BasBQ
Beef en Steak

Eindelijk brisket

 
 
 
 

Abraham

Pitmaster
Berichten
919
Niet lang geleden een mooie brisket bij Beef & Steak gehaald om die toch eindelijk maar eens een keer te proberen klaar te maken.



Gisteren was het eindelijk zo ver - een groepje vrienden uitgenodigd om mee op te helpen eten en de avond er voor begonnen.



Schoon gesneden, ingesmeerd met HP sauce, dik gerubt met LetzQ beefrub en geinjecteerd met wat wildfond (er stond niets anders). Zo een nachtje rusten in de koelkast.



Rekenend op langduring roken het vlees al om 07:00 op het eitje gelegd bij 110 C. Maar het bleek snel te gaan. Na 4 uurtjes was de 70 C kerntemperatuur al aangetikt..



Daarmee was ik bang te vroeg klaar te zijn, dus ingepakt in dubbele folie en het ei naar 95 C gebracht.
Dat hielp, maar niet genoeg. Uiteindelijk toen de gasten arriveerden toch niet goed opgelet en is de brisket 91 C geworden. Wat te ver door dus. Bovendien moest hij wel erg lang wachten..
Uiteindelijk bijna 200 cc vocht uit de folie gegoten voor het aansnijden.



Nog net een foto van een 'rommelbordje' met Noskos' Hog-apple baked beans, Dominique's cole-slaw en een spinaziesalade.


Gasten erg tevreden, lekker gegeten, maar het kan een stukkie beter. Ik moet dus nog op herhaling..
 
Nou, had best een bordje mee willen eten hoor....
 
Gefeliciteerd met je Koetje en welkom bij de Big3.
 
gefeliciteerd met je koetje.

Wat kon er volgens jezelf beter aan? kun je dat aangeven?
 
Dank Mike! :D
Leo, de volgende keer -met dezelfde kwaliteit vlees- ga ik niet meer injecteren. Er kwam zoveel vocht uit de folie dat me dat niet nodig lijkt. En eerder de temperatuur in het ei terugbrengen als de kerntemperatuur net zo snel omhoog gaat.
Het is altijd een beetje gokken hoe je het vlees klaar kunt hebben als de gasten er aan toe zijn. Natuurlijk kan het makkelijk 2 uurtjes in de folie wachten onder een dekentje, maar liever geen 5...
Verder een tweede keer narubben voor hij er op gaat..
 
Er komt altijd veel vocht uit; injecteren zou ik echt blijven doen.

91 is toch een mooie temperatuur?
 
Ook snel maar eens aan gaan beginnen voor de grote drie..
 
gefeliciteerd met je koetje!
blijft een mooi stuk vlees om te maken, je weet niet wat het gaat doen.
heel naar hoor, om het nog een keer te moeten doe(of een goed excuus ;))
 
Gerard777 zei:
Er komt altijd veel vocht uit; injecteren zou ik echt blijven doen.

91 is toch een mooie temperatuur?

Waarom injecteer je de brisket? Zie ook verschillende recepten waar dit niet gebeurd. Waaronder Aeron Franklin. Heeft dit niet met het vlees te maken? Veel marmering vet geen injectie? Weinig marmering en vet wel injectie? Of heb ik het verkeerd?
 
Injecteren doen we om erin te houden wat er in zit; met phosphaten
 
Goed bezig!
 
Ondanks de 91 C vond ik hem toch wat te gaar. Mogelijk is hij zelfs doorgeschoten in de drukte. Volgende keer beter opletten.
Ik neem Gerards opmerking ter harte. Met injecteren wordt niet allen zuiver water ingebracht.. Dank!
 
Ziet r goed uit en smakelijk, moet het zelf  :)ook maar eens proberen
 
Terug
Bovenaan Onderaan