BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer ribbels via 2-0.45-0.30

 
 
 

Pharan

Vuurmaker
Berichten
74
Hallo allemaal,
nadat ik me had ingeschreven op dit prachtige forum (de eerste gedachten over een UDS heb ik al  :)) kan ik natuurlijk niet uitblijven met een mini-verslagje van mijn eerste low and slow ribbels.

Op de markt 3 slabs reeds gekruide ribbels gekocht, thuis de OTP 57 klaargemaakt voor de eerste keer roken (met dank aan Blue Smoke site voor de uitleg over de alternatieve split grill methode), opgestookt met weber briketten die ik nog had (toch maar een keer naar Abcoude voor Ecobrasa...) en gaan!

Eerst 2 uur gerookt zonder folie - bottenkant naar beneden. Temperatuur kreeg ik met gleuf bijna gesloten niet onder de 140 graden jammergenoeg. Heb overwogen om de bovenste gaten ook te sluiten, maar niet gedaan.
Toen 45 minuten in alu folie, met 1 eetlepel appelsap per pakketje - vleeszijde naar beneden. Temperatuur was toen 120 graden.
Als laatste 30 minuten met glaze - bottenzijde naar beneden. Eindelijk temperatuur rond 107 graden.

Ik had de hele familie op bezoek die uiteindelijk geen tijd meer hadden om te wachten (omdat ik de Q veel te laat had aangestoken). Vandaar dat ik niet voor 2-1-1 ben gegaan. Volgens mij ook geen probleem met de hoge temperatuur in de weber.

De glaze bestond trouwens uit suikerstroop 1 el,  cointreau 3 el, suiker (veel), en appelsap. Dat heb ik laten inkoken. (Later pas gelezen dat meeste glazes op basis van tomatensaus zijn).

Het resulaat hieronder. Ze smaakten erg lekker! Gelukkig niet droog!

fotopd.JPG
 
Hmm, ribs altijd lekker! Helaas wacht hier straks een schamel boterhammetje als lunch, maar ik moet ze ook maar weer eens maken :)
 
Goed gedaan hoor voor een eerste keer!

Volgende keer gewoon je bovenschuif ook knijpen. zolang die maar verder openstaan dan onder is er weinig aan de hand. Had je nog rookhout gebruikt?
 
Had je nog rookhout gebruikt?

Ja, wat hickory chips van Weber.
De volgende keer gebruik ik wat open haard hout blokjes. Heb nog een kuub liggen, dus dat komt goed  ;D
 
Lekker, maar kijk wel uit met je haardhout. als dit eiken is kan je een te zware rooksmaak krijgen
 
Ziet er prima uit,heb die glaze ook eens gemaakt alleen dan zonder appelsap.. :)
 
Lekker hoor, gewoon een beetje experimenteren dan lukt het vast wel. Ik koop nooit voorgekruide spareribs, meestal zijn ze erg vlak qua smaak en veel te zout. Probeer de volgende keer opgekruid en maak zelf de rub, op dit forum zijn genoeg geweldige recepten te vinden.
 
Ze zien er smakelijk uit hoor!
 
Leon, mooi gemaakt en goed dat je de tijden wat ingekort hebt. Op de foto komen de botjes er al redelijk doorheen, zgn. "shiners"  ;)
 
lekker hoor die ribjes!
 
Nou ik wacht  er wel op hoor  ;D
 
Terug
Bovenaan Onderaan