BasBQ
Beef en Steak

Eerste pulled pork: Geduld...

 
 

Pret1987

Vuurmaker
Berichten
60
Gisteren was het zo ver: mijn eerste pulled pork.
De 2,6kg procureur had ik besteld bij BBQuality.nl. Donderdag avond besteld, met de vraag hem te versturen zonder icepacks. Zo was ik er zeker van dat ik zaterdag ochtend aan de slag kon gaan. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van mijn WMT, ging ik voor het eerst aan de slag met kokosbriketten van Ecobrasa, maakte ik gebruik van het hout van mijn eigen boom (https://www.bbqgenootschap.nl/threads/hout-van-mijn-oude-boom.23975/#post-346211) en meette ik de temperatuur op het rooster en in het vlees met mijn nieuwe Inkbird.

Ik ben begonnen met het opwarmen van 10 Ecobrasa kokosbriketten. ik las her en der dat 6-8 briketten voldoende zijn om de ketel naar 110-120 te krijgen, dus dat moest voldoende zijn. Terwijl deze op stonden te warmen ben ik aan de slag gegaan met knorretje.

Eerst heb ik de pork een beetje ontdaan van overtollig vet en fliebertjes, wat naar mijn idee best prima ging.
20200725_082308-01.jpeg


Daarna heb ik hem lekker gekruid met 'NOSKOS the pulled pork', welke ik mee had besteld met het vlees.
20200725_083138-01.jpeg


Na zeker 30 minuten leken de briketten mooi wit en was het tijd om de gemaakte snake te ontbranden. Eigenlijk wilde ik eerst de ketel een beetje op temperatuur hebben voordat het vlees er op ging. Maar de ketel wilde, na 20 minuten, niet boven de 60 graden uit komen. Ongeduldig als ik ben, heb ik snel nog een starter aangezet en heb er nog eens 10 bijgemaakt en deze al wat verder op de snake gelegd, voor een snellere ontbranding hiervan.
20200725_094140-01.jpeg


Direct na het bijleggen van de extra briketten heb ik de pork in de ketel gelegd. Toen werd mijn geduld pas echt op de proef gesteld. Blijft hij nu echt hangen op 80 graden?? lichtelijk gefrustreerd toch de starter er weer bij, maar gelukkig, vlak voor ik deze aanstak, begon er weer een stijgende trend. Hij steeg netjes door naar 115-120 graden. En kon hem daar met minimaal bijstellen netjes 5 uur lang behouden.
20200725_152437-01-01.jpeg


Na 5 uur heb ik de kerntemperatuurmeter er maar eens ingestoken waarna hij nog 3 graden moest (richting de 70) voordat hij in "the zone" kwam. ik heb nog een half uurtje gewacht, waarna ik hem heb ingepakt met aluminiumfolie, en hij lekker verder kon garen in zijn eigen stoom.
20200725_153514-01.jpeg


Op naar de 90! Uiteraard duurt dat nog wel even, maar toch aten we een uurtje later dan ik hoopte. Om 19.00 was de 90 graden bereikt! Maar dan begint het lastigste, een kwartier uitstomen in open aluminiumfolie, en dan nog een half uur dicht. Wetende dat er iets heerlijks ligt te wachten. maar eindelijk, iets voor 8 mocht ik dan gaan pullen. Zelf zeer tevreden met de structuur en de mooie rookring in het vlees. Deze was ook goed, maar niet overheersend terug te proeven. Na het pullen heb ik het vlees nog voorzien van Sweet Baby Ray's Barbecue Sauce, Honey.

20200725_195035-01.jpeg


Nu was het een kwestie van het beleggen van het broodje en genieten. Uiteraard eet je hier met 2 personen maar een klein beetje van op. Samen met wat coleslaw en augurk op een tijgerbolletje was ik een gelukkig man.
20200725_200645-01.jpeg


Bedankt voor alle tips die ik op dit forum al heb kunnen lezen, maar ik heb na dit avontuur nog wel 2 vraagjes over de briketen/snake. Misschien kan iemand die beantwoorden, gezien veel mensen gebruik maken van deze briketten.

Had ik gewoon langer moeten wachten en hadden 10 voorverwarmde briketten dan toch genoeg geweest?
Ik lees overals dat ze zo netjes op branden, maar ik had nog redelijk wat halve onder het as van de snake liggen: zonde (al gaan die de volgende keer wel weer op)
Is dit ook jullie ervaring? Of moet ik mijn snake anders opbouwen?

Groeten!
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je (nog) geen donder vertellen over briketten, maar ik kan je wel vertellen dat dit een watertandend lekker broodje op de foto is! Geweldig fijne aanblik! (y)
 
Ik heb zelf nog nooit een snake gemaakt. Maar het lijkt me dat de blokjes Miss iets verder uit elkaar moeten. Zodat er meer zuurstof bij kan?
Hoe dan ook. Je PP ziet er super uit. Dat moet smullen geweest zijn.
Alvast gefeliciteerd met je knorrie
 
Eigenlijk nooit een snake gebruikt.. gewoon midden in een berg een kleine hoeveelheid aanzetten en flink knijpen op de aanvoer van zuurstof..

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
Ziet er lekker uit, gratz met knorrie!
 
Opzich ziet de snake er goed uit. Stuk of 10 hete briketten zouden de klus moeten klaren. En geduld...

Deed ik ook altijd, laatste tijdgebruik ik de minion methode gewoon een berg briketten aan 1 kant en dan een stuk of 10 hete er bij. Scheelt wat bouwtijd (en vieze handen )

Improviseren blijft altijd nodig. De omgevingstemperatuur heeft ook altijd invloed.

Pp ziet wel gewoon goed uit!

Smaakt naar meer of niet ?
 
Opzich ziet de snake er goed uit. Stuk of 10 hete briketten zouden de klus moeten klaren. En geduld...

Deed ik ook altijd, laatste tijdgebruik ik de minion methode gewoon een berg briketten aan 1 kant en dan een stuk of 10 hete er bij. Scheelt wat bouwtijd (en vieze handen )

Improviseren blijft altijd nodig. De omgevingstemperatuur heeft ook altijd invloed.

Pp ziet wel gewoon goed uit!

Smaakt naar meer of niet ?
Ik ga zeker ook de Minion methode eens proberen.
Ja, de nacho's met de PP staan nu in de oven . En mooie pakketjes gemaakt voor in de vriezer. Hier hebben we nog wel even lol van.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Ik ga zeker ook de Minion methode eens proberen.
Ja, de nacho's met de PP staan nu in de oven . En mooie pakketjes gemaakt voor in de vriezer. Hier hebben we nog wel even lol van.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Mmmmwhaaa nacho's met pp, kaas, uitje jalapeño en wat saus verrukkelijk!
 
Mooi gemaakt en gefeliciteerd met je knorretje.

Ik zou gewoon beginnen met twintig briketjes, je moet namelijk je hele bbq gaan verwarmen. Als je een bak met vocht in de bbq hebt zorg ervoor dat deze alvast verwarmd is (kookt) anders duurt het nog langer. Zodra je de Snake aangestoken hebt leg je gelijk het vlees erop. Kan het gelijk beginnen om rook op te nemen. Als je eerst wacht tot de bbq op temperatuur is en dan pas je koude vlees erop legt kan je weer opnieuw beginnen met je temperatuur in te stellen.
schiet niet gelijk in de paniek als de temperatuur niet snel genoeg stijgt. Er is geen temperatuur politie en als het wat langzamer gaat komt het ook in orde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan