BasBQ
Beef en Steak

Easterwood spare ribs

Vraagje

Kan je de ribs laten liggen (na de 90 min) en dan de volgende dag de laatste 15 min met glaze doen?
Zijn er nadelen aan de methode? blijft de smaak hetzelfde? wordt het vlees niet taai?

Alvast bedankt.
 
Langemakki zei:
Vraagje

Kan je de ribs laten liggen (na de 90 min) en dan de volgende dag de laatste 15 min met glaze doen?
Zijn er nadelen aan de methode? blijft de smaak hetzelfde? wordt het vlees niet taai?

Alvast bedankt.

Ik heb zoiets eerlijk gezegd nog niet geprobeerd, maar ik denk dat je taai vlees krijgt. Hoewel je in de supermarkt vaak ook gegaarde ribs kunt kopen. Misschien het proberen waard en dan ons hier het resultaat laten horen en zien....
 
Langemakki zei:
Vraagje

Kan je de ribs laten liggen (na de 90 min) en dan de volgende dag de laatste 15 min met glaze doen?
Zijn er nadelen aan de methode? blijft de smaak hetzelfde? wordt het vlees niet taai?

Alvast bedankt.

Ik heb natuurlijk geen referentiekader, want ik heb ze alleen z?lf maar gemaakt op deze manier, maar ik vind ze niet taai. Zal ook aan de kwaliteit van de ribs liggen, maar wat ik wel vind is dat ze een wat hardere korst ontwikkelen, gewoon omdat je ze wat heter bakt. Persoonlijk vind ik dat wel lekker, beetje knapperige randjes.
Ook moet je met deze methode geen rubs gebruiken met teveel zoetigheid erin, want door de hogere hitte krijg je behoorlijke caramelisatie en verbranding.

Verder denk ik wel dat je ze de volgende dag ff op kunt warmen en af kunt glazen. Ik zou dat wel op lage hitte doen, uiterlijk 120 ofzo. En dan gewoon tot 'eetbaar warm', anders gaat de boel snel droog worden.
 
drdre67 zei:
Dit staat al een tijdje op de todo list maar het komt er nog steeds niet van. .Maar nu ik de plaatjes zie ga ik ze toch maar een stukje naar boven schuiven  .
+1 - Die lijst wordt langer en langer
 
Gisteren geprobeerd, gemiddeld 140 graden en 2,5 uur, het vlees zit nog iets stevig aan het bod maar dat vindt ik wel lekker  B-)
 
Martijn, bij de Easterwood methode is de temp wat hoger, 160C en de tijd iets korter, maar zo lukt het vast ook.

Het vlees bij spareribs hoort niet 'fall of the bone' te zijn, dan zijn ze namelijk te gaar ;). Het bot moet nadat het vlees eraf is wit verkleuren, dat is een van de tekenen dat het gaar is.
 
Frits, gelukkig is er altijd een volgende keer... Ik denk zeer binnenkort  B-)
 
joethesmoker zei:
Dit ziet er goed uit! Even het IKEA rekje halen binnenkort en deze maken!

ik ging ook voor een rekje maar ben uiteindelijk blij dat ik 3 van die rekjes heb gehaald.
 
Lekker hoor. Zien er goed uit..
 
Easterwood moet ik ook nog eens proberen. Zeer aantrekkelijk de lekker korte tijd, zeker als er mooie resultaten te behalen zijn zoals bewezen wordt o.a. door deze post
 
Terug
Bovenaan Onderaan