BasBQ
Beef en Steak

Eerst keer pulled pork

 

Rens.

Kooltjesharker
Berichten
140
Gisteren voor het eerst pulled pork gemaakt.
Uiteindelijk met een klein stuk procureur van 1,5 kilo begonnen en een paar dagen van te voren laten ontdooien en het stuk vlees een dag van te voren geïnjecteerd met appelsap, wat kruiden en zout, geheel ingesmeerd met mosterd en dan de Noskos pulled pork kruiden erover.

Voor de de BBQ tijden heb ik hetzelfde proberen aan te houden als dit draadje:

Zondag was het dan zovel de basterd mocht eindelijk aan, kolenmand bijvullen met de marabu houtskool die ik bij aankoop van de Q had gekregen. Erg tevreden met de grote stukken. Op één punt aangestoken en toen konden de chunks appel hout er op, 2 stuks. Verspreid over de gehele kolenmand.

Toen de temperatuur mooi stabiel op 110 graden was kon het vlees er op, mooi moment voor een fotootje.

Niet te vaak kijken, ergens geleerd "if your looking, you ain't cooking" wel af en toe een keer de temperatuur meten met mijn thermapen.

Rond 14:30 bleef de temp blijft wat hangen rond de 65 graden "The zone" Was toch wel even spannend of ik mijn planning nog aan kon houden. Spannend.

Alvast de CEO verwittigd dat ze misschien al smiddags wat moest foerageren om niet savonds met honger te zitten.

Op een gegeven moment ging de temperatuur weer wat omhoog, toen het geheel ingesmeerd met een mengsel van Noskos BBq saus met wat ingekookte appelsap met suiker.

Net geen anderhalf uur laten liggen maar toen toch maar ingepakt omdat de temperatuur wat achterbleef .

Rond 18:15 was hij mooi tussen de 87 en 92 graden en voelde het aan alsof het vlees mooi zacht was.

Even rusten, ondertussen voor broodjes zorgen en de coleslaw op tafel toveren.

Natuurlijk nog wel wat leerpunten, die ik meeneem voor de volgende keer.

Leerpunt 1: die mosterd maakt er wel een echt een bende van, de rub blijft dan achter in je vershoudfolie, volgende keer zonder mosterd de rub er op.

Leerpunt 2: iets eerder beginnen, liever te vroeg klaar en dan nog in een koelbox met een handdoek. Was bang dat de straat blank zou staan van de rook van de appelchunks op de vroege ochtend maar dat viel reuze mee.

Leerpunt 3: misschien is een thermometer met een probe voor constante temp check wel een leuke uitbreiding van de gadgets, maar een keer langs de IKEA gaan. (Vind de CEO vast ook leuk) . Temperatuur bleef zo constant dat ik het zelfs wel op een thuiswerk dag aan zou durven. Haast geen omkijken aan als je weet wat de vlees temp is.

Leerpunt 4: rookhout beter verdelen, een deel begon pas te roken toen de PP al in de folie zat. Uiteindelijk wel een rookrand en de smaak was er wel. Maar mocht nog wel iets meer

Bedankt voor het lezen!
Natuurlijk de foto's anders niet gebeurd:

In de rub 24 uur van te voren.
IMG_20220702_120525.jpg


Op de Q, rub is wat van de zijkant af vanwege de folie
IMG_20220703_111738.jpg


Insmeren, wat glimt ie mooi.
IMG_20220703_152957.jpg


Klaar voor het pullen, vleesvocht met BBQ saus aangemaakt.
IMG_20220703_184439.jpg


Gepulled, sausje moet er nog over.
IMG_20220703_185848.jpg


De laatste momenten waarop de PP nog licht zag.
IMG_20220703_190801.jpg


IMG_20220703_184258.jpg
 
Mooi gecheft chef!

Ziet er heerlijk uit.
 
Mooi verslag en een heerlijk resultaat!
En alvast gefeliciteerd met je Knorretje denk ik..
 
Mooi resultaat, gefeliciteerd met je knor.
 
Gefeliciteerd met je Knorretje. En dat ziet er heerlijk uit.
 
Mooi gedaan voor de eerste keer! Dat geeft mij moed om er toch ook eens aan te beginnen.
 
Gefeliciteerd met je knorretje
 
Gefeliciteerd met je 🐷
 
Bedankt ! 👍

Heb de vershoud folie er op gedaan met het idee dat het dan goed afgesloten in de koelkast zou liggen.
Ovenschaal met los alu folie was beter geweest.
Maar jouw voorkeur @Kroontje is toch wel mosterd gebruiken. Proef je het in het eindresultaat?
Je zou kunnen denken dat er minder vocht uit het vlees verdampt door het vocht in de mosterd.
 
Mosterd, mayo, olie als het maar plakt en idd in een ovenschaal en die afdekken.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Als je tóch naar de Zweedse winkel gaat zijn deze bakken in diverse maten handig, niet duur en oersterk. Die met het rekje is super handig voor in de koelkast, ontdooien maar ook bij het roken op de BBQ. En nee ik werk er niet
bd808a65cb8cdbd5d59007b262f51775.jpg


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Mooi gedaan voor de eerste keer! Dat geeft mij moed om er toch ook eens aan te beginnen.
De eerste keer zou ik lekker zonder tijdsdruk doen. Maar als je de BBQ op de juiste temperatuur weet te houden kan het niet mis.
Een steak op het juiste cuisson is vele malen lastiger.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Als je tóch naar de Zweedse winkel gaat zijn deze bakken in diverse maten handig, niet duur en oersterk. Die met het rekje is super handig voor in de koelkast, ontdooien maar ook bij het roken op de BBQ. En nee ik werk er niet
bd808a65cb8cdbd5d59007b262f51775.jpg


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Ja dat lijkt me zeer handig, een keer een bezoekje bij onze Zweedse vrienden brengen.
Past daar een hele varkensnek/procureur in?
 
Terug
Bovenaan Onderaan