BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Brisket

 
 
 

ZBBQZ

Stoker
Berichten
304
Ik ga voor de eerste keer Brisket op de Q leggen. Morgen gaat deze er daadwerkelijk op en zojuist heb ik wat voorbereidingen getroffen. Ik heb eerder al wat topics met onderwerp "Brisket" doorgenomen en zag dat er toch wel verschillende methoden zijn. Ik ga de Brisket injecteren (zojuist gedaan), en inpakken met wat extra vocht. Ik zie verschillende temperaturen staan, zowel voor inpakken, als voor eraf halen. Daar ben ik iig nog niet over uit, dus jullie advies is meer dan welkom.

Zo nu de eerste voorbereiding: ik heb dus zojuist geinjecteerd. Ik vraag mij eigenlijk af of het wel zin heeft om dit de avond vooraf al te doen? Bij het injecteren liep een aantal keer de naald vol en raakte deze verstopt. Binnenkort dus maar een goede bij Gerard bestellen.

Om heel eerlijk te zijn: ik heb voor het eerst ge?njecteerd en ik had me op dit onderwerp nog nooit ingelezen. Ik weet niet of ik het een beetje goed heb gedaan, want zoals ik het zag bleef er niet veel vloeistof daadwerkelijk in het vlees achter. Ik heb verschillende dingen geprobeerd; van wat extra prikken alvorens in te spuiten (naald heen en weer) tot heel erg langzaam inspuiten. Steeds kreeg ik het idee dat alles er door het gaatje weer uitliep en er helemaal niets achterbleef. Was de vloeistof soms te dun? Ik weet het, het is een beetje dom om achteraf hierover vragen te stellen, maar misschien kan ik nog wat "repareren" :blush:

Morgen wil ik het restant vloeistof combineren met een nog zelf samen te stellen rub, zodat het een wat natte rub wordt. Kan dit, of is dat geen goed idee?

Toch nog wel wat vragen, maar ja het is de eerste keer, spannend! Uhh oh ja, we krijgen ook eters morgen...

Z.



De brisket:
eVFLf7l.jpg


De injectievloeistof (een eerder zelfgemaakte vette runderbouillon met veel groente en port, wat het een beetje een zoetje maakt):
dO6rGOM.jpg


Even iets opgewarmd om het vet te laten smelten:
r8JEWmd.jpg


De injectienaald:
4smXyNb.jpg


En ingepakt voor terug in de koeling:
fl0QtAb.jpg












UPDATE: dag van de Q!

De Brisket ligt er inmiddels op. Hier het verloop;

Brisket in de Rub (zelf samengesteld van alles wat), zonder het restant bouillon. Dit ga ik toch maar gebruiken bij het inpakken:
gb0gYC9.jpg


De Q aansteken. Rookhout is kersen van boven de poolcirkel en gekochte hickory:
WHakhWF.jpg


Klaar voor de Brisket:
Y9lnilq.jpg


De Brisket erop:
EL843Fv.jpg


De temps van 09:00, links pit, rechts kerntemp:
1XrFKnJ.jpg


Nu 10 minuten later is de pit temp 102 graden, pfff was even bang dat ik last zou krijgen van een overshoot. Eerste keer chunks, maar gelukkig gaat het prima. Wordt wel een dagje temp in de gaten houden, maar met dit weer zeker geen straf! Wat ik mij wel afvraag is of de kerntemp sonde ver genoeg in het vlees zit. Of maakt het niet uit dat er nog wat van de meetpen uitsteekt?

Update 11:08 uur, TEMPS:

Tijd          Pit          Kern
0900          99              9
0930        108          32
0945        103          40
1000        106          45
1015        103          50
1030        101          52
1045        106          55
1100        106          56 :
FfBphjE.jpg


Update 16:00, TEMPS:
1115        110          57
1130        107          57
1145        105          58
1200        103          59
1215        105          59
1230        103          60
1245        102          60
1300        106          60
1315        104          60
1330        102          60
1345        105          60
1400        104          61
1415        105          61
1430        108          62
1445        105          62
1500        107          63
1515        105          63
1530        104          64
1545        107          63
1600        109          64

Temps vervolg:

1615        108          64
1630        108          64
1645        104          65
1700        109          65
1715        106          66
1730        104          67
1745        110          67
1800        108          67

1810 Inpakken
1815        108          66 
1830        107          67
1845        110          69
1900        120          73
1915        120          77
1930        121          82
1945        116          86
2000        115          88
2015        112          90
2220        112          91

Z.




UPDATE 18:20 uur, Brisket ingepakt bij een kerntemp van 67 graden met beetje bouillon:

BtTSSzP.jpg


fXBrXHD.jpg






UPDATE, resultaat:



Folie geopend. Er zit meer vocht in de folie dan ik had toegevoegd.
Y2X1fqo.jpg



Aangesneden:
bgu4R0r.jpg


Toen ik het vocht in de folie zag schrok ik toch wel een beetje. Ik heb dit vocht overigens wel weer gebruikt om over de plakken te schenken bij het opdienen. Mijn schrik werd bevestigt; zonder het vocht was het aan de droge kant. Met vocht was het een stuk beter, maar niet zoals het hoort te  zijn (denk ik, want ik heb totaal geen referentiekader). De trektest was wel ok. Een plak rekte aardig uit en kwam ook weer terug. Maar ook hier geldt dat ik geen referentie heb.

Smaak:
allereerst moet gezegd worden dat het erg lekker rook. De smaak vonden we allemaal lekker, de rook zat er lekker op, maar de rub had ik achteraf toch beter wat zoeter kunnen maken. Ook hiervoor geldt wederom dat ik niet weet hoe het hoort te zijn.

Evaluatie:
Leuk om te maken. Op een OTP 57 zonder tempcontroller wel een behoorlijke bezigheid. Het droge kan naar mijn idee met een aantal zaken te maken hebben. Zo kan het zijn dat het injecteren door het gebruiken van verkeerd gereedschap, niet of niet voldoende in het vlees is blijven hangen. Ook kan het zijn dat ik beter eerder had kunnen inpakken. Er was al een mooie bark gevormd vanaf 15:00. Een ander punt is de pit temp vanaf het moment dat de brisket in de folie ging. Mogelijk is die te hoog geweest. De gasten vonden het in ieder geval erg lekker. Ze vonden mij te kritisch. Maar ja, dat mag ook wel met alle masters hier die meelezen  :)

Ik ga het zeker nog een keer bereiden. Ik ga het dan iets anders aanpakken. Ik zal dan met een goede spuit injecteren en de rub wat zoeter houden. . Ik zal dan zoals Noskos aangeeft de Brisket, zodra de bark goed is, inpakken. De pit temp zal ik na het inpakken laten zakken naar onder de honderd graden. Ik heb hier met spareribs goede ervaring mee. Die moesten daardoor wel langer ingepakt blijven, maar ze bleven nog sappiger en vielen evengoed van het bot. Met spareribs liet ik de temp van 107 naar 80 zakken en daar hield ik de Q dan 3 uur op. Bij Brisket is de marge kleiner want die moet naar 91 graden. Ik denk dan aan een pit temp van 95. Vanaf ingepakt duurt het dan wel weer langer natuurlijk voordat de 91 wordt aangetikt. Het is maar een idee. Onderbouwen kan ik niet echt, al zegt mijn gevoel dat de hitte na het inpakken mogelijk voor te grote temperatuur verschillen in het vlees zorgt en dat de boel te snel naar een temp van 91 wordt gebracht. Ik heb geen idee wat de experts hiervan vinden, dus ik hoor graag jullie mening!!


Z.
 
Ik zou zeker een andere naald gebruiken volgende keer, ik denk dat dat de boosdoener is.
 
Waar heb je je stukje vlees vandaan?? en oja, ik even volgen. Staat bij mij ook nog steeds op de todo!! :D
 
Vlees komt bij B&S vandaan.
 
Brisket kun je hier bij Beef & Steak kopen MarBQ.

Ze hebben ook weer Whole Packers. Dat is dus een hele, de flat met de point erop.
 
mooi vlees project, succes
 
Ik vind het erg spannend structor. Ik heb het idee dat ie al een tijdje in de zone zit. De temp loopt niet echt meer door. Nu nog steeds 64. Hopelijk kan ie er rond 7 af, want half 8 komen de gasten!

@noskos, ik zie op je eigen website dat de zone bij jou wel erg lang stand hield. Kan er mogelijk al eerder ingepakt worden, of is de 71 graden kritisch vraag ik mij af. Een andere spuit ga ik zeker kopen, de naald lijkt me daarvan ook nog eens dikker.




In de tussentijd nog wat voorbereid; MOINKrol:

ZyqePY9.jpg


sH6jLLR.jpg




Die gaat straks op de 47, zonder werkende luchtschuif (alle drie de bladen doorgeroest en afgebroken). Om toch wat zuurstof te beperken gebruik ik alu folie  B-)


Op de Q:
IYB4dPe.jpg



Voor het sausen:
J6gn1lG.jpg



En eraf bij kerntemp 60 graden:
DucSLqV.jpg



En het was weer erg lekker. MOINK!
 
Gewoon inpakken als je brisket goed van kleur is!
 
Ok Noskos dank je. Volgens mij zit ik dan nu goed. Kerntemp is 67 en ik heb een mooie bark. Ga hem nu inpakken!
 
Ik vind het er mooi uit zien! Ben benieuwd naar het eindresultaat...
 
Excuses structor, maar gisterenavond kwam het er niet van. Het was heerlijk buiten en het werd uiteindelijk half 2 voordat we afscheid van onze gasten namen. Ik heb alles in de startpost verwerkt! Ook de temps zijn bijgewerkt.

Succes met de bereiding van de Brisket. Ik hoop dat deze op tijd bij je wordt bezorgd. (Als het B&S is dan zal het wel. Nog niet meegemaakt dat er niet op tijd werd geleverd. Top dus.)
 
Brisket is het moeilijkste stuk vlees om klaar te maken. Ben er zelf pas 1 keer tevreden over geweest...

Gefeliciteerd met je koetje!
 
Gefeliciteerd met je koetje! Ik ben het niet helemaal met je theorie eens dat het op een lagere temperatuur beter zou moeten gaan, een hoop pitmasters doen brisket high en fast met zeer goede resultaten ;) Het is gewoon een lastig stuk vlees.
 
Bedankt voor de felicitaties. Ik ben blij met mijn koetje!

@Noskos, ik heb vandaag wat tijd genomen om wat meer over Brisket op internet te lezen. Wat jij zegt wordt steeds bevestigt. Ook op hogere temperaturen worden super resultaten geboekt. Ik kom bij deze maar terug van het idee van lagere temperatuur. Een volgende gaat wel eerder in de folie! Ik heb veel geleerd deze run!
 
ZBBQZ, van harte met je koetje!
 
Ziet er goed uit het kan wel eens lastig zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan