BasBQ
Beef en Steak

Eerste brisket texas style

 
 
 

p0ng

Tondelzoeker
Berichten
21
01.jpg


Heb me de laatste weken flink verdiept in brisket. Ben zeer geinspireerd geraak door Aaron Franklin. Wilde daarom mijn eerste brisket echt texas style doen. Goed vlees zou genoeg moeten hebben aan zwarte peper, zout en goede rook. Dit was een black angus brisket (point denk ik?) van 3kg.


02.jpg


Avondje van tevoren het ei even goed leeggehaald en volgeladen met dammers en stukken eikenhout. 05.30 al wakker door de spanning, dus maar meteen aan.


03.jpg


Zaten niet veel harde stukken vet meer aan. Maar toch even wat getrimmed en een mooi laagje onderop laten zitten. Daarna bestrooid met 50/50 zout en mn laatste restje zwarte peper uit indonesie.


04.jpg


Daar gaat ie dan. Fat side down. Heb een klein bakje water op het heetste punt neergezet omdat Aaron Franklin zei dat dat de smoke ring ten goede komt. Heb pas sinds kort geleerd hoe de plate setter uitgelijnd moet worden. De luchtinlaat zit niet helemaal in het midden, dus een pootje van de plate setter zou in het verlengde van het gat moeten zitten (beetje schuin vh midden dus), zodat de ergste hitte goede gespleten wordt. Klonk logisch.


05.jpg


Mooie blue smoke. Tijd om een rondje hard te lopen.


06.jpg


Dit vind ik nou zo gaaf van het ei. Ben je een paar uur weg, kom je terug, is ie zonder aan te raken netjes tussen de 110 en 112 graden blijven hangen. Temperatuur van het vlees steeg wel snel. Was niet voornemens om in te pakken, maar zat na 5 uur al op 77 graden. Toch maar ingepakt met een paar theelepels water omdat ik bang was dat het vlees te droog zou worden anders. Was op dit punt best heel stijf.


07.jpg


Ingepakt en teruggeregeld naar 105 graden. Om rustig zacht te worden.


08.jpg


Na 10 uur was het zover. Tijd voor een kijkje. Prope ging er zonder echte weerstand in en het vlees was heerlijk zacht geworden. Zat ook nog wel wat vocht in de folie. Ei was inmiddels een graadje of 80 en heb 'm helemaal gedempt. Folie weer dicht en paar handdoeken erom. Lekker rusten voor een uurtje of drie.


09.jpg


Het is zo lekker als je ruim op tijd klaar bent. Gasten aan tafel met romige stamppot andijvie (uit eigen AH moestuintje), goede jus, pickled red onions en piccalilly. Tijd om de brisket aan te snijden!


10.jpg


Smoke ring op zich prima in orde. Zat weinig vocht meer in, maar was totaal niet droog door vet en collageen dat gelatine was geworden.


11.jpg


Breektest ging ook prima. Ga volgende keer proberen om 'm iets minder ver door te laten gaan, want het breken ging wel heel makkelijk. Smaak en mondgevoel was wmb echt heel dik orde. Denk dat dit het lekkerste is wat ik tot nu toe op de bbq heb gemaakt. Ben heel blij dat het gelukt is!


12.jpg


Dit vind ik ook zo gaaf om te zien. Gewoon dikke 10 uur bbqen en nog de helft van de houtskool intact.  B-)

Thanks for watching!


 
mooi hoor, gefeliciteerd met je koetje en welkom bij the big three  :)
 
Dat ziet eruit als een hele leukesessie!
 
Mooie reportage hoor, nice ook als het gaat zoals je vooraf hoopt
 
Leuk om te lezen en zien ook natuurlijk. Mooie rapportage
 
Mooi verslag en wat ziet het er geweldig lekker uit. Gepast jaloers. Wat een strak eindresultaat. Gefeliciteerd met je big three.
 
Ziet er goed uit,helemaal Top, moet er zelf ook eens aan gaan beginnen maar durf nog niet goed  :blush:
 
Ziet er heerlijk uit, gefeliciteerd met je Koetje en welkom bij de Big3.
 
Wat een mooie reportage, en welkom bij de "big three". Ik vond het ook een geweldig stuk vlees. Binnenkort ga ik het weer maken, maar dan met een 3 weken "gedroogd" stuk puntborst van een Nederlandse koe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan