BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer L&S + online vlees bestellen.. Advies nodig

Respect voor je geduld  :p ik zou die doos niet dicht kunnen laten.
 
Verklaard een hoop ;) m'n jongste dochter heeft hetzelfde patroon gehad in het begin van haar leventje. Enorm veel huilen en spugen, vooral 's nachts bij ons. We hebben een jaar op de speciale poedermelk a 50 euro de pot gezeten (4 per maand) en alles uitsluiten. Uiteindelijk bleek ze erg allergisch te zijn voor kip en noten en bleek de koemelk gewoon te kunnen. Koemelk sluiten ze als eerste uit omdat ze dat veel krijgen en makkelijk te verwijderen is uit een dieet. We gaan over een paar maanden de provocatie test doen met kippeneiwitten, hopelijk kan ze er tegen maar ik verwacht zelf van niet (bloedtesten waren positief)

Misschien kan ik je wat hoop meegeven, na 9 maanden aan erg korte nachten en alle ellende kreeg ze ineens een ritme wat te doen was, doorslapen zelfs... Succes iig!
 
Ok niets dan goed nieuws vandaag :) Zoontje is ontslagen uit het ziekenhuis en er is niets medisch gevonden waar hij last van heeft. Daarnaast ligt hij nu al 1u45m te slapen wat normaliter slechts 45 minuten is. Ook mijn vlees van B&S is binnen! een Picnic van 4.5kg maar liefst en super koel (bevroren) en gevacumeerd geleverd.

Vraag 1: Uiteraard bevroren, dus nu advies nodig hoe deze te ontdooien. Logischerwijs niet achter het raam of buiten de koelkast, maar aan de andere kant.. in de koelkast in een bak water gaat hij niet passen. Tevens denk ik dat ik de rub morgen (avond) of uiterlijk vrijdag ochtend erop moet smeren wil hij vrijdagavond/nacht op de bbq gaan.

Vraag 2: Injecteren, moet dat in de VET pockets of maakt dat niet uit?

Vraag 3: Ik heb Black Ranch en Peko houtskool, welke zouden jullie adviseren en hoe vol moet ik mijn BGE Large doen wil hij deze tijd halen (ik neem aan Minion methode)?

Vraag 4: Met 4.5kg ga ik denk ik wel de 20 uur aantikken, niet? Hoe laat zouden jullie hem op de bbq gooien als hij zaterdag rond 4 uur klaar moet zijn?

Thanx

 
Hoi Gilles

inderdaad goed nieuws. Nu kan tie eens flink uitrusten. En jullie ook  :)

Ik heb enkele weken geleden 4kg gedaan.
Hiervoor het wedstrijdrecept van Noskos gevolgd.
Duurde 9uur en smaakt geweldig!
http://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html
Het ontdooiden heeft bij mij 2 a 3 dagen geduurd in de koelkast, gewoon in een braadslede gelegd. Jij heb die tijd neit, dus ik zou het in een bak water leggen en dan in de oven oid.
zie ook dit draadje:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/de-rookkamer/2-7-kilo-proceur-ontdooien/

Injecteren in het vlees, zie wedstrijdrecept van Noskos

Houtskool weet ik niet. Ik heb een WSM en stook op kokosbriketten. Hoor wel veel Black Ranch

Heel veel succes!!!
Rick
 
Hoi Gilles,

Leg je stuk vlees in een emmer met water. Emmer natuurlijk niet in de zon zetten B-)
Regelmatig water verversen en zodra de buitenzijde een beetje begint te ontdooien in de koelkast leggen.

Goed te lezen dat het beter gaat met die kleine man, wij weten er alles van. Kijk op http://www.nutramigen.nl/ voor meer info over koemelkallergie.

Succes met je run a.s vrijdag/zaterdag. wordt een nachtje met weinig slaap, en dat komt dan niet door die kleine
 
Hierboven is al een hoop verteld. Injecteren, vetpockets? Ik zou het meeste vet van de buitenkant afhalen. Dikke lagen smelten niet weg. En dan gooi je het weg, met je kruiden aan de buitenkant.
Beter snij je netjes het vet eraf en kruid je het vlees.
 
met vetpockets bedoelde ik de spieren, sorry :)

Gisteren heb ik mijn Picnic van 4.5kg in een bak met water in de magnetron/oven gezet om gecontroleerd te ontdooien naar aanleiding van bovengemeld topic, vanmorgen heb ik het water ververst (er kwamen wat stukjes ijs vrij, dus koud was het nog zeker) en nu verplaatst naar de koelkast. Vlees moet morgen ochtend ontdooid zijn voor de rub en naar berekening zaterdag rond 05:00 op de BGE.
 
Ok, bbq rub is gemaakt volgens recept van Noskos; ik heb de hoeveelheden van de Southern Succor Pork Rub omgerekend naar grammen (volgens een online site) en kwam voor het recept uit op de volgende hoeveelheden:
1/4 cup versgemalen zwarte peper = 28gram
1/4 cup paprikapoeder = 27gram
1/4 cup ruwe rietsuiker = 48 gram
2 eetlepels zeezout
2 theelepels mosterdpoeder
1 theelepel cayennepeper

De rest met maatlepels gedaan.

Ik heb het recept ietwat aangepast zodat ik ook meer rub had, mijn stuk vlees is immers 4.5kg;
* 1 cup versgemalen zwarte peper = 112gram
* 1 cup (gerookt) paprikapoeder = 108gram
* 1 cup ruwe rietsuiker = 192 gram
* 8 eetlepels zeezout
* 8 theelepels mosterdpoeder
* 4 theelepels cayennepeper
* 2 theelepels uienpoeder (restje wat ik nog had)
* 1 theelepels knoflookpoeder
 
Aan de voorbereidingen zal het niet liggen.  B-)
 
Nee dat klopt, ik denk dat ik nu ongeveer een halve kilo bbq rub heb staan, en weer ruimte in mijn kruidenkastje want er zijn 6 potjes kruiden leeg :)
1 potje peper = 50 gram (zitten er 2 in)
1 potje paprika poeder = 35 gram (zitten er 3 in)
+ restje van uienpoeder
 
Terug
Bovenaan Onderaan