BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer pulled pork (Is 110 graden te koud op een kettle?)

ice-T

Tondelzoeker
Berichten
14
Pas eerste keer pulled pork gemaakt. En het ging allemaal toch wat langzamer dan ik verwacht had.
Gelukkig in ons dorp een hele fijne slager om de hoek (https://www.devleesboerderij.nl/)
En daar een lekker stukje vlees gehaald:
Nek Braadstuk
  - Gewicht: 2000
  - Merk: Brabants varken

Expres niet te groot om een beetje af te tasten en in de verwachting dat dit beter in mijn planning paste.

Kettle (Weber performer deluxe, heel blij mee) vrij snel stabiel rond de 110 graden indirect. Gebruik bakstenen naast mijn mandje om de directe warmte te blokken.
Rond 10:30 vlees erop gedaan met een lekker blokje appelhout op de houtskool "staven".

Temp liep netjes stabiel op totdat die de stall temp aanraakte:
https://amazingribs.com/more-technique-and-science/more-cooking-science/understanding-and-beating-barbecue-stall-bane-all

Wilde het voor de eerste simpel houden en niet wrappen, moppen enz.

Ik had geen haast dus bleeft de ketel lekker stabiel houden en wachten. Maar achteraf leek 110 graden wel heel langzaam te gaan (vooral voor een stukje van 2kg).
om 23:00 begon die weer door de stall heen te komen denk ik, maar tegen 24:00 was die toch niet helemaal op temp en besloot ik hem eraf te halen, in de koelkast te leggen en naar bed te gaan.
De volgende dag een stuk eraf gesneden en in de oven opgewarmd naar 93 graden en was niet onder indruk van de smaak en vooral de structuur (geen aanrader!).
De dag daarna de rest in mijn DIY pid sous vide gedaan op 93 voor een uur of 6. En dat was een heel ander verhaal! Super goede structuur opeens.


Hoewel ik wel blij was met het resultaat met de sous vide wil ik het de volgende keer uiteraard gewoon volledig op de bbq doen.
Wat raden jullie aan? Gewoon een iets hogere temperatuur aan houden? (gemeten met clip op het rooster) Of gewoon vroeger beginnen?

 
Jowi +1.

Ik gril ze op 120 gr.C en pak wel in en dan nog kan het wel eens een dikke 10 uur duren.
Niet ieder varkentje is het zelfde soms gaart hij wat sneller maar meestal duurt het langer dus wat Jowi zegt begin op tijd
en reken min. op 10 a 11 uur. (voor 2,5 kg)
Laat hem een uurtje rusten (in aluminium folie) voordat je begint te plukken.
Meer succes bij de volgende. ;)
 
Bedankt voor de reacties en tips. Was wel op tijd wakker hoor, maar vond het een mooi projectje voor tussendoor met de pappadag ;)
Maar was was vooral hierdoor blijkbaar nogal in de verkeerde verwachting gestuurd:

"Houd er rekening mee dat je ongeveer een uur tot anderhalf uur bezig bent per pond vlees"
bron:https://bbq-helden.nl/pulled-pork-barbecue . (zonder wrappen)

Dat scheelt wel heel veel met de werkelijkheid zo blijkt.
 
Gewoon vroeger beginnen, doorgaren tot je er met een prikker mooi door kan, het moet zo mals zijn als lauwe boter en er dan pas afhalen. Ook genoeg laten rusten voor het pullen kan een beter resultaat geven, hier laat ik hem minimaal 2 uur rusten.
 
bedankt voor de hulp allemaal! Blijkbaar was het dus niet zo'n vreemd verloop. En zal ik dus ook gewoon met een klein stukje eerder beginnen.
 
Als je toch wat minder lang wilt wachten, en je hoeft niet zo heel veel te hebben, kun je ook een kleinere pulled pork maken. Met een procureur van 1,5 kg was ik laatst ongeveer 6,5 uur kwijt (bij 120 graden). Ik begon om 10:00 en kon om 16:30 het vlees eraf halen om te laten rusten.
 
dromer1967 zei:
Als je toch wat minder lang wilt wachten, en je hoeft niet zo heel veel te hebben, kun je ook een kleinere pulled pork maken. Met een procureur van 1,5 kg was ik laatst ongeveer 6,5 uur kwijt (bij 120 graden). Ik begon om 10:00 en kon om 16:30 het vlees eraf halen om te laten rusten.


Wel eerder klaar, maar ik heb toch het idee dat bij een grotere (zwaardere) procureur het vlees er lekkerder afkomt als je let op smaak en structuur, makkelijker te plukken. :-?
 
Hans zei:
Wel eerder klaar, maar ik heb toch het idee dat bij een grotere (zwaardere) procureur het vlees er lekkerder afkomt als je let op smaak en structuur, makkelijker te plukken. :-?

Kan ik nog niet beoordelen omdat ik nog niet groter heb gedaan dan 1,5 kg. Dat smaakte echter zeer goed en was ook goed van structuur en zeer makkelijk te pullen.

Ik ga binnenkort een groter stuk proberen en dan kijken of het verschil maakt.

Anyways, ik zeg niet dat het b?ter is, maar ik vind het zelf een prima, sneller, alternatief.
 
dromer1967 zei:
Als je toch wat minder lang wilt wachten, en je hoeft niet zo heel veel te hebben, kun je ook een kleinere pulled pork maken. Met een procureur van 1,5 kg was ik laatst ongeveer 6,5 uur kwijt (bij 120 graden). Ik begon om 10:00 en kon om 16:30 het vlees eraf halen om te laten rusten.

als je toch bezig bent, gooi dan meteen het rooster vol, dan heb je nog wat voorraad ook  ;)
 
Het vlees eraf halen voor het gaar is en dan een dag later opwarmen is ook geen recept voor succes.
 
Oh en zonder inpakken was ik meestel een uur of 18 kwijt voor een procureur. Een wat lichtere zal iets schelen aan tijd, maar niet wereldschokkend veel.
 
Ik ook, 18 tot 20 uur zonder inpakken.
Bij de inpakmethode van jouw site ook nog wel 8 tot 9 uur.
noskos zei:
Oh en zonder inpakken was ik meestel een uur of 18 kwijt voor een procureur. Een wat lichtere zal iets schelen aan tijd, maar niet wereldschokkend veel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

 
Ik ben de meeste keren in 8 uur klaar op 120? met inpakken.
 
Vorig jaar heb een kleinere PP gemaakt van 1,5 kg procureur. Deze was in 6 uur bij 115 graden op een kerntemperatuur van 90. Plukken ging prima en ik hoorde niemand klagen over de smaak .

Mijn inziens wordt je bereidingswijze korter naarmate je een kleiner stukje vlees neemt. Overigens denk ik dat je niet onder de kilo moet gaan omdat de kans op uitdroging dan wel groter is. Dit laatste is gebaseerd op boerenverstand en niet op ervaring.
 
wow, dus inpakken scheelt ongeveer een factor twee in de tijd op het vuur?  (en beter resultaat)
 
Waarom denk je dat we inpakken? Scheelt tijd, brandstof en je pulled pork verdampt veel minder vocht.

Ik vind het leuk om te zien dat veel van de ?nieuwe? barbecue?rs nu pp zonder inpakken doen, veel van de oude rotten zijn juist de andere kant op gegaan en niet zonder reden.
Als het resultaat met niet inpakken beter zou zijn waarom pakken dan nagenoeg alle wedstrijdteams in? Er is tijd genoeg om een schouder zonder inpakken te bereiden.
 
noskos zei:
Waarom denk je dat we inpakken? Scheelt tijd, brandstof en je pulled pork verdampt veel minder vocht.

Ik vind het leuk om te zien dat veel van de ?nieuwe? barbecue?rs nu pp zonder inpakken doen, veel van de oude rotten zijn juist de andere kant op gegaan en niet zonder reden.
Als het resultaat met niet inpakken beter zou zijn waarom pakken dan nagenoeg alle wedstrijdteams in? Er is tijd genoeg om een schouder zonder inpakken te bereiden.

Helemaal mee eens, ik heb beide versie's verschillende malen geprobeerd en kom steeds weer op het inpakken terug als het snelst en lekkerst.
Maar ja zoveel hoofden zoveel zinnen en ieder heeft z'n eigen smaak.
Wat ook meespeelt is de factor tijd natuurlijk.
18 uur op een OTG 47 zonder elektrotechniek, blowers, heatermeters en dat soort zaken is een behoorlijke opgave ;)
 
Mijn allereerste PP was old school, de wedstrijdmethode was toen nog niet algemeen bekend.
Die heeft (hebben) het waren 2 procureurs, er 23 uur over gedaan op een OT57 zonder electronische aanjagers.
Dat waren mijn enige Old school PP's daarna op de wedstrijdmethode overgestapt, en nooit meer anders.
Inderdaad sneller en beter resultaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan