. Klopt dat?
 
Ik ben zelf zeer tevreden gebruiker van de KamadoJoe Classic. Wordt ieder weekend opgestookt zonder problemen, ook niet bij het bakken van pizza's.
Zelf heb ik deze gekocht bij gaswinkel.com maar je hebt ook kamadojoe.nl maar er zijn nog meer leveranciers in Nederland. Deze zijn ook terug te vinden op de site van de europees importeur.
 
RvdB zei:
Ik ben zelf zeer tevreden gebruiker van de KamadoJoe Classic. Wordt ieder weekend opgestookt zonder problemen, ook niet bij het bakken van pizza's.
Zelf heb ik deze gekocht bij gaswinkel.com maar je hebt ook kamadojoe.nl maar er zijn nog meer leveranciers in Nederland. Deze zijn ook terug te vinden op de site van de europees importeur.
[/quot3e]

+1, ook ik ben een zeer tevreden gebruiker van de Kamadojoe classic.
 
Terug
Bovenaan Onderaan