BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer bacon! Héérlijk!

 
 

Bobvt78

Kooltjesharker
Berichten
196
Vorige week voor het eerst bacon gemaakt, en dat was een succes.
Ik was altijd wat terughoudend, op de 1 of andere manier vond ik dat pekelen wat risicovol.
Maar hee, wie niet waagt, wie niet wint. Dus begonnen met pekelen;

20200425_151003.jpg


20200425_151221.jpg


Het mengsel: 200gr grof zeezout, 200gr bruine suiker, 25gr paprikapoeder. Beetje safe gehouden als eerste test.
In een dubbele ziplockzak opgeborgen in de koelkast. En toen maar een weekje geduld. Dagelijks even gedraaid.

Na een week uitgepakt, schoongespoeld en laten drogen en toen richting de WSM.

20200502_150018.jpg


Lekker wat stukken beuk erbij en thermometer erin.
Ik verwachtte eigenlijk een lange sessie, maar hij was binnen een paar uurtjes al klaar.
Het resultaat mocht er dan ook zijn, wow;

20200502_160922.jpg


Ik vind 'm echt heel lekker. Zeker tijdens het afkoelen in de keuken kun je er amper vanaf blijven.
En wat kun je het overal heerlijk voor gebruiken!
Inmiddels al gebruikt als hamburger-topping, gewoon zo lekker op brood, bij de uitsmijter. En vanavond gaan er wat blokjes in de pasta-carbonara.

Voor herhaling vatbaar wat mij betreft! Dit was een groot stuk, maar ik zag bij de lokale super ook kleine stukken, die zal ik ook eens proberen.
 
ik heb dat zelfde gevoel als jou met dat pekelen. Als ik dat zo zie moet ik er ook maar aan geloven.
 
Ziet er goed uit.
Voor pekelsessies van een week gebruik ik altijd Colorozo.
25 gram Colorozo per kilo, en dat is al het zout wat er op gaat (2,5%)
Voorheen deed ik ook altijd veel meer zout (colorozo+zeezout) maar dan vond ik de bacon te zout worden.
Nu zal het niet zo'n vaart lopen maar er kunnen rare dingen gaan groeien in je pekel, better safe than sorry.
Ik zou de volgende keer Colorozo gebruiken voor de langere pekelsessies.

 
Laatst bewerkt:
Okee, dat is iets om rekening mee te houden ... bij mij zag alles er wel goed uit, maar dit soort verhalen maakt me dan toch weer een beetje bang ...
Ik dacht oprecht dat dit alleen te maken had met het langer bewaren van het eind product. Ik heb het recept van PitmasterX gevolgd, maar zal het filmpje van Noskos ook eventjes gaan bekijken.
 
Ik heb het onlangs ook voor het eerst geprobeerd en er zit natuurlijk altijd een twijfel in je hoofd of het wel goed gaat. Voor botulisme hoef je niet eens iets te zien, ruiken of proeven dus de angst snap ik goed genoeg. Met de richtlijnen van @Ewald en wat vertrouwen in je weegschaal komt het echter echt wel goed! Het is het meer dan waard als je na 8 dagen het resultaat kan proeven
 
Lekker hoor. Een van de lekkerste dingen die je kunt maken.
Zo een groot stuk Is ideaal. Heb je lekker veel in 1X
Hier ook (bijna) altijd een voorraad voor van alles en nog wat.
Als je zo een groot stuk heb kan je het ook in 2 of 3 stukken snijden en met verschillende smaken pekelen, of in een lekkere marinade
 
Zo dat is een mooi stuk bacon geworden:)heerlijk. Wij hebben ook eigenlijk altijd wel een voorraad bacon liggen, gewoon omdat het kan en omdat het zo veelzijdig is;) en de tip van Rick, om een stuk te verdelen in een aantal kleinere stukken doen wij ook vaak, zodat je iets nieuws en iets vertrouwds kan maken.
 
Okee, dat is iets om rekening mee te houden ... bij mij zag alles er wel goed uit, maar dit soort verhalen maakt me dan toch weer een beetje bang ...
Ik dacht oprecht dat dit alleen te maken had met het langer bewaren van het eind product. Ik heb het recept van PitmasterX gevolgd, maar zal het filmpje van Noskos ook eventjes gaan bekijken.
Ik heb het pitmasterX wel eens gevraagd en die wil gewoon geen nitraat in z'n eten. Zijn pastrami is ook bruin. Waar men daarbij bang voor is is botulisme. Het is een enorm klein risico, alleen je ruikt 't niet en het kan echt heel slecht aflopen.

Traditioneel werd droog gezouten, dus het spek werd niet verpakt en op een verhoging gelegd en ingesmeerd met de pekel (zonder nitriet of nitraat), de pekel werd elke dag ververst. Na de bereiding werd het vlees opgehangen in een koele, goed geventileerde omgeving. Dit creëert niet de omstandigheden die botulisme een kans geven, maar onder te vochtige omstandigheden kunnen toch schimmels ontstaan en niet iedereen wil een paar hompen spek aan z'n plafond hangen.

Met colorozozout heb je 2 voordelen. Je vlees is langer gesneden in de koelkast te bewaren en de kleur blijft mooi roze. Sommige mensen vinden de smaak ook lekkerder. Nitriet in eten is wat controversieel maar in jouw artisanaal bereid spek zit verder zo weinig troep dat ik liever daarvoor zou gaan dan vleeswaren uit de supermarkt.
 
Ik heb het pitmasterX wel eens gevraagd en die wil gewoon geen nitraat in z'n eten. Zijn pastrami is ook bruin. Waar men daarbij bang voor is is botulisme. Het is een enorm klein risico, alleen je ruikt 't niet en het kan echt heel slecht aflopen.

Traditioneel werd droog gezouten, dus het spek werd niet verpakt en op een verhoging gelegd en ingesmeerd met de pekel (zonder nitriet of nitraat), de pekel werd elke dag ververst. Na de bereiding werd het vlees opgehangen in een koele, goed geventileerde omgeving. Dit creëert niet de omstandigheden die botulisme een kans geven, maar onder te vochtige omstandigheden kunnen toch schimmels ontstaan en niet iedereen wil een paar hompen spek aan z'n plafond hangen.

Met colorozozout heb je 2 voordelen. Je vlees is langer gesneden in de koelkast te bewaren en de kleur blijft mooi roze. Sommige mensen vinden de smaak ook lekkerder. Nitriet in eten is wat controversieel maar in jouw artisanaal bereid spek zit verder zo weinig troep dat ik liever daarvoor zou gaan dan vleeswaren uit de supermarkt.
Je bedoelt in je eerste zin Nitriet.
Pitmaster X moet beter zijn huiswerk doen, als hij geen Nitriet in zijn eten wil moet hij direct stoppen met het eten van Groentes.
Via Groentes krijgen wij meer Nitriet binnen dan met een stukje Bacon met max. 150 ppm Nitriet (150 deeltjes Nitriet per 1 miljoen deeltjes Bacon).
Nitriet zit zelfs in ons drinkwater, ook bevatten veel andere voedingmiddelen Nitraat, welke door ons lichaam weer worden omgezet in Nitriet.
 
Je bedoelt in je eerste zin Nitriet.
Pitmaster X moet beter zijn huiswerk doen, als hij geen Nitriet in zijn eten wil moet hij direct stoppen met het eten van Groentes.
Via Groentes krijgen wij meer Nitriet binnen dan met een stukje Bacon met max. 150 ppm Nitriet (150 deeltjes Nitriet per 1 miljoen deeltjes Bacon).
Nitriet zit zelfs in ons drinkwater, ook bevatten veel andere voedingmiddelen Nitraat, welke door ons lichaam weer worden omgezet in Nitriet.

Dat klinkt voor mij wel heel goed, ik zat ook een beetje in m’n hoofd te dubben omdat ik zo gezond en natuurlijk mogelijk eten wil maken. Heb je toevallig een wetenschappelijk artikel wat dit bevestigd?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dat klinkt voor mij wel heel goed, ik zat ook een beetje in m’n hoofd te dubben omdat ik zo gezond en natuurlijk mogelijk eten wil maken. Heb je toevallig een wetenschappelijk artikel wat dit bevestigd

Sent from my iPhone using Tapatalk

Er zijn er meerdere, je moet maar eens googelen erop.
Ook het voedingscentrum heeft bakzeil gehaald.

 
Dankje. Ik ga het eens lezen


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Even voor de duidelijkheid, Nitraat in voedingsmiddelen ( o.a Groentes) worden door ons lichaam omgezet in Nitriet.
Nitriet in voedingsmiddelen (Colorozo, in vlees) blijft Nitriet.
Dat is ook de reden dat als je worst een hele lange tijd (maanden tot enkele Jaren) wilt drogen er Nitriet en Nitraat in de cure zit.
Nitriet heeft geen eeuwig bestaan het wordt na verloop van tijd afgebroken tot stikstof oxides (NO) en is dan niet meer werkzaam tegen botulisme.
Nitraat wordt omgezet in Nitriet in de worst en dient dus als buffer voor het afgebroken Nitriet.
Hoeveel of hoe weinig Nitriet er uiteindelijk overblijft in een product daar is nog geen goed onderzoek naar gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Je bedoelt in je eerste zin Nitriet.
Oh nee, ik gebruikte zijn woorden. Is ook verwarrend, in de VS wordt het door elkaar gebruikt en bij meer traditionele cures (ham e.d.) wordt echt nitraat gebruikt i.c.m. nitriet.
Pitmaster X moet beter zijn huiswerk doen
Dat zal ik niet tegenspreken :D
als hij geen Nitriet in zijn eten wil moet hij direct stoppen met het eten van Groentes.
Via Groentes krijgen wij meer Nitriet binnen dan met een stukje Bacon met max. 150 ppm Nitriet (150 deeltjes Nitriet per 1 miljoen deeltjes Bacon).
Nitriet zit zelfs in ons drinkwater, ook bevatten veel andere voedingmiddelen Nitraat, welke door ons lichaam weer worden omgezet in Nitriet.
Precies. Nitriet in zijn puurste vorm is vergif, ook moet je colorozozout niet over je eten strooien. Het gaat allemaal om hoeveelheden en waar je het voor gebruikt. Overigens zit er in groente meestal weer nitraat, nitriet is over het algemeen een geraffineerd product voor snelle werking. Dankzij nitriet kunnen wij in 1 week bacon maken :)

EDIT: sorry @Ewald ik had je laatste bericht niet gezien, goede toevoeging (y)
 
Terug
Bovenaan Onderaan