BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer L&S + online vlees bestellen.. Advies nodig

 
 

Gilles

Stoker
Berichten
279
Op zaterdag 4 juli hebben mijn schoonouders een bbq. Nu leek het mij wel leuk om daar mijn heatermeter en BGE large voor in te zetten (beiden voor de eerste keer, want ze zitten beiden nog nieuw in de doos). Ik weet niet of dat zo slim is, maar aangezien de heatermeter eraan gaat kan er denk ik weinig fout gaan als ik de recepten opvolg. Eens moet toch de eerste keer zijn, neit?

Nu de vraag; wat voor vlees zal ik bereiden? Ik kan voor buikspek gaan of bijvoorbeeld pulled pork of een brisket, maar aangezien ik nog nooit met de BGE heb gebbqd lijkt me dat laatste niet geheel slim. Ik kan het ook bij kippedijtjes houden, maar het doel van mijn bijdrage is eigenlijk dat ik de mensen die erop af komen iets extra's wil laten proeven wat ze van een bbq op stroom niet zullen krijgen.

Welnu; wat zouden jullie doen (en juist niet..)
 
Pulled pork en buikspek zijn vrij vergevingsgezind. Dus als het niet helemaal lekker gaat dan heb je nog een goed resultaat.
 
ik zou ook lekker voor de pp gaan
 
ik zou PP maken en 2 uurtjes voor het einde er een paar moinkballs bijleggen
 
noskos zei:
Pulled pork en buikspek zijn vrij vergevingsgezind.
Kogel is door de kerk, pulled pork it is.

Recept van jou Noskos: http://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html

Vragen:
1) +/- 20 man, wat zou je aanraden, een stukje van 4.5 kg (de rest kan de vriezer in)?
2) Gaat de "Na 5 uur of als de kerntemperatuur 74?C / 165?F is (wat het eerste gebeurd), smeer je het vlees in met opgewarmde PP Glaze." ook op bij een stuk vlees wat 2x zo groot is als het stuk vlees wat gebruikt is in het bovenstaande recept?
3) Voor de PP Glaze moet ik BBQ saus hebben; nu kan ik Noskos? sweet & smokey bbq sauce gebruiken, maar die moet ik denk ik dan vandaag maken wil de scherpte eraf zijn op 4 juli. Is een willekeurige BBQ saus van de sligro (eentje die ik lekker vind) ook goed?
4) Indien NEE op (3); ik zag dat jij het had over Liquid Smoke (en de daarbij behorende voetnoot) maar bij bovenstaand recept gebruik je reeds rookhout dus ik neem aan dat LiquidSmoke overbodig is/kan zijn?
5) De link naar de marinade injector is stuk in je blog; bedoel je deze? http://www.probbqshop.nl/grillpro-marinade-injector.html
6) Als mijn vrouw allergisch is voor appel; is er een alternatief voor appelsap en/of appelazijn?

En bij een stuk van 4.5kg; moet ik de BBQ op vrijdagnacht met de heatermeter aanzetten neem ik aan? of is dat weer afhankelijk van de '5 uur piek'/74 graden?
 
Ik zou toch eerst een keertje proefdraaien met beide nieuwe aankopen om frustratie of teleurstelling te voorkomen....

Beide nog nieuw in de doos  :-O, hup de fik erin!  ;)
 
1) denk dat je weinig overhoudt met 20 man...
2) gewoon het recept volgen ;)
3) je kunt iets minder piment gebruiken, dat is vrij aanwezig in het begin. Maar eigen favoriet is ook prima hoor. Het is pulled pork h?, dat is zo vergevend.
4) LS kan je ook gewoon weglaten.
5) GV@%^!!!!!, wat flikt die Gerard me nou zeg ;) Is gefikst hoor! Dank je voor het melden.
6) Druivensap en wittewijnazijn? Ofzo? Speel een beetje met de smaken, je wilt wat zoets en fruitigs hebben bij het sap en iets fruitigs en zuur bij de azijn.
 
Ceriel +1
Noskos +1

Niet te zuinig met je vlees. Je gaat idd weinig overhouden  :D
 
Gebruik ananassap,
(Sommige fruitsoorten bevatten eiwitsplitsende enzymen (proteolytische enzymen) die vergelijkbaar werken als pepsine. Wanneer je vlees marineert in het sap van zo'n vrucht wordt de taaie eiwitstructuur afgebroken en krijg je een lekker mals stuk vlees. Papaya, ananas en kiwi bevatten proteolytische enzymen)
succes met je feestje
 
Hier laatst ook voor +/- 20 man PP gemaakt, had een Boston Butt van 5,5 Kg, flinke bowl coleslaw en ma?s. Niets over... En het waren niet eens de grootste eters die het varkentje aan vielen...
 
Hoe kun je in hemelsnaam een BGE Large nog in een doos hebben staan?!?!!?

Maar, voor 20 man zou ik meer dan een PP maken, want je zult meer vlees nodig hebben. Misschien een idee om pizza erbij te doen? Pizza of 5 heb je zo klaar in het uur dat de PP ik het folie zit en je vult je gasten wat op voordat je de PP op een broodje hebt + iedereen is jaloers en verbaasd dat 1 Q dat kan.
 
Holkers zei:
Hoe kun je in hemelsnaam een BGE Large nog in een doos hebben staan?!?!!?
Daar snap ik ook NIKS van. Die doos had het bij mij nog geen 10 sec omheen gezeten. B-)
 
Pizza.. Of misschien flammkuchen, voor een nog grotere verrassing..
 
Omdat ik een zoontje heb van nu inmiddels bijna 4 maanden en ik er door omstandigheden (reflux baby, koe-melkallergie, hoop gekrijs voordat we erachter waren, gevolgd door veel ZH en uiteindelijk speciale voeding) nog niet aan toegekomen was. Daarnaast staat een BBQ meubel in de planning en ik ben bang dat wanneer ik de BGE in elkaar heb mijn vrouw niet goedkeurd dat ik dan er nog een meubel omheen maak :)

Maar goed, dat zijn natuurlijk geen smoesjes. De PP is puur en alleen als extratje; de 'echte' bbq zal op een electrische zijn bij mijn schoonouders, dus die verzorgen de rest van het vlees al.
 
Gilles zei:
Omdat ik een zoontje heb van nu inmiddels bijna 4 maanden en ik er door omstandigheden (reflux baby, koe-melkallergie, hoop gekrijs voordat we erachter waren, gevolgd door veel ZH en uiteindelijk speciale voeding) nog niet aan toegekomen was. Daarnaast staat een BBQ meubel in de planning en ik ben bang dat wanneer ik de BGE in elkaar heb mijn vrouw niet goedkeurd dat ik dan er nog een meubel omheen maak :)

Maar goed, dat zijn natuurlijk geen smoesjes. De PP is puur en alleen als extratje; de 'echte' bbq zal op een electrische zijn bij mijn schoonouders, dus die verzorgen de rest van het vlees al.
Beste Gilles, duidelijk dat je BGE in de doos is gebleven. IK weet door wat voor "hel" je gaat. Het is geen pretje als er was mis is met je kleine, maar ze weten niet wat. Heb je speciale voeding van Nutricia gekregen of van MEad Johnson.
Succes de komende tijd en geniet van "je" momenten.
Peter
 
LET OP PP heb je NOOIT genoeg.
Gewoon lekker veel maken je kunt het geweldig goed in vriezen voor als je een keer geen tijd hebt en toch lekker wil eten.
 
Dank je Peter! Gelukkig komen we nu in wat beter vaarwater. Hij heeft sinds deze week zijn 1e potje dus langzaam aan gaan we (toch zsm) van de Nutrilon (pepti) af. Morgen een dagje Efteling met mijn andere zoon, ik hoop dit weekend wat aan het meubel te kunnen doen.

Goed nieuws dan in de tussentijd; mijn Heatermeter is binnen!
 
Gilles zei:
Omdat ik een zoontje heb van nu inmiddels bijna 4 maanden en ik er door omstandigheden (reflux baby, koe-melkallergie, hoop gekrijs voordat we erachter waren, gevolgd door veel ZH en uiteindelijk speciale voeding) nog niet aan toegekomen was. Daarnaast staat een BBQ meubel in de planning en ik ben bang dat wanneer ik de BGE in elkaar heb mijn vrouw niet goedkeurd dat ik dan er nog een meubel omheen maak :)

Maar goed, dat zijn natuurlijk geen smoesjes. De PP is puur en alleen als extratje; de 'echte' bbq zal op een electrische zijn bij mijn schoonouders, dus die verzorgen de rest van het vlees al.

Gilles, je kind is je alles. Veel succes.
En maak gewoon lekker PP voor de gasten en geniet er van.
Maak het jezelf ook niet te moeilijk.
Trek een biertje open, ga bij je q zitten en snuif die heerlijke geur van je PP op.

Veel succes. Gaat helemaal goed komen
Rick
 
Terug
Bovenaan Onderaan