BasBQ
Beef en Steak

ECHT Briketten

 
 

JMH

Tondelzoeker
Berichten
17
Hallo allemaal,
Ik zie bij Rookovens.nl briketten voorbij komen van "ECHT briketten".
Heeft hier iemand ervaring mee?
https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/rookoven/full35739058.jpg?t=1455260582
 
Hallo JMH,

Heb je inmiddels al ECHT? briketten geprobeerd?
We hebben al veel positieve ervaringen gehoord, maar ben ook benieuwd naar jouw mening!

Mocht je ons willen volgen, we hebben een nieuwe website: www.echtgoed.nl en ook kun je ons volgen op Facebook.

Groetjes Manon van ECHT?
 
2.50  p/kilo  lijkt me behoorlijk prijzig.
brand 300 minuten zonder bijvullen :-/

ben benieuwd naar de ervaringen
 
Wil het wel eens proberen..... Merk namelijk dat de Weber briketten mij minder gaan bevallen (teveel as) en de houtskool is meer gruis dan flinke stukken. Ik ben geen wedstrijd BBQ-er, dus hoef geen top of the bill, maar een goede 2e zou hier goede diensten doen.
 
JohnK zei:
Wil het wel eens proberen..... Merk namelijk dat de Weber briketten mij minder gaan bevallen (teveel as) en de houtskool is meer gruis dan flinke stukken. Ik ben geen wedstrijd BBQ-er, dus hoef geen top of the bill, maar een goede 2e zou hier goede diensten doen.

John, dan moet je overstappen op kokosschaal briketten, Ecobrassa, Dammers, Flamy, etc.
Die bevatten vele malen minder bindmiddel waardoor je veel minder as en bijna geen stank hebt.
Weber is echt een topmerk maar de briketten van weber zijn prut, ze ruften bij het leven tijdens opstarten en geven bergen as.
Om over de warmteopbrengst maar te zwijgen.
En het maakt niks uit of je dan een wedstrijd BBQ'er bent of niet.
 
Helaas moet ik de huidige voorraad eerst even er ehhh doordraaien, maar dan stap ik idd snel over op een ander merk. Vandaar dat ik dus wat aan het kijken ben naar diverse opties :)
 
ik gebruik al jaren Weber briketten, en idd, die krengen vallen al uit elkaar als je ze wil verplaatsten.
ik heb nu ook ecobrassa besteld, wel prijzig maar als ik jullie mag geloven dan ga ik voor de real deal.

maar mijn vraag nu is wat heb ik nodig om een weber met 57 cm doorsnee te voeden met deze briketten
 
Ewald zei:
John, dan moet je overstappen op kokosschaal briketten, Ecobrassa, Dammers, Flamy, etc.
Die bevatten vele malen minder bindmiddel waardoor je veel minder as en bijna geen stank hebt.

Als je weinig as wilt hebben kun je misschien nog wel beter een goede houtskool proberen dan briketten.
 
dennis zei:
Ewald zei:
John, dan moet je overstappen op kokosschaal briketten, Ecobrassa, Dammers, Flamy, etc.
Die bevatten vele malen minder bindmiddel waardoor je veel minder as en bijna geen stank hebt.

Als je weinig as wilt hebben kun je misschien nog wel beter een goede houtskool proberen dan briketten.

Sorry Dennis ben het niet met je eens, kokosschaalbriketten geven ongeveer even veel as als houtskool.
En ik stook al geruime tijd alleen op houtskool omdat een kamado niet lekker op briketten loopt.
Daarvoor heb ik op mijn weber heel veel briketten gestookt, ook ik ben met de weber briketten begonnen, en door schade en schande wijzer geworden.
Toentertijd verstookte ik 250 kilo briketten per jaar, nu zit ik op zo'n 300 kilo houtskool per jaar.
Wij koken nagenoeg niet meer in de keuken, vandaar.
 
dennis zei:
Als je weinig as wilt hebben kun je misschien nog wel beter een goede houtskool proberen dan briketten.

Ik dacht (en dat is ook redelijk mijn ervaring) dat houtskool hard en hevig ging en briketten steady en (s)low. En zo gebruik ik ze doorgaans ook; houtskool voor directe grillen of om even een spike te geven end e briketten voor de langere garing...  Ik zie dat heel veel mensen in een Kamado werken met houtskool, maar ik stook hier (nog) met een Weber...
 
JohnK zei:
dennis zei:
Als je weinig as wilt hebben kun je misschien nog wel beter een goede houtskool proberen dan briketten.

Ik dacht (en dat is ook redelijk mijn ervaring) dat houtskool hard en hevig ging en briketten steady en (s)low. En zo gebruik ik ze doorgaans ook; houtskool voor directe grillen of om even een spike te geven end e briketten voor de langere garing...  Ik zie dat heel veel mensen in een Kamado werken met houtskool, maar ik stook hier (nog) met een Weber...

Klopt John,

Houtskool reageert heel snel op zuurstof en dat is waar een Kamodo lekker op stookt.
Houtskool gaat niet altijd hard en hevig, het ligt er maar net aan hoeveel zuurstof het krijgt.
Een Kamado steek je ook anders aan dan de weber, een soort van minion methode.
Bij een Kamado brandt doorgaans dus niet alle houtskool, maar een gedeelte in de kern ook wel een "cherry pit" genoemd

DSC_5496_zps120a11d7.jpg



DSC_5501_zps4081f860.jpg
 
Ik heb gisteren 30+ kg ingeslagen, de ECHT briketten zijn in de aanbieding bij Ranzijn(7.99 /5.5 kg). Nu maar hopen dat de zo goed zijn als op de verpakking staat ?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

 
Ik heb deze briketten bij de Karwei in de aanbieding gekocht en heb nu 1 zak gebruikt met gewoon barbecue?n. Eerste indruk van de briketten: redelijk wat kapotte briketten in de zak, briketten voelen erg licht en luchtig en zijn niet heel groot. Aansteken gaat wel heel makkelijk in de starter en ze geven maar een klein pluimpje rook en nagenoeg geen geur, briketten worden ook erg snel heet en de asvorming valt ook mee. Waar de 5 uur vandaan komt op de zak weet ik niet, want ze branden heel erg snel op en na een uur zijn ze nagenoeg weg. Binnenkort eens proberen met een langere sessie met lagere temperatuur, kijken wat ze dan doen.
 
Klinkt "echt" als  een slimme of snelle jongen die wil scoren met de Bbq hype. Plak en nog label op zoals "eco" en Co2 neutraal er op en het concept is compleet. Ik blijf mijn vertrouwde houtskool van de hanos of v&r
 
Briketten nu ook gebruikt voor spareribs met low and slow. Met geknepen luchttoevoer branden ze langzamer op dan alles vol open. Ik ben begonnen met een klein restje en circa 10 nieuwe en heb in drie uur tijd 4 briketten erbij gedaan. Temperatuur bleef daardoor constant rond de 110 graden en na de ribs was niet eens alles opgebrand, maar 5 uur is denk wel optimistisch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan