BasBQ
Beef en Steak

eerste pp poging..

M

MDuLac

Gast
Hallo,

Ik ben normaal niet zo van het voorstellen.. maar toch ff kort: ik ben Martijn en hou van lekker eten :)

Meteen maar met de deur in huis:
Ik kwam hier terecht op zoek naar wat ervaringen wat betreft pp op de bbq.. Leuk forum, met veel goeie tips en lekkere recepten, dus hem me ook maar ff aangemeld.

Gisteren voor het eerst een poging gedaan pp te bereiden, dat is uiteraard gelukt, maar niet helemaal zoals gepland.
Ik woon vooralsnog in een appartement, zonder tuin, enkel een klein balkonnetje.
Op dat balkonnetje staat een klein simpel bbqtje. Ik heb me al wel verdiept in een bbq met meer mogelijkheden. Als ik ga investeren wil ik het liever goed doen, en dan gaat mijn voorkeur uit naar een keramische bbq. Maar op mijn balkonnetje wordt dat geen grandioos succes, dus heb ik met mezelf afgesproken dat ik dan eerst maar een huis met tuin moet kopen :)

Maar ik hou op zich wel van een uitdaging, dus gewoon maar proberen op de kleine bbq.
Ik ben begonnen met een procureur van krap 1,7 kg. Dat past nog wel, en ik had het idee dat ik daarmee ook wel een goeie kans had om de boel in een dagje gaar te krijgen.

Bbqtje klaargemaakt, vlees er op, past allemaal net.
pp1.jpg


Deksel er op, gewoon vleesthermometertje door de luchtgaatjes in de deksel gestoken..

pp2.jpg


10 uur zondagochtend was alles op temperatuur en lag het vlees er op.
Kerntemperatuur was toen nog wel 4 graden.. het was fris in de koelkast.
Het lukte me de eerste paar uur verbazend goed om de boel mooi op temperatuur te houden.. tot die ineens begon te zakken.
De kolen waren echter nog lang niet opgebrand. Bleek dat door het as de boel verstopt was geraakt, en er geen lucht meer bijkwam van onder. Dus de boel beetje geordend, en daarna steeds de gaatjes weer vrij gemaakt. Duidelijk een van de beperkingen van een simpel bbqtje als  deze.
Na een uur of 6 zat ik op een temperatuur van 70gr, ingesmeerd met een bbqsausmengsel, en 2 uurtjes lekker door laten bakken, met redelijk wat hickory erbij. Om een uur of 6 alufolie er omheen, en het voor nog wat opgestookt, mijn theorie was dat het best iets heter mag zijn als het vlees eenmaal in de folie zit. De uurtjes daarna schommelde de bbq tussen de 120 en 140 graden.
Toch was het na 11 uur voordat de 88 graden op de thermometer stond.
Dus de vaker gelezen opmerking "het duurt zolang als het duurt" heb ik alweer in de praktijk gezien :)
Toch verbaasde me het een beetje, dat het dus langer dan 13 uur duurde om een procureur van krap 1700 gram gaar te krijgen, terwijl ik geprobeerd heb de "wedstrijdmethode" aan te houden.. en de temperatuur was eerder hoog dan laag.
Verder was het resultaat prima.. net 2 heerlijke broodjes op als lunch :)
Dus, binnenkort weer eens een poging met een aangepaste planning

 
Mooi stukje vlees, en een mooie uitdaging.

Heb je ook foto's van het eindresultaat? :)
 
Hoi Martijn,

Van harte welkom bij het Genootschap!

Ik heb geen idee hoe groot je balkon is, maar een eitje kun je meestal wel kwijt hoor ;)
 
Martijn, allereerst welkom bij de club en daarna gefeliciteerd met je Pulled Pork, ik heb veel respect voor mensen die dat op een 'gewone' barbecue klaar maken.

Het probleem van de as kan je ook voorkomen door andere briketten te gebruiken, kokosbriketten met name Ecobrassa, Dammers en Flamy geven aanzienlijk minder as af. Ook het geregeld tegen de poten kloppen kan schelen.

Door geregeld te kijken verleng je de kookduur aanzienlijk. Ze zeggen wel eens meer dan een kwartier per kijkbeurt, ook is het moeilijker om de Temperatuur dan constant te houden. If you're lookin you ain't cooking ;).

Heb je nog meer foto's van deze sessie?
 
Ik was in eerste instantie niet van plan mn eerste poging met iedereen te delen, dus meer foto's heb ik niet...  :)

Natuurlijk wil ik meteen een goed formaat ei, liefst in zo'n mooie tafel. Maar dan kan de deur van mn balkon niet eens meer open denk ik, laat staan dat ik er zelf nog bij pas.. :)

Ik heb de "long-lasting" briketten van weber gebruikt, dat hielp al flink om de temperatuur vast te houden denk ik..
En natuurlijk maximaal 1x p/u de deksel eraf gedaan.. vaak ook 2 uur niet.
 
Als je vaker dit soort gerechten wil maken kun je ook overwegen een UDS te maken. Een 60 liter ton is minder dan 40cm diameter.
 
Martijn, Weber maakt geweldige barbecues hun briketten zijn helaas niet de beste :(. Kijk de volgende keer in het tuincentrum eens naar kokosbriketten die zijn stukken beter.
 
Een warm welkom Martijn!

Leuke sessie. Weber briketten geven inderdaad erg veel as. Opzich geen probleem als je een trein van een barbecue hebt, maar met een handzame BBQ is het niet de gemakkelijkste keuze.

Toch heel mooi dat je zo de 1,7 kg voor elkaar krijgt.
 
Welkom Martijn, ik vind het een geweldige dappere sessie. Zoals Frits al zegt neem de volgende keer geen weber briketten meer, kijk anders even in huishoudelijk bij de kortingscodes...
 
Welkom Martijn!! Al met al een mooie sessie hoor :p
 
Bedankt :)
Ik had snel nog een zak brikketten bij de Gamma gehaald, dan is de keuze nogal beperkt. Die Weber briketten klonken wel goed.. maar nu alweer wat geleerd :)
Hebben ze bij het gemiddelde tuincentrum meer keus? Of is dit ook iets wat je beter gewoon online kunt bestellen?
Uiteraard is daar al van alles over geschreven en kan ik dat ws zo terug vinden, maar jullie zijn zo behulpzaam :)
 
In de Tuincentra is helaas weinig keus.

Voor mensen in Belgie, of in de buurt ervan kunnen in de zomermaanden bij Culruyt terecht voor Flamy's.

Vuur en Rook heeft Flamy, Dammers en Ecobrasa in het assortiment en verstuurt ook.

Bij Eco-logisch verkopen ze Ecobrasa met korting voor leden ;)

 
Martijn welkom hier en meteen een mooie binnenkomer
 
hoi Martijn,
welkom bij dit edele genootschap
 
Welkom en gefeliciteerd met de eerste PP!
 
Welkom! En wat een klus om dit op zo'n klein BBQtje te doen...

Ben benieuwd naar het eindresultaat!  ;)
 
Welkom Martijn! Leuk intro :)
Zo zie je maar weer: het gaat niet om de grootte, maar wat je ermee doet!
 
Welkom en een prima binnenvaller haha, hulde om met zon klein qtje een pp te maken!
 
welkom en wat een herkenbaar verhaal! mijn balkonbarbecue was wel ietsje groter maar die verstopt inderdaad ook bij lange sessies door de as. ik heb mezelf al aangewend om af en toe de luchttoevoer een beetje open te porren als de temperatuur daalt  :-\ ik doe dat wel van buitenaf (voorzichtig natuurlijk, ik wil geen as-bark op het varken) zodat de deksel niet lang open hoeft.

bij mijn bbq komt het vast wel door de mix van aldi, lidl, hornback en ah houtskool en briketten, maar de as kan ook nergens anders heen dan voor de luchttoevoer ophopen, dus ik denk dat het ook met goede brandstof wel een probleem is.

desalnietemin, desalnieteplus, geen enkele belemmering voor een goede pulled pork!  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan