BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer spareribs en chicken lollipops!

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.926
Ahhhh wat een lekker weer was het zaterdag.

Donderdag avond een kilo drumsticks en 4 spareribs gekocht bij de Hanos. Zaterdag eens lekker de wsm aan!
We wilde mijn schoonouders bedanken voor een jaar opgepast te hebben op onze zoon. Even een verassing, lekker in het zonnetje zetten.

IMG_20201105_200757.jpg


We wilde de chicken lollipops als voorgerecht serveren, en de ribben met coleslaw en friet als hoofdgerecht. Als nagerecht hadden we warm rood fruit met zelfgemaakt yoghurtijs en een kletskop. Helaas van het toetje heen foto...

Vrijdag avond begonnen met de coleslaw. Je kan zeggen wat je wilt, maar die coleslaw van dominique is unbeatable. Dit keer echt 100% het recept aangehouden, en hij is nog nooit zo lekker geweest;
IMG_20201106_194452.jpg


Zaterdag begonnen om 12.30 om de wsm aan te steken. Firestartertje aan en de schaal volgegooid met ecobrasa.
IMG-20201107-WA0002.jpeg


Toen werd t tijd om de ribben te ontvliezen. Hiermee kwam ik erachter dat het 2 ribben per pak waren, dus de andere 2 pakjes dicht gelaten en in de vriezer gemikt. Haha, ja zeg der maar van wat je wilt...

Nieuwe shaker uit geprobeerd evenals de spareribs kruiden van onze Noskos. Shaker is een top product, kruiden zijn erg lekker!

IMG_20201107_124751.jpg

IMG_20201107_125637.jpg


Toen mochten ze erop, firestarter wel erg heet omdat het wat langer duurde met ontvliezen etc.. maar goed, we konden beginnen.

3 chuncks appelhout erin en gaan. Een goed half jaar terug het ribbenrek van Weber gekregen voor m'n verjaardag, dus die mocht eindelijk gebruikt worden.
Even een screenshot van een filmpje;
Screenshot_20201107-134442.jpg


Alles zag er rozekleurig uit tot dit moment.. WSM was van 90 graden rustig aan t stijgen, dus ik ging verder om de drumsticks om te toveren tot chicken lollipops.

Meestal worden deze gemaakt met BBQ kruiden, en BBQ saus.. gezien ik dat ook al bij de ribben had wilde ik de kiplollies anders maken. Ik heb het recept gebruikt van de Teriyaki bonen balletjes die ik hier eerder gemaakt heb. Dus de kip ingekruid met zout, cayennepoeder, uienpoeder en knoflook poeder. Mengseltje gemaakt en over de kip gestrooid.
IMG_20201107_144825.jpg

Dat kon weer terug de koelkast in, eens kijken hoe het met de wsm gaat die lekker 2 uur bezig was geweest..

135 graden!

Paniek, alles dicht beneden!
136, 137, 138, 139, 140.. 145!
Grrr...
Dan maar brandstof eruit.. deurtje open en de WMT erbij gezet om de kooltjes in te kunnen stikken.
Maar ik weet wel beter.. zuurstof geïntroduceerd en toen ging t helemaal mis.
Ondertussen was de WMT wel mooi op 110, dus gezien ik toch een mooi rekje gebruikte, het zo van de WSM naar de WMT geplaatst.

IMG-20201107-WA0020~2.jpeg


De wsm helemaal afgesloten ook boven, en kreeg gelukkig eindelijk weer een dalende lijn..
Nou, nog een half uurtje dan mogen ze ingepakt worden.. voor het inpakken even gekeken en de schade bleek een stuk minder groot dan gedacht;
IMG_20201107_154116.jpg

Na het inpakken met appelsap de ribben weer terug naar de WSM, die gelukkig weer rustiger geworden was.. de WMT weer wat heter laten om klaar te krijgen voor de kiplollies.

Voor de kiplollies heb ik vervolgens ook de teriyaki saus gemaakt uit hetzelfde recept; 50ml ketjap Manis, 45ml honing, 1tl olie en 1tl maizena. Even warm laten worden om de maizena op te lossen.

IMG_20201107_160646.jpg

IMG_20201107_161609.jpg


Het werd ondertussen wel tijd om de kipjes erop te zetten. Ik heb ze eerlijk gezegd neergelegd, vind het zonde om een halve hap eraf te snijden alleen maar zodat ze rechtop staan.. pannetje mee naar buiten en smeren maar!
IMG_20201107_172425.jpg


Het wordt al vroeg donker zeg.. na 3 of 4 keer smeren was de saus op, en de kipjes hadden bijna de temperatuur bereikt.. perfecte hoeveelheid dus!!

Ondertussen was er weer 2 uur verstreken en mochten de ribben uit de folie, weer terug in hun blootje
IMG_20201107_175255.jpg


Thermometer: "Pieeeepppp!"
De kippies zijn klaar!
2 stuks pp als voorgerecht, bestrooid met sesamzaad en lenteui;
IMG_20201107_181018.jpg

Teriyaki chicken lollipops? Yes please! Combinatie heeft enorm goed gewerkt.

Snel een sausje tegen de ribben aan (wederom die van Noskos)..

Een kleine man naar bed, glaasje wijn verder, en we konden de ribben gaan verslinden!
Met beleid uit het rek gehaald en mee naar binnen genomen;
IMG_20201107_185918.jpg


2 strengen apart gehouden om in te vriezen, 2 racks voor 3 personen moet genoeg zijn.
Geserveerd met de gigantisch lekkere coleslaw van @Dominique , een frietje erbij. Smikkelen zeg.
IMG_20201107_190649.jpg

Volgende keer hoop ik wel op meer rook, maar die gooi ik de volgende keer iets beter op de kolen ipv achteraf door het deurtje. Ze mochten ook iets malser/sappiger van mij, maar mijn gasten waren er dol op! Saus van @noskos , die ff gekarameliseerd is.. pfff hou op zeg. Toch nog wat van de achtergebleven ribs gesnoept en het was in een woord geweldig.

En het toetje was ook top, maar zoals gezegd geen foto's.. we hadden bevroren aardbeien en zwarte bessen in een braadslede gedaan en opgewarmd, vervolgens in een kommetje met yoghurt ijs en een kletskop. Net zo lekker smullen zeg.

Bedankt voor het lezen weer!

Screenshot_20201107-150453.jpg
 
Een mooie uitgebreide reportage. Heb het met veel plezier gelezen!
Nu wil ik ook een WSM haha. Ik vrees alleen dat ik geen goedkeuring van de directie krijg ;)
En de bonen balletjes had ik in eerste instantie helemaal niet gezien. Weer een leuk idee voor op de to do list.

Nogmaals een erg mooie reportage en idem dito resultaat.
 
Erg leuk beschreven! En leuk voorgerecht heb je gemaakt. Tja ribbetjes zij gewoon een feest om te maken. En jij hebt voorlopig nog genoeg in de vriezer! Haha
 
Heel herkenbaar allemaal.
Het in het zonnetje zetten van de oppas ouders en het doorschieten van de smoker.

Maar al met al heerlijk gegeten. Mooi toch? Een leuker en beter bedankje Is er niet.

PS
Waarschijnlijk zo een hoge temperatuur gekregen door een stampvolle super hete starter met brandstof. Als je dan niet vroeg genoeg gaat knijpen onderin dan kan je dit hebben. En ribben kunnen wel wat hebben hoor.
ach, goedgekomen toch?
 
De wsm is een top product.. zo blij dat ik die heb gekocht... binnenkort ook maar eens herfst ribben maken, alles ziet er super lekker uit !!
 
Jo SandyMan. Wat heb je weer lekker uitgepakt voor de schoonouders. Waren de zelfgemaakt ribs voor jou ook z’n openbaring qua smaak en beleving? Ik ben zo vaak teleurgesteld door ribs in restaurants dat ik er heel lang helemaal klaar mee was. Tot ik ze zelf eens maakte. Ben weer helemaal fan
Jou ribben zien er iig super uit. En vergeet het voorgerecht ook niet. Dat lijkt me ook een hele fijne smaak combi om eens te proberen. Zou op vleugels ook moeten werken denk ik.

(Ps) ik snap wel dat je 2 ribs voor jezelf achter wil houden. Maar zet dat dan niet op het forum. Je schoonouders hebben ook toegang tot het internet kerel
 
Zo he, mooi avontuur met een prachtige eind, hopelijk onthoud ik er wat van. Top

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Een mooie uitgebreide reportage. Heb het met veel plezier gelezen!
Nu wil ik ook een WSM haha. Ik vrees alleen dat ik geen goedkeuring van de directie krijg ;)
En de bonen balletjes had ik in eerste instantie helemaal niet gezien. Weer een leuk idee voor op de to do list.

Nogmaals een erg mooie reportage en idem dito resultaat.
Ja die Bonenballetjes zijn echt top, zeker eens proberen als je trek in iets vegetarisch hebt.

Erg leuk beschreven! En leuk voorgerecht heb je gemaakt. Tja ribbetjes zij gewoon een feest om te maken. En jij hebt voorlopig nog genoeg in de vriezer! Haha
Haha zeg dat wel!

Heel herkenbaar allemaal.
Het in het zonnetje zetten van de oppas ouders en het doorschieten van de smoker.

Maar al met al heerlijk gegeten. Mooi toch? Een leuker en beter bedankje Is er niet.

PS
Waarschijnlijk zo een hoge temperatuur gekregen door een stampvolle super hete starter met brandstof. Als je dan niet vroeg genoeg gaat knijpen onderin dan kan je dit hebben. En ribben kunnen wel wat hebben hoor.
ach, goedgekomen toch?

Eens met alles wat je zegt Rick! De firestarter te vol en te heet, toch iets te veel haast gehad met aansteken denk ik.
En we hebben inderdaad enorm genoten van de ribben hoor, ik ben alleen wat kritisch als het om een gerecht gaat waar je een dag in steekt. :)
Maar nog steeds mag je me wakker maken voor deze ribs haha!

De wsm is een top product.. zo blij dat ik die heb gekocht... binnenkort ook maar eens herfst ribben maken, alles ziet er super lekker uit !!
Ja is ook, staat ook stoer in de tuin omdat hij zo 'anders' is.

Jo SandyMan. Wat heb je weer lekker uitgepakt voor de schoonouders. Waren de zelfgemaakt ribs voor jou ook z’n openbaring qua smaak en beleving? Ik ben zo vaak teleurgesteld door ribs in restaurants dat ik er heel lang helemaal klaar mee was. Tot ik ze zelf eens maakte. Ben weer helemaal fan
Jou ribben zien er iig super uit. En vergeet het voorgerecht ook niet. Dat lijkt me ook een hele fijne smaak combi om eens te proberen. Zou op vleugels ook moeten werken denk ik.

(Ps) ik snap wel dat je 2 ribs voor jezelf achter wil houden. Maar zet dat dan niet op het forum. Je schoonouders hebben ook toegang tot het internet kerel
Wat een ideale schoonzoon is die toch he.. Nou had ik al zelfgemaakte ribs op bij mijn maat van een BGE, die waren ook smullen! En inderdaad, mijn schoonvader zei nog: 'Ja nu ga je twijfelen om ze bij een restaurant te bestellen want zo goed als dit krijg je ze daar nooit'.
Werkt zeker ook op vleugels, teriyaki kippendijen kan ook..?

Haha ik ben open en eerlijk geweest over de 2 ribben hoor! en nog voorgesteld om ze erbij te pakken.. maar met een voor, hoofd en na is 2 ribben per 3 personen wel genoeg hoor. :)

Zo he, mooi avontuur met een prachtige eind, hopelijk onthoud ik er wat van. Top
Mooi gemaakt Sander.
Bedankt!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Nu je toch nog 6 ribbels over hebt..Ik wil wel met Barbeknoei ff langs komen..;)
Mooi verslag. Gelukkig nog tijdig de rem kunnen vinden.
Je staat zelf ook mooi op de foto.
De lollipops gaan bij mij op het lijstje. Zien er lekker uit.
 
Geweldig, wanneer worden wij uitgenodigd
Mooie gerechten geworden ondanks de schrik

Thanks!

Nu je toch nog 6 ribbels over hebt..Ik wil wel met Barbeknoei ff langs komen..;)
Mooi verslag. Gelukkig nog tijdig de rem kunnen vinden.
Je staat zelf ook mooi op de foto.
De lollipops gaan bij mij op het lijstje. Zien er lekker uit.

Haha goed gezien, gelukkig onherkenbaar ;)
Lollipops zijn gewoon een geinige BBQ snack, ook in BBQ kruiden en saus lijken deze me erg lekker.
 
Ziet er allemaal heerlijk uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan