BasBQ
Beef en Steak

Tips voor kortere tijden kleinere pulled pork (1,5 kg)

 
 

dromer1967

Pitmaster
Berichten
537
Laatste heb ik pulled pork gemaakt van een varkensnek van 1,5 kg. Ik heb getracht het te doen volgens noskos. Dit lukt echter niet helemaal omdat de tijden, natuurlijk, anders zijn bij een kleinere varkensnek.

Het is nu als volgt gegaan:

  • 10:00 vlees erop
  • 13:30 75 graden bereikt -> insmeren met saus
  • 14:30 82 graden bereikt -> inpakken in folie
  • 16:00 90 graden bereikt -> eraf halen en laten rusten

De eerste actie na het erop leggen dient volgens recept te gebeuren na 5 uur of 74 graden. 75 graden was na 3,5 uur al bereikt dus dan al ingesmeerd.

Dan komt het eigenlijke probleem: hij moet vervolgens nog twee uur, ingesmeerd, blijven liggen om een bark te krijgen. Maar na een uur was de kern al 82 graden en heb ik hem maar ingepakt omdat er anders weer te weinig tijd overblijft in de folie om de boel weer zacht te maken.

Uiteindelijk lukt alles wel hoor zoals te zien is. En het smaakt wel ok?.  Maar.... ik heb het gevoel dat het vlees niet echt tijd heeft gehad om een goede bark te vormen.

Herkent iemand dit probleem en weet hij/zij er een oplossing voor?

Je kunt zeggen smeer hem ??n uur eerder in en laat hem dan twee uur liggen. Echter, de tijden vari?ren natuurlijk met de hoeveelheid vlees en ook per beest zeg maar.

Ik zit eraan te denken om een lagere kerntemperatuur aan te houden voor de eerst fase, maar wat zou een nuttige waarde kunnen zijn?

Ik zit zelf te denken aan insmeren bij 70 graden zodat er dan wellicht meer tijd is voor de bark.

Echter, kun je dit zomaar doen bij die lagere temperatuur? Natuurlijk gewoon proberen dat snap ik. Maar het zou fijn zijn als iemand hier tips over heeft  :)
 
Stomme vragen bestaan niet maar ik ga hem toch stellen.

De bark cre?er je toch in de eerste fase? ZOdra je hem inpakt is dat de bark die je hebt gecreeerd?

Zo die is gesteld. :) Ben benieuwd naar de experts in deze. Mij lukte het tot nu toe ook niet om een mooie stevige bark te cre?ren zoals je het hier wel is voorbij ziet komen.
 
Je bark komt zacht door het inpakken.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Persoonlijk vind ik de bark een belangrijk onderdeel van de pp.
De meningen over wat een goede bark is en wanneer het vlees het lekkerst is verschillen nogal.(= subjectief)
Ik pak niet meer in, mop/besproei niet ,en hou de temperatuur op 110 graden onafhankelijk van de grote/gewicht van de procureur/picnic/butt.
Zo krijg je een stevige bark en mals vlees .
Nogmaals  dit is de manier hoe het voor ons werkt en er zijn 1001 meningen over goed of niet.
Gewoon beetje experimenteren en je voorkeur bepalen.
681077d35a55a07a8fa6f7d38619d7b9.jpg
 
Best wel een mooie bark zonder injecteren, moppen en inpakken, gebruik je dan nog wel een rub  :-/
En omdat je dan ook geen vleesnat hebt maak je dan een andere saus om er doorheen te mengen als hij geplukt is?  :-?
Of pak je iets uit een potje?
 
drdre67 zei:
Ik pak niet meer in, mop/besproei niet ,en hou de temperatuur op 110 graden onafhankelijk van de grote/gewicht van de procureur/picnic/butt.
Zo krijg je een stevige bark en mals vlees .

Inpakken doe ik meestal wel, maar dat moppen of besproeien vind ik heel erg overgewaardeerd. Ik vind het voor geen meter opschieten, elk half uur klep open (daag warmte, daag rook), besproeien (hop, weer nat oppervlak, en afgekoeld wat weer opgewarmd moet worden).
Maar misschien heb ik de juiste sproeivloeistof nog niet ontdekt.
 
Als ik het nodig vind om te moppen(wat ik soms wel bij spareribs doe) gebruik ik een warme mopsaus de afkoeling valt dan wel mee.    ;)
 
Gisteren hetzelfde gedaan, varkensnek van ~1.5 kilo. BGE op 107, 7:30 erop, om 12:30 op 64 graden in de saus, 14:30 gewoon lekker niets gedaan, tot 17:00 uur laten liggen zonder inpakken en was hij 88 graden. Uurtje in de folie, uit elkaar trekken en wat eindsaus erbij en heerlijk. Inpakken scheelt tijd, meer niet, dus geen heilig dong voor een kleine nek.
 
Weet niet of ik een expert ben

Tegenwoordig sla ik de saus stap over. Dus als de kruiden na 5 uur vastzitten dan pak ik in.

Dat bark hard of krokant oid moet zijn is ooit gegroeid omdat we niet beter wisten. Maar tijdens de stall/zone wordt er vocht aan de buitenkant verdampt en de temperatuur gaat pas weer omhoog als dat verdampen ophoudt (lees het vlees onder het oppervlak droog is). Ik weet het niet hoor, maar ik hoef geen drooggekookt stukje vlees.

Ik ben net zo schuldig aan het in het tot stand komen van het idee van krokante bark. Maar heb daar in de loop der tijd een ander idee over gekregen.
 
Smaken en technieken veranderen he. Hier fan van kruidenkorst, niet zo van bark (vind ik zon negatieve bijklank hebben).

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Brecht zei:
Smaken en technieken veranderen he. Hier fan van kruidenkorst, niet zo van bark (vind ik zon negatieve bijklank hebben).

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Och, als het beestje maar een naampje heeft.
Bark is de Engelse vertaling voor schors, zo hebben we in bbq land wel meer dingen overgenomen uit de USA .
Laatst vroeg ik b.v. bij een zeer gerespecteerde keurslager die zich pas bij ons in de buurt heeft gevestigd of hij voor mij een mooie brisket (point en/of flat) kon snijden.
De beste man had geen flauw idee waar ik het over had. :-/
Ik bedoel maar. ;)
 
dromer1967 zei:
Bedankt voor de reacties.

Ik ga de volgende keer de sausstap ook overslaan om te kijken hoe dat gaat :)

Dat is nou net het leuke van bbq-en als je veel gaat experimenteren moet je het wel iedere keer weer maken, heerlijk. ;) :)
 
noskos zei:
Weet niet of ik een expert ben

Tegenwoordig sla ik de saus stap over. Dus als de kruiden na 5 uur vastzitten dan pak ik in.

Van de week ook voor het eerst gedaan, de saus stap overslaan. Had 3 stukken procureur van + 2,5 kilo en ze waren allemaal tussen de 7 en 7 1/2 klaar. Was heerlijk!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan