Beef en Steak

Eerste zelfgemaakte worst(en)

El Fumarole

Gerijpt
Wegens een gourmetavontuur bij de schoonfamilie, hoefde ik deze kerst niet te koken. Soms tref je het gewoon wat minder.... :'(
Om het leven toch nog enige zin te geven, ben ik toen maar worst gaan maken. Na de workshop was ik helaas nog niet in de gelegenheid geweest en mijn slager begon zich af te vragen of het bij de wilde verhalen van de workshop zou blijven. DRIEWERF NEEN! Gilde ik en van schrik gaf hij me drie kilo vlees mee. Wat mager varken, wat smaakvol rund en wat kinnebak- en broekspek. Heel verhaal over smaak,  smeuiigheid, structuur, weet ik veel, maar het klonk heerlijk. Ik hoefde het alleen maar in elkaar te draaien met mijn inmiddels onafscheidbare vriend, de keukenmachine.
Na het malen van het vlees (1 X grof, 1 X middelfijn), heb ik drie kruiderijen toegepast: Nosmo's Chorizo en de venkel-knoflook en Th?ringer braadworst van Martijn.
Hier wacht het vlees geduldig op de darm. 
20131223_093928_zpsjm5hu1fp.jpg

En hier zit bijna alles erin. Geinig klusje. Gelukkig was mijn vrouw thuis om te helpen, want in je eentje krijg je je worst echt niet in je darm. En geloof me, ik heb het geprobeerd.
20131223_103426_zpsrgoqq7jx.jpg

De volgende dag meteen proeven natuurlijk. Wegens een combinatie van regen en wind hier maar even oldschool in een pannetje.
20131224_173603_zpsn4shqcn3.jpg

Niet goed te zien, maar het waren chorizo's en venkelknoflokers.

Was het nou lekker en al dat werk waard? Jazeker!

Groetjes van Jeroen

Dat pannetje zou ik hier ook wel op het fornuis willen hebben!

Zelfs uit een pannetje ziet dat er smakelijk uit!

Das echt niet goor Jeroen!! :D

Ik krijg er weer trek van!

Worst maken ik je eentje gaat best hoor Jeroen, je leert er alleen hele creatieve vloeken van. (en je meeluisterende kinderen ook)

Maarruh, waren ze erg vies?

'In je eentje krijg je je worst niet in je darm'........ik geloof dat ik maar even stil blijf en geen commentaar geef want hier krijg ik wel een heel apart beeld van ;)

Maar leuk projectje iig!

Dat kunnen jullie best, is gewoon een kwestie van voorzichtig en rustig aan doen. Maar ja, jullie willen misschien te snel?
Hmm, in mijn hoofd klonk dit heel anders, dan nu het er staat. Nou jullie snappen het wel, denk ik. En het is ook een slag die je moet krijgen.

Nosmo zei:
Worst maken ik je eentje gaat best hoor Jeroen, je leert er alleen hele creatieve vloeken van. (en je meeluisterende kinderen ook)

Maarruh, waren ze erg vies?
Mijn handen waren naderhand wel wat vies.  De worst was zalig :D
Ik heb jouw recept wel een beetje aangepast en alleen maar gerookte paprika gebruikt.  Dat was bijzonder aangenaam. Ook ben ik iets verder gegaan met de knoflook dan het originele recept. 
Nu op weg naar de gedroogde variant!

Dominique zei:
Dat kunnen jullie best, is gewoon een kwestie van voorzichtig en rustig aan doen. Maar ja, jullie willen misschien te snel?
Hmm, in mijn hoofd klonk dit heel anders, dan nu het er staat. Nou jullie snappen het wel, denk ik. En het is ook een slag die je moet krijgen.
Niks mooier dan slap lullen over worsten en ballen h?.... :P

El Fumarole zei:
Dominique zei:

En dan het liefste over harde worsten!  =)) =)) =))

Nosmo zei:
El Fumarole zei:
Dominique zei:

En dan het liefste over harde worsten!  =)) =)) =))
En het bleef nog lang onrustig.....
Zullen we het niet te erg laten escaleren mannen?
Af, braaf......

wat heb jij een mooie worst zeg ;)

die zien er prima gelukt uit Jeroen

Terug
Bovenaan Onderaan