BasBQ
Beef en Steak

Eerste pizza van de bbq ever!

TomS

Sprokkelaar
Berichten
33
Vandaag mijn eerste pizza van de bbq! Heb al jaren een pizzasteen liggen maar vond het te veel gedoe en lastig. Vandaag toch maar eens geprobeerd en het ging prima! Een vrij grote hoeveelheid kolen vers uit de starter op het kolenrooster. Op het rooster van de weber 57 een stellage gemaakt van een gietijzeren pannetje als hitte schild, de kolenmanden als afstandhouder en tenslotte de pizzasteen. Die kwam daardoor vrij dicht bij het deksel maar daar is het goed heet dus prima. Temp liep op naar 250 maar na wat temperen bleef hij goed op beoogde 220. De pizza was top met lekkere rokerige smaak en dat gaan we dus vaker doen!

Ga wel op zoek naar een wat grotere pizzasteen. 36 of 38 cm denk ik. De Lidl heeft er 1 van 38 voor weinig zag ik. Zou moeten passen al moet ik de stellage dan misschien wat lager maken zodat er nog genoeg lucht langs kan. Dan zou ik ook voor 2 volwassen en 2 kinderen in twee rondes klaar kunnen zijn. Met mijn huidige steen van 30 lukt dat niet.
 
Mooi dat het goed gelukt is, een extra ronde kan toch geen kwaad?

Had je ook foto’s gemaakt.
 
4 pizza’s kost 40 minuten. Met z’n allen aan tafel is wel zo gezellig. Helaas geen foto’s. Bedacht me achteraf pas dat ik het wel even kon delen op het forum.
 
Ik heb oa de pizzasteen van de Lidl en als je 2 bakstenen inpakt met aluminiumfolie is dit qua afstand perfect.

1F12B8A8-063F-4E3A-B43F-032F4DDA56FB.jpeg


Op de foto’s zijn het moinkrolls maar je snapt men bedoeling.
 
Ah top dat die Lidl steen van 38 past! Is het niet nodig een afscherming te maken onder de steen om verbranden te voorkomen? Mijn opstelling met gietijzeren pannetje:
22C9D36C-29D0-46D2-90C9-F2E0D4C95202.jpeg
 
Een afscherming heb ik nog nooit gedaan.
 
Ik heb zo een pizzaring gekocht van onlyfire op Amazon, dat werkt echt goed. Zogoed zelf dat mijn rubber van het ventiel boven weggesmolten is.
Ik heb al een paar van deze constructies gezien en ik snap best dat dit kan werken. Maar ik bak nu 5 pizza's ongeveer op zo een 20 minuten. De eerste gaan wat sneller dan de laatste. Mijn eerste maal had ik dus ook lage temperaturen (250/275), pizza was wel lekker maar is toch niet hetzelfde als echt kort bakken. Nuja geen enkele dr oetker kan tegen zelfgemaakte pizza op. Als je echt meer wilt gaan pizzabakken, dan kan ik het alleen maar aanbevelen. Ik denk dat ik 75 euro betaald heb. Ja het is maar een ring + pizzasteen + schep + 4 handige grillverhogers. Maar het werkt wel, de schep is nu niet de beste, maar gets the job done. De steen is ook niet zo dik, dus warmt wel snel op, en morgen zal de 7de maal pizza worden sinds juni. Ik gebruik gewoon een hoop kolen en zo een langwerpige houtbriket in 3 stukken gekapt. Eerst de kolen erin, dan rooster erop dan blokjes hout erop, tegen dan zijn de kolen achter/onder helemaal in brand, de houtstukken beginnen te smeulen terwijl de steen aan het opwarmen is en tegen dat ik kan beginnen bakken, zijn de stukken houtbriket goed in brand en geven ze een mooie consitente vlam, goed genoeg voor 30 minuten bakplezier. Maar die houtbriketten is wel een "must". Dit zijn Flor Di Brace 'il fioretto'. Zo een doos gekocht, en dezen branden echt wel goed. Gebruik zo 1 blokje per sessie (buiten de houtskoolbriketten dan). Zitten er 12 in een doos. Geven echt serieus hitte af en dat resultaat zie je.
 
4 pizza’s kost 40 minuten. Met z’n allen aan tafel is wel zo gezellig. Helaas geen foto’s. Bedacht me achteraf pas dat ik het wel even kon delen op het forum.

Hoe bedoel je met 4 pizza's kost 40 minuten?
Bij mij zijn ze klaar op 4 minuten en als ik ze achter mekaar aframmel, is dat 16 minuten. Of begrijp ik het verkeerd?
 
en wanneer eet je dan?

Tijdens het bakken.
Ik bak nooit pizza's per persoon. Meestal is het als er vrienden zijn en dan bak ik er een 6 tot 8-tal en telkens als eentje klaar is, wordt deze gesneden en in het midden van de tafel gelegd waarna iedereen die wenst een stukje neemt. En zo telkens de pizza's achter mekaar vergezeld van cava voor de dames en bier voor de mannen.
 
Tijdens het bakken.
Ik bak nooit pizza's per persoon. Meestal is het als er vrienden zijn en dan bak ik er een 6 tot 8-tal en telkens als eentje klaar is, wordt deze gesneden en in het midden van de tafel gelegd waarna iedereen die wenst een stukje neemt. En zo telkens de pizza's achter mekaar vergezeld van cava voor de dames en bier voor de mannen.
je kan toch niet op 4 minuten een pizza eten en een pizza beleggen.
Of bedoel je dr oetker pizza's?

jou 16 minuten zijn utopisch voor 4 pizza's met zelfgemaakt deeg in mijn ogen.
 
je kan toch niet op 4 minuten een pizza eten en een pizza beleggen.
Of bedoel je dr oetker pizza's?

jou 16 minuten zijn utopisch voor 4 pizza's met zelfgemaakt deeg in mijn ogen.
Ik dacht dat het enkel over het bakken zelf ging. Vandaar mijn vraag aan de TS. Duidelijk nu :D
 
Ga wel op zoek naar een wat grotere pizzasteen. 36 of 38 cm denk ik. De Lidl heeft er 1 van 38 voor weinig zag ik. Zou moeten passen al moet ik de stellage dan misschien wat lager maken zodat er nog genoeg lucht langs kan. Dan zou ik ook voor 2 volwassen en 2 kinderen in twee rondes klaar kunnen zijn. Met mijn huidige steen van 30 lukt dat niet.
Ik volg je niet. Een grotere pizza, is toch gewoon meer pizza eten? Niet het aantal verminderen 😳😜.

30cm pizza: 15x15x3,14= 706,5 x 3 rondes = 2119,5 cm2

38cm pizza: 19x19x3,14= 1133,54 x 2 rondes = 2276,08 cm2

Ik zou voor een grotere steen gaan 😂😂
 
Ik heb nog nooit zo'n stellage gebruikt. Pizzasteen van Weber past precies in het gat in het midden, kolenmanden helemaal vol en aan de zijkant. En hoe heter hoe beter!
 
Handige oppervlakte calculatie 😁. Kan ook nog in dikte gaan variëren en dubbeldikke panpizzas gaan maken om meer te maken in minder tijd 😁. Maar ik ga dus voor een grotere steen (denk zelfs nu aan 42 om wat meer werkruimte te hebben) om in twee rondes klaar te zijn voor 4 personen. Idee is om twee ‘duo stagionis’ te maken want uiteraard wil nooit iemand dezelfde pizza… Afscherming tussen kolen en steen lijkt me toch handig om makkelijker de temp van de steen gelijk te houden aan die onder het deksel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan