BasBQ
Beef en Steak

Eerste PP, maar...

 

QBee

Tondelzoeker
Berichten
16
Wilde al langer eens pp maken en nu moest het maar eens gaan gebeuren. Sneeuw mag dan wel voor pingu?ns zijn, maar dat gaat mij niet tegenhouden. Recept is uitgezocht en komt uit Smokey Goodness. De rub heb ik van de week al gemaakt en toen ik zeker wist dat ik morgen aan de slag kon, vanmiddag naar de slager gegaan. Een slager met een hele goeie naam en de zaak stond stampvol. Ik vroeg om procureur van zo'n twee en een halve kilo en toen de slager met een stuk vlees van ruim 5 kilo aankwam, vroeg hij of ik wilde dat hij het bot eraf sneed. Op dat moment dacht ik "procureur heeft toch geen bot, toch??!!??". Maar de slager zal het toch wel weten?! Met de kleine op mijn arm en een meute achter mij, hoor ik mijzelf zeggen: "laat er maar aan zitten hoor". En terwijl ik na het afrekenen mij omdraai, zie ik nog net op het bonnetje staan: Schouderkarbonade.....En vanaf dat moment heb ik een knaagje in mijn grijze massa, gaat dit goed komen?

da9c86ede08f38a4021e3de6000d3729.jpg


e554ee7eac28863f05d05e6f7752d939.jpg


Afwijkend van het recept, heb ik in mijn kop zitten dat ik het vlees wil injecteren. Dit komt ondermeer doordat ik de twee recepten voor pp in het boek door elkaar gehaald heb en alvast een injector heb gekocht. Ik gebruik hiervoor appelsap een beetje appelciderazijn en een beetje van de rub.

Vanavond het vlees getrimd en een beetje opgebonden, omdat er wat losse flapjes aan zitten. Op het moment dat ik de laatste rub erin wrijf, kan ik mijzelf wel voor mijn kop slaan. Gelukkig bedenk ik mij op tijd, want dat ziet er niet uit natuurlijk, die rub op je kop. ;) Ik ben er net achtergekomen dat ik vergeten ben om het vlees in te smeren met mosterd, zoals in het recept stond....

Inmiddels staat de Q klaar. Ik heb een snake gebouwd van vijf ecobrasa dik. Die snake wilde ik al heel lang eens proberen. Morgenochtend gaat de fik erin. Hopelijk was dit de tegenslag en gaat het morgen allemaal wat voorspoediger en zal het resultaat goed smaken.

Wordt vervolgd...

================update 13:30==============

Als eerste super bedankt voor al jullie reacties. Wat is dat toch gaaf!!!!

De start vandaag was, geheel passend bij de bereidingswijze, traegh. De kleine liet ons heerlijk uitslapen. En toen ik eenmaal begon, hadden de ecobrasa's er ook niet zoveel zin in. Lag het aan de temperatuur of de kleine hoeveelheid in de te grote starter. Een dubbele hoeveelheid aanmaakblokjes maakte weinig indruk, maar de Looftlighter had er gelukkig geen moeite mee.

52314c200a7c39433df928dbbe4352f2.jpg


3c8bb976b3c5c5cc500a0b7f43086a26.jpg


Uiteindelijk ging het vlees er pas om 11 uur op. Gelukkig is het plan om er morgen van te eten.

b5245d3b08b5944bd1c75c041269452c.jpg


En na een uur de eerste keer ingespoten met Smokey's Pig Spray.

a07f7d509ebb10198d55df853af34ffa.jpg


Ik merk wel dat het enorm lastig is om de temp een beetje laag te houden. De schuiven aan de onderkant zitten bijna helemaal dicht.

Wordt vervolgd....

==========laatste update 00:30============

Na zes uur en na een paar uur in de "zone" op 63 graden te hebben gebivakkeerd, vond ik de bast wel mooi genoeg en heb ik het vlees ingepakt in folie.

d0442b658c2e51417d0ee4abeab69c4d.jpg


Om 21:50, bijna 11 uur na de start, kon ik het vlees van de Q halen omdat de 88 graden gehaald was. Daarna het vlees aan de kant gelegd en de boel opgeruimd.

Wat gloeide die snake mooi!! De problemen met de temperatuurbeheersing van het begin, heb ik niet meer gehad. Gewoon de toevoer bijna helemaal dicht gezet.

2d1d3fed4af93f09327a33032fa6571c.jpg


2c579a05c303f119f1fe459f1b381724.jpg



Daarna was het uitpakken en pullen maar.

793e84e7a837cbc646ad998b139a03ee.jpg


f9afed32dd3f7467cd63d7d3c3cb589c.jpg


En toen kon ik voor de eerste keer mijn eigen pp proeven.  Wauw!! Volgende keer iets minder rook en over een aanpassing van de rub moet ik nog even nadenken. Maar dit ga ik vaker doen!



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Herkenbaar hysterische toestanden =)) . Toch denk ik dat alles goed gaat komen, PP is behoorlijk soepel in de omgang.... succes in ieder geval!
 
Succes alvast! (Komt vast wel goed, al wordt het net iets anders dan vooraf geplanned ;) )
 
Succes!
Komt vast goed.
We zien het resultaat graag
 
SPANNEND !
Gaat vast wel lukken, succes.  :) !
 
goedemorgen, ik heb er ook alle vertrouwen in, succes er mee
 
Succes.
Ondanks de tegenslagen is je voorbereiding helemaal top.
Dit moet goedkomen
 
Hahaha zo herkenbaar allemaal. Maak er een mooie dag van en geen zorgen. Benieuwd naar de foto's

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Altijd spannend zo'n eerste keer, maar pas op het is (kan) zeer verslavend zijn hoor die PP maken
En zoals Dominique al aangeeft, procureur is zeer vergevingsvol (of soepel in de omgang)\

Ben benieuwd naar de foto's en heel veel plezier vandaag.
 
De mosterd is alleen om de rub te laten plakken aan het vlees, het gaat ook heel goed zonder...

Veel succes, we zien de foto's wel  ;)
 
Ceriel +1

De Boston But zit tegen de schouder aan. (is nek en schouder) De onderkant met de rij is waar de karbonades zitten. Als je deze trimt hou je in principe een Boston Butt over. Heb deze zo ook al een paar keer meegekregen dus herken het stuk vlees.
Als je de rub door een zeefje gooit ben je iig van de grove stukken af en zal je injector niet snel verstopt raken.
 
gebruik daar ook vaak olijf olie voor.
doet de mosterd ook niets met het vlees verder? smaak / malsheid?

Ceriel zei:
De mosterd is alleen om de rub te laten plakken aan het vlees, het gaat ook heel goed zonder...

Veel succes, we zien de foto's wel  ;)
 
wtavaneijsden zei:
gebruik daar ook vaak olijf olie voor.
doet de mosterd ook niets met het vlees verder? smaak / malsheid?

Ceriel zei:
De mosterd is alleen om de rub te laten plakken aan het vlees, het gaat ook heel goed zonder...

Veel succes, we zien de foto's wel  ;)

In theorie wel, omdat Mosterd met azijn gemaakt wordt en dus een zurige substantie is. Er zijn veel voors en tegens te vinden over dit onderwerp maar heel eerlijk op (gemiddeld) 3 kilo PP zal een paar lepels niet veel doen in mijn ogen. Kiwi en ananas is dan weer een heel ander verhaal. 
 
Post ge-update


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Ik denk dat je snake ietwat tw breed is. Hij lijkt me erg snel gaan en veel warmte te genereren. Ach ben je iets eerder klaar vanavond. Is ook wat voor te zeggen :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
En de laatste update staat in de post


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Is het toch nog goed gekomen ;)
 
Volgens mij toch een zeer geslaagde sessie, en door de documentatie ervan krijg je je knorretje. Gefeliciteerd daarmee!

Een puntje van kritiek. Mocht je volgende keer ons weer willen laten meegnieten, doe dan niet steeds je eerste post updaten, maar ga gewoon in het draadje verder. De meesten drukken namelijk op " ongelezen  berichten sinds laatste bezoek" en nu moeten ze dan steeds terugscrollen om bij jouw eerste bericht te komen.

Maar hoe het ook zij, hieperdepieper met je knor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan