BasBQ
Beef en Steak

Eerste varkentje gewassen

 
 

Marc

Sprokkelaar
Berichten
29
Van zaterdag op zondag slecht geslapen, want gisteren was het dan eindelijk zover: zelf pulled pork maken! Om 08:30 stond ik buiten om de Kamado klaar te maken. Heerlijk om te doen terwijl de rest van het huis nog in rust is. Daarna de procureur in de rub gezet en even in de koelkast laten staan. Mooi torentje gebouwd, rookhout (2 appel, 1 kers) klaargelegd en de Q aangestoken.

PP1.JPG
PP2.jpg
PP3.jpg


Rond 09:45 lag het varkentje op de Q. En dan 5 uur wachten... leek wel een eeuwigheid 😅 Temperatuur bleef zo rond de 120, met uitschieters naar 115 en 125. Gemiddeld wel ok dus, en voor mezelf geleerd dat ik niet iedere 5 minuten aan een schuifje moet zitten. Geduld...

Om 14:45 het varkentje van het rooster gehaald, zag er al prachtig uit en rook heerlijk. In de folie gewikkeld en terug het rooster op, met thermometer die zo'n 70 graden aangaf. Na het plaatsen zakte de roostertemperatuur naar 110, duurde even voordat deze weer rond de 120 zat. Maar inmiddels had ik al iets meer geduld opgebouwd.

PP4.jpg


Om 17:00 was de 90 graden bereikt, maar vond ik hem aan de achterkant nog wat weerstand geven. Nog even laten doorgaren en bij 95 graden eraf gehaald, inmiddels was het 17:45. In totaal dus 8 uur op de Q gelegen. Uitdampen, rusten... wat kan een uur dan lang duren 😇 Maar toen kon het pullen eindelijk beginnen!

Het rook en smaakte al heerlijk! Omdat ik de Noskos-saus die ik zaterdag heb gemaakt nog wat scherp vond, er wat Sweet Baby Ray BBQ saus doorheen geroerd en de broodjes opgemaakt met augurk. Biertje erbij en het genieten kon beginnen. :love:

PP5.jpg
PP6.jpg


Een mooie eerste ervaring en tevreden over het resultaat. Niet alle delen waren even mals/sappig, maar doordat het gemengd is proefde ik daar weinig van. Leerzame dag ook, waarop ik nog meer heb geleerd over de temperatuur en met name het vertrouwen dat deze wel weer stabiliseert nadat ik het deksel open heb gedaan en de schuifjes dus mogen blijven staan. En bovenal voor mezelf geleerd: op tijd beginnen met PP en ook al was de temperatuur niet 8 uur lang constant exact 120 graden, het eindresultaat was fantastisch! Hier gaan we deze week nog veel van genieten en er is ook al een portie aan m'n schoonzus beloofd.

De dag kreeg wel nog een verrassend staartje toen mijn margrietwiel niet meer wilde sluiten... alle draaiende delen zaten muurvast. Afgespoeld onder de kraan en er bleek aanslag/vet tussen te zitten. Uiteindelijk wel schoon gekregen maar wel iets om in de gaten te houden.

Bedankt voor alle inspiratie hier, het motiveert me om lekker te experimenteren en aan de slag te gaan!
 
Laatst bewerkt:
Prachtig verslag en een lekker broodje op het eind.
Gefeliciteerd met je knor

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
 
Lekker hoor, gratz met knorrie!
 
Ziet er goed uit ! Krijg er honger van ;)
 
Ik vind dit geweldig. 👏
Komend weekend wil ik voor het eerst PP maken.
Ben eens benieuwd.
Heeft iemand tips voor 2 kg varkensnek op de W-57 als PP klaar te maken ?

By the way, als je nog een stukje hebt wil ik best ff proeven. :p
 
Mooie reportage en mooi die spanning. Gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Bedankt voor de leuke reacties! Vanavond gaan we er weer van genieten in een pasta :) @Peter64 er ligt nog in de diepvries dus je bent welkom!
 
Ik vind dit geweldig. 👏
Komend weekend wil ik voor het eerst PP maken.
Ben eens benieuwd.
Heeft iemand tips voor 2 kg varkensnek op de W-57 als PP klaar te maken ?

By the way, als je nog een stukje hebt wil ik best ff proeven. :p
Peter. Gewoon hier alle tips lezen. Ik heb mijn eerste 3x ook op een w-57 gemaakt en heerlijk genoten. Maar vooral leerpunten opschrijven en niet je dome temp meter als graadmeter gebruiken :)

On topic: WAUW ik wou dat mijn eerste pp er zo uitzag. Complimenten!
 
Goh wat ziet dat er super lekker uit.

Het vertrouwen in de dome temp weer terug stabiel komt , afgelopen week ook geleerd tijdens de shortribs run.

Volgende week toch ook maar eens een pp gaan maken.

Succes met je verdere runs.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Niet kunnen slapen de avond ervoor klinkt bekend
Prachtig varkentje geworden! Gefeliciteerd met je


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Mooi/ lekker broodje P.P. ziet er goed uit een ligt schommelen de temperatuur is voor een procureur geen probleem daar wordt ie echt niet minder van.
Gefeliciteerd met je knor. ;)
 
Dat ziet er heerlijk uit, geeft jeuk voor Hemelvaartsdag om ook te maken.... :D
 
Niet kunnen slapen de avond ervoor klinkt bekend
Prachtig varkentje geworden! Gefeliciteerd met je


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

haha de hele nacht al bezig geweest met de PP 🙃
 
Terug
Bovenaan Onderaan